Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ekoplaza eerste klant voor nieuwe Rabobanklening die voedselverspilling terugdringt

Biologische supermarktketen Ekoplaza is sinds vrijdag 12 maart de eerste klant van Rabobanks nieuwe 'SDG 12.3 Loan', een lening die het verminderen van voedselverspilling beloont met lagere rente. Een gesprek met Ekoplaza-topman Erik Does. "Dit past goed bij ons, we gaan hierdoor onze eigen voedselverspilling nog beter monitoren."

Ekoplaza heeft lef. "Ze gaan dit gewoon doen", zegt Pieter Bos, director bij Rabobank Wholesale en relatiemanager van Ekoplaza. Door deze SDG 12.3-lening wordt ook de financiële kant van het bedrijf nog nauwer betrokken bij de duurzaamheidsmissie. Op 12 maart – 12-3, een subtiele verwijzing naar Sustainable Development Goal 12.3 van de Verenigde Naties om tegen 2030 voedselverspilling met de helft te verminderen – zette Ekoplaza-directeur Erik Does zijn handtekening onder de nieuwe afspraak.

Erik Does zelf is niet zo onder de indruk van zijn stap. "Deze lening sluit gewoon goed aan bij wat wij al jaren doen", vertelt hij in een gesprek via Teams als toelichting op het rondkomen van deze eerste SDG 12.3 Loan vanuit Rabobank met een klant. Eigenlijk had Does liever gezien dat een nog niet zo duurzaam opererend bedrijf die eerste klant was geweest. "Wij doen al heel veel goed, maar voor veel bedrijven zou dit een extra aanmoediging moeten zijn om duurzamer te opereren."

Hekel aan vrijblijvende vergezichten
Uit zijn jarenlange ervaring als duurzaam ondernemer weet hij inmiddels ook dat die andere, nog niet zo groene bedrijven, hun duurzame ambities liever aan een wat langere termijn koppelen. "Veel grote multinationals zeggen: we willen in 2030 onze duurzame doelstellingen behalen. Mooie beloftes, maar vaak denkt de zittende CEO dan: tegen die tijd ben ik al weg. En zijn opvolger voelt niet diezelfde betrokkenheid en maakt vervolgens weer zijn eigen plannen. Ik heb echt een hekel aan al die vrijblijvende vergezichten. Ik vind deze lening een goed idee en ik wil dit gewoon doen, nu", vertelt Does.

Dat de nieuwe duurzame lening goed past bij Ekoplaza staat buiten kijf. Deze koploper in de wereld van duurzame voedingsondernemingen groeide de afgelopen dertig jaar uit van een biologische buurtwinkel in Amsterdam tot de grootste biologische supermarktketen van de Benelux. Uitgangspunt voor die groei is steeds dat de klant de zekerheid moet krijgen dat wat bij Ekoplaza in de schappen ligt ook echt honderd procent biologisch is. "Én dat wat wij verkopen ook echt lekker is", voegt Does toe. "Het draait bij ons om bewust lekker eten."

"Als je dat vindt dat wij te duur zijn, ben je bijziend"
Dat daar in de beleving van consumenten die van nature sneller de gang maken naar de reguliere retail vaak een iets hoger prijskaartje aan hangt, wil hij graag bestrijden. "Het gaat er om hoe je die prijs berekent", zegt Does. "Wij kijken ook naar de boer van wie we onze producten betrekken en de manier waarop die omgaat met zijn dieren en met het land. Als je naar de toekomst kijkt, zijn onze prijzen helemaal niet hoog, want je bespaart met die eerlijke prijzen een hoop ellende voor straks. Ik zeg wel eens: als je vindt dat wij te duur zijn, moet je naar de Pearle want dan ben je bijziend."

Het illustreert Does' overtuiging dat de mens anders moet omgaan met zijn consumptie en beter moet nadenken over de productie ervan. En steeds meer consumenten volgen hem daarin. De keten omvat inmiddels ruim tachtig filialen door het hele land. En de groei lijkt er nog lang niet uit. "We zien dat steeds meer jongere mensen ons vinden. De oudere mensen komen al jaren bij ons voor het gezonde aanbod van producten, bij de jongeren zit nog veel meer de overtuiging dat wij bijdragen aan een beter milieu. Zij zien dat we als mensen ons consumptiepatroon moeten veranderen omdat er anders geen toekomst voor ze is. En zij kunnen nu nog de juiste keuzes maken. Dat dat gebeurt, is mooi om te zien."

Stok achter de deur
De ambities blijven groot, vertelt Does, om steeds te blijven zoeken naar waar het nog beter en duurzamer kan. In die ambitie past ook de afspraak die aan de nieuwe lening met Rabobank hangt. "We gaan samen met de bank kijken hoe we onze voedselverspilling nog beter kunnen monitoren", zegt hij. "We doen al veel maar we weten nog onvoldoende wat er allemaal gebeurt. Dus dit is een mooie stok achter de deur voor ons om die voedselverspilling nog beter in kaart te brengen."

Het is nieuw voor Ekoplaza om zo met een bank op te trekken, maar ook voor Rabobank is dit een primeur. "Dit soort leningen waarbij klanten beloond worden met een lagere rente als ze hun duurzaamheidsdoelen halen, bestond al even. Maar wij hebben daar nu deze variant rond voedselverspilling aan toegevoegd", legt Bos uit. De essentie van deze nieuwe lening is, zo vertelt hij, dat de KPI een directe afgeleide is van SDG 12.3 en dat de wereldwijde standaard voor meten wordt doorvertaald. "Samen met mijn collega's Margit van den Berg van Sustainability en Oyumaa de Jong van Debt Capital Market hebben we hiervoor nauw samengewerkt met de wereldwijde coalitie Champions 12.3 en de Nederlandse stichting Samen tegen Voedselverspilling." Zo krijgen de ambities van de bank, een paar jaar geleden treffend verwoord in de missieleus 'Growing a better world together', meer en meer concrete vorm.

Niet recht praten wat krom is
Does vindt dit een heel positieve ontwikkeling. En ook over Rabobank is hij goed te spreken. "Onze relatie met de bank is goed en duurzaam", zegt hij. De bank beweegt mee met de trend naar meer duurzaam ondernemen, vindt hij. Maar hij heeft ook nog wel een kritische kanttekening: "Ook voor Rabobank geldt wat mij betreft dat er nog duidelijker keuzes gemaakt mogen worden. De intenties zijn goed, maar het mag allemaal nog wel sneller en overtuigender. Niet recht praten wat krom is, maar duidelijk zijn." Bij dat laatste, vindt hij, past deze SDG 12.3-lening prima. "Dit gaat ons heel concreet helpen en dat is goed."

Wiebe Draijer over SDG 12.3-lening
"Onze klanten werken er hard aan om hun bedrijf toekomstbestendig te maken. Ze staan voor veel uitdagingen bij de transitie naar duurzame voedselsystemen. Als Champions 12.3 geloof ik oprecht dat deze nieuwe SDG 12.3-lening een perfect voorbeeld is van hoe we onze klanten begeleiden én ondersteunen bij de uitdaging om voedselverspilling te verminderen. Dit is precies hoe Rabobank financiering wil omarmen als essentiële 'enabler' in de voedseltransitie!"

Bron: Rabobank

Publicatiedatum: