Plantaardige voedingssector in Europa groeit met 49% in 2 jaar

De laatste jaren bieden supermarkten en discounters in Europa steeds meer plantaardige opties aan. Van vleesalternatieven tot plantaardige melk, supermarkten en discounters blijven hun schapruimte voor plantaardige alternatieven vergroten omwille van de steeds groeiende vraag. Een rapport van Nielsen MarketTrack en Proveg International laat de ware omvang zien van de versnelde consumptie van plantaardige producten in de afgelopen drie jaar. 

Plantaardige producten groeien jaar na jaar met recordhoogte
Het gepubliceerde rapport bevat detailhandelgegevens uit 11 Europese landen van de afgelopen drie jaar. De resultaten van de analyse die het Smart Protein-project deed, geven aan dat de Europese plantaardige voedingssector de afgelopen twee jaar met maar liefst 49% is gegroeid, waarbij discounters in de meeste landen in verschillende categorieën zelfs de groeipercentages van supermarkten overtreffen.

Plantaardig vlees wordt steeds populairder
Het rapport laat een enorme toename zien in de verkoop van vlees op plantaardige basis: In de afgelopen twee jaar komt de sterkste groei uit Oostenrijk (82%) en Duitsland (226%). Volgens het Smart Protein-project is een ding is zeker: plantaardig vlees zal zijn voetafdruk in supermarkten blijven uitbreiden. Dit betekent dat er nog meer innovatieve en aantrekkelijke producten nodig zijn om aan de groeiende vraag van de consument te voldoen.

Melkalternatieven bloeien in elk land
In vergelijking met plantaardige vleesproducten hebben melkalternatieven al een brede aanvaarding bij de consument bereikt en worden ze nu beschouwd als een mainstreamproduct. Duitsland, Spanje en Italië gelden koplopers wat de verkoop in de laatste jaarperiode betreft. Vooral havermelk doet het goed in heel Europa, dat de soja- en amandelconcurrenten voorbijstreeft. Factoren zoals lokale culturele gewoonten en de prijs spelen een rol in de verkoopcijfers, maar de opvallende expansie van de sector weerspiegelt de groeiende aanvaarding van plantaardige melk.

Plantaardige kaas vooral in Nederland populair
Hoewel de code voor volledig overtuigende kaas op plantaardige basis nog niet gekraakt is, stelt het Smart Protein-project toch vast dat de vraag van de consument naar kaas op plantaardige basis sterker is dan ooit. In heel Europa vertoont kaas op plantaardige basis een groei van drie cijfers, met Nederland aan kop met een groeipercentage van 400% over de afgelopen twee jaar. Het Verenigd Koninkrijk en Duitsland volgen met een groei van respectievelijk 165% en 150%. 

Bron: Smart Protein-project


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Rss Twitter

© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven