Biomarket geniet van strategische ligging volgens Joan Espona (Hnos. Fernández)

"Afzet bio-producten ligt nog steeds op het hoge niveau van vorig jaar"

Biomarket is drie maanden geleden geopend op de centrale groente- en fruitmarkt Mercabarna in het Spaanse Barcelona, de stad die is uitgeroepen tot Wereldhoofdstad voor Duurzaam Voedsel voor het jaar 2021. Biomarket is niet alleen de eerste groothandelsmarkt voor biologische voeding in Spanje, maar ook de grootste in Europa wat betreft het aantal biologische groente- en fruitbedrijven op één plaats.

Eén ervan is het AGF-bedrijf Hnos. Fernández. "Vooral voor ons valt dit nieuwe begin heel positief uit. We zijn nu gelijk bekend in heel de markt”, zegt Joan Espona, Product Manager en hoofd van de bio-afdeling binnen het bedrijf. "Veel klanten, zowel uit Catalonië als van buiten Catalonië, en zelfs van buiten Spanje, kenden ons bedrijf al, maar wisten niet goed dat we ook een assortiment biologische producten hadden. Wel, Biomarket heeft ons daar flink bij geholpen."

De lancering van dit ambitieuze initiatief viel samen met een nieuwe golf van coronamaatregelen in heel Europa, die de horeca en het toerisme opnieuw aan banden legde. "Het meest negatieve aspect is dat er maar heel weinig mensen op de markt zelf inkopen komen doen", zegt Joan. “We hebben ons dan maar gefocust op wat we eigenlijk al jaren doen, namelijk groothandelsafzet, onlineverkoop en orders via de telefoon. Onze verkooppunten zijn veel meer dan een expositie van biologische versproducten. In de Biomarket functioneert ons magazijn ook als afhaaldienst en doorzendservice. We merken dat mensen die bij ons klant willen worden eerst even naar de Biomarket komen om ons beter te leren kennen en daarna hun orders beginnen te plaatsen via e-mail of telefoon. Want daar zit voor ons precies de winst: Biomarket heeft ons meer zichtbaarheid gegeven bij zowel klant als leverancier, en dat zorgt ervoor dat we ons afzetvolume op het hoge niveau van aan het begin van de coronavirusuitbraak kunnen behouden”, legt hij uit.

Het bedrijf heeft zelfs de afzet van de meeste biologische producten die het op de markt brengt zien toenemen. “We zijn gegroeid in het segment van de bananen, ons grootste product, maar we hebben bijvoorbeeld ook meer appelen, exotisch fruit, gember en kurkuma afgezet. De consumptie van kurkuma is overigens sinds het begin van de pandemie spectaculair gestegen. Ook citrus en aardbeien liggen momenteel goed in de markt. Vooral de aardbeien hebben ons positief verrast van bij het begin van het seizoen. Ook biologische aardappelen zien we vaker over de toonbank gaan omdat het een basisproduct is waarbij het prijsverschil kleiner is”, legt Joan uit. "Bij de peren hebben we anderzijds niet echt een stijging van de afzet kunnen merken."

De pandemie is een katalysator geweest voor de consumptie van bio-voeding, waarvan de groei, die de laatste jaren al was ingezet, zich in de toekomst zeker zal doorzetten, aldus Joan. En niet alleen door toedoen van de consumenten, die in toenemende mate kiezen voor duurzaam voedsel, maar ook omdat de horeca op de kar springt. “Ik denk dat restaurants zullen willen inzetten op bio en gezond voedsel. Er zijn veel horecabedrijven die momenteel nog gesloten zijn en toch al contact met ons hebben opgenomen om een prijslijst op te vragen”, vertelt het hoofd van de bio-afdeling van Hnos. Fernández.

Strategische ligging
Barcelona is een doorslaggevende locatie gebleken voor de groothandelsmarkt van biologische groenten en fruit. Wat bio-teelt betreft, is Spanje de nummer één in Europa en de nummer drie in de wereld. Mercabarna is overigens de groothandelsmarkt in Europa waar de meeste hoeveelheden vers voedsel worden verhandeld.

"Aangezien Hnos. Fernández mikt op de export van biologische producten, helpt Biomarket met zijn ruime aanbod ons zeker als springplank om de producten over de grens te krijgen", benadrukt Joan. "Hier in Barcelona komt al ons product samen en stellen we gemengde pallets samen of verzenden we ook complete ladingen naar onze buitenlandse klanten. Op logistiek vlak hebben we het voordeel dat we hier we vlak bij Perpignan zitten en dankzij de competente transportbedrijven die hier opereren wordt Mercabarna steeds meer gezien als een logistiek knooppunt. Bovendien merken we dat veel Britse klanten, nu er door de Brexit kosten bijkomen, het liefst heel hun lading bij één leverancier bundelen omdat ze zo maar één keer moeten betalen voor inklaring. Ik geloof dus echt dat de Biomarket geniet van een strategische locatie", besluit Joan Espona.

Voor meer informatie:

Joan Espona
Hnos. Fernández
Tel: +34 93 262 66 90 (Spanje)
jespona@grupofernandez.es 
grupofernandez.es


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Rss Twitter

© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven