Reportage Nederlanders in eSPECIAL BIOFACH VIVANESS

Bio-branche snakt naar live beurs in 2022

Tholen - 'Geef ons maar een live beurs', zo luidt de algemene reactie na afloop van de eSPECIAL BIOFACH VIVANESS. De meeste bedrijven hebben er zeker het beste van gemaakt, maar er gaat toch niets boven een live beurs, waarbij je direct in contact bent met je klanten en leveranciers en zelf door de hallen kunt struinen op zoek naar nieuwe producten of interessante nieuwe partijen om mee samen te werken.

Biojournaal maakte net als andere jaren een rondgang langs de Nederlandse exposanten. Dit gebeurde veelal via de chat of telefonisch, omdat de video call-functie niet altijd naar behoren functioneerde. Het resultaat daarvan is hieronder (per bedrijf) te zien. Er namen verschillende debutanten aan de eSPECIAL deel, zij hopen volgend jaar een plekje op de fysieke beursvloer te kunnen bemachtigen. Er zijn ook diverse nieuwe producten gepresenteerd, waaronder: plaatchocolade, jalapeñopoeder, handzeep in de nieuwe geur Komkommer Aloë Vera, dixappen. Ook maakten we kennis met en nieuw bio-babyvoedingsmerk voor de Europese markt en het Nieuw-Zeelandse verzorgingsmerk Skullys.

Proactiviteit en creativiteit beloond
Een online beurs is voor veel bedrijven nog nieuw, dus de start was voor velen zeker onwennig te noemen. Een online beurs vraagt net als een live beurs om een gedegen voorbereiding. Zo loont het om proactief aan de slag te gaan en van tevoren al de nodige afspraken in te plannen.

De verschuiving naar online stimuleerde ook zeker de creativiteit van ondernemers. Zo werden er diverse online borrels gehouden, daarmee hebben de bedrijven het afgelopen jaar al de nodige ervaring opgebouwd. Eén van de Nederlandse exposanten heeft zelfs een 3D rondleiding door het bedrijf laten maken, zodat bezoekers van de eSPECIAL een heel duidelijk beeld hiervan konden krijgen. Een ander idee is om klanten voorafgaand aan de beurs te verrassen met een pakketje, om zo de beurssfeer naar de thuiswerkplek te brengen.

Bonvita

Erik van Luyn gaf namens Bonvita na de eerste dag aan dat het 'even wennen' was, zo'n online evenement. En hij had wat nieuws te melden: "We hebben ons vegan chocolade assortiment verruimd met diverse soorten plaatchocolade. Dit is prachtig om in winkels te presenteren en kan op gewicht worden verkocht, zodat er ook geen extra verpakking nodig is."

"Uiteindelijk kreeg ik beter door hoe ik met Talque kon werken en heb ik met veel potentiële klanten kennis kunnen maken. De bezoekers kwamen uit de hele wereld en de zoekwoorden 'vegan' en 'glutenvrij', die perfect bij onze producten passen, werden veel gezocht. Het grote verschil met een reguliere beurs is dat we dan mensen verleiden met een chocoladefontein en een mooie presentatie, een digitale stand wordt helaas niet per toeval bezocht. We moesten leren om bezoekers te scannen op hun trefwoorden en die mensen dan vervolgens te benaderen."

e.vanluyn@bonvita.com en www.bonvita.com 

Meesters van De Halm

Meesters van de Halm heeft speciaal voor de eSPECIAL een 3D rondleiding laten maken, zodat bezoekers van de BIOFACH via een aparte landingspagina naar de rondleiding konden gaan. In deze rondleiding kunnen ze echt door de panden heen lopen. Tijdens de rondleiding kunnen ze extra informatie krijgen in de vorm van tekst, foto en film. "De reacties hierop waren heel positief. De rondleiding blijft ook na de BIOFACH actief", vertelt Rob van den Berg, Algemeen Directeur van De Halm.

Het bedrijf zelf was ook in Duitse sferen (bratwurst mit Sauerkraut & Schnitzel met friet bij de lunch op woensdag en donderdag). Rob van den Berg, Youri van der Heijden en René van der Locht hebben woensdag properly dressed achter de laptop plaatsgenomen (zie foto). Zij schonken onder meer aandacht aan de producten die het afgelopen jaar geïntroduceerd zijn.

Rob: "Een online beurs heeft zeker zijn voordelen. Zo kun je precies zien wie er op de beurs zijn en waar ze naar op zoek zijn. Dat is echt een groot voordeel. Maar hoe mooi zou het zijn als je ze dan direct kunt uitnodigen in je stand. Ik denk dat een hybride vorm daarom wel eens de toekomst zou kunnen zijn. Nu na de beurs ligt de focus op het onderhouden van de nieuwe contacten en gaan we weer volop aan het werk met een aantal nieuwe producten. Ook komen we op korte termijn met een restyling van ons glutenvrij assortiment."

rob@dehalm.nl en www.meestersvandehalm.nl 

Brinkers

Bij Brinkers kijken ze met grote tevredenheid terug op de digitale beurs. Claudine Vrooijink: "De agenda was nagenoeg volgeboekt en het volledige sales- en marketingteam stond klaar om afnemers en potentials via het BIOFACH online platform te ontvangen. Het was voor Brinkers de eerste volledige online presentatie, inclusief de nieuwe Brinkers website en de La Vida Vegan en So Vegan So Fine sites. Daarnaast was dit een mooie gelegenheid om de nieuwe bedrijfsvideo te laten zien en om de vernieuwde It's My Life chocoladepasta's te presenteren."

De vernieuwde It's My Life range is met open armen ontvangen, geeft Claudine aan. "De chocoladepasta's binnen deze range zijn 100% biologisch en fairtrade gecertificeerd. It's My Life is gezoet met dadels en bevat 30% minder suikers. Deze laatste innovatie binnen het Brinkers assortiment biologische chocoladepasta's wordt door de diverse Brinkers-afnemers als erg positief ervaren met eerste introducties in onder andere Spanje, Duitsland, Tsjechië en de Verenigde Arabische Emiraten. Ook de nieuwe lay-out van It's My Life werd goed ontvangen en het Brinkers-team kijkt dan ook met hoge verwachtingen uit naar de herintroductie van It's My Life in de diverse markten later dit jaar."

c.vrooijink@brinkers.com en www.brinkers.com 

Lovechock

Lovechock presenteerde op de BIOFACH de vernieuwde repen, op basis van een nieuw recept met een nieuwe look. Alle elf Lovechock repen bevatten nu een nieuwe rauwe cacaomelange uit Ecuador en Peru. Ook vervangt de nieuwe Lovechock Vegan M♥LK lijn (drie varianten die een veganistisch alternatief bieden voor melkchocolade) de 'Creamy' repen.

Janine Korte, namens het Lovechock-team: "Wij vinden het jammer, dat wij onze chocolade-fans niet persoonlijk kunnen ontmoeten, maar de digitale BIOFACH brengt ons toch op een andere manier samen. Trots hebben wij onze vernieuwde repen gepresenteerd en hier veel positieve reacties op mogen ontvangen. Een geslaagde online beurs!"

j.korte@lovechock.com en www.lovechock.com 

Yellow Chips

Katharina Haack nam namens Yellow Chips deel aan de eSPECIAL. Ze presenteerden bij de Best New Product Awards hun nieuwste veg mix. van GoPure. 

"Ondanks het feit dat de BIOFACH eSPECIAL een andere manier van presenteren en zaken doen is, zijn we niet ontevreden met onze deelname en de gesprekken die we hebben gevoerd.
Dat we als exposant ook actief inkopers hebben kunnen benaderen of contact met de pers en andere interessante partijen hebben kunnen leggen, beschouwen we zeker als voordeel. Of dit uiteindelijk tot nieuwe samenwerkingen gaat leiden, moeten we afwachten.
Het luchtige, spontane en verrassende van de beurs als een soort grote marktplaats misten we natuurlijk. Voor de beurs hebben we onze klanten met een klein GoPure organic chips pakket verrast. Op deze manier hebben we geprobeerd om een beetje beurssfeer en lekkere chips naar de verschillende home offices te brengen. Wat betreft de Novelty Show hebben we de nieuwste veg mix gepresenteerd: Chioggia beetroot, parsnip & purple sweet potato sea salt."



haack@yellowchips.nl en www.yellowchips.nl 

De Groene Weg

De Groene Weg maakte voorafgaand aan de BIOFACH bekend dat het ook in Duitsland vraaggestuurde biologische ketens wil gaan opzetten.

Directeur Allard Bakker organiseerde namens De Groene Weg tijdens de eSPECIAL een zogenaamde roundtable. Dit was volgens hem zeer geslaagd: "Vanmiddag heb ik een roundtable georganiseerd rondom het thema 'Samenwerken in de supply chain voor biologisch vlees', die liep erg goed. Er waren aardig wat deelnemers en er ontstond een leuke interactie over de stellingen die ik 'op tafel' heb gelegd. Je merkt dat er in Duitsland veel aandacht is voor bio en dat zie je meteen terug wanneer je een dergelijk thema ter sprake brengt."

Terugkijkend concludeert Allard dat een proactieve houding tijdens een online beurs essentieel is: "Lering is dat wil je in contact komen met anderen via een digitale beurs, dan moet je veel pro-actiever zijn. Op een fysieke beurs heb je je bemanning en lopen mensen bij je langs om een praatje te maken. Op een digitale beurs is dat niet de praktijk." 

allard.bakker@vionfood.com en www.degroeneweg.nl 

FZ Organic Food

FZ Organic Food is vanaf de start ieder jaar al aanwezig op de BIOFACH. Roelof Hulst geeft aan dat ze digitaal aanwezig zijn om nieuwe contacten te leggen. "Dit jaar helaas niet fysiek, maar via de eSpecial. Normaal gesproken is de beurs de plek om gesprekken te voeren met bestaande relaties en daarnaast natuurlijk om nieuwe contacten te leggen. Fysieke ontmoetingen zijn al langere tijd moeilijk/lastig vanwege de bekende reden. Dus met onze bestaande relaties hebben we al alternatieven gevonden om van gedachten te wisselen. We zijn vooral nu dus digitaal aanwezig op de BIOFACH om nieuwe contacten te leggen." 

In de online stand lag de focus duidelijk op één product. "We hebben ervoor gekozen om Trafo zoete aardappel chips in de spotlight te zetten omdat we trots zijn op dit product. Zoete aardappelchips wordt heel vaak in een gewone frituur gebakken. Wij kiezen bij zoete aardappelchips voor frituren bij een lagere temperatuur onder de 130 graden Celsius en dit is veel lager dan traditioneel frituren. Naast dat er een heerlijk, knapperig product uitkomt zijn er nog een paar hele grote voordelen. Zo is het acrylamide gehalte laag/nihil en het product heeft een veel lagere vetopname."  

roelof@fzorganicfood.com en www.fzorganicfood.com 

Tradin

Tradin Organic Agriculture is BIOFACH-deelnemer van het eerste uur. Dit was volgens Yvonne Titarsole-Kresinger (Tradeshow & Facility Manager) één van de redenen om deel te nemen aan de eSPECIAL vorige week. "Tradin mag niet ontbreken op de BIOFACH en daarom wilden we deze eSPECIAL niet missen. Het is jammer dat het dit jaar online gehouden moest worden, maar de BIOFACH heeft zeker zijn best gedaan om een mooi alternatief neer te zetten. Het platform was overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Helaas werkte de videoverbinding niet naar behoren. Alle medewerkers van Tradin hopen dat het volgend jaar weer zo is zoals het eigenlijk hoort te zijn, met een live beurs waar we al onze relaties weer kunnen ontmoeten."

yvonne.kresinger@tradinorganic.com en www.tradinorganic.com 

Seepje

Milou Kruijsdijk, Sales Captain bij Seepje, had een primeur: "Er komt een nieuwe Seepje-geurlijn: 'Komkommer Aloë Vera!' Vanaf week 16 zal ons Afwasmiddel en Handzeep in deze frisse, verzorgende geurlijn verkrijgbaar zijn." Deze geur is speciaal ontwikkeld voor de Duitse markt. "Hij vliegt van de schappen bij DM, de grootste drogisterijketen in Duitsland, vandaar dat we de geurlijn ook in Nederland lanceren én als Handzeep!" 

Ze vertelt ook wat meer over de plannen van Seepje: "Bij Seepje zijn we hard op weg om het meest inspirerende was- en poetsmerk van Europa te worden. Afgelopen jaar zijn we verdubbeld in aantal verkooppunten, dit zijn er nu meer dan 4500, en ook in 2021 gaan we voor groei. Onze deelname aan de eSpecial van BIOFACH is hierin super belangrijk." 

De nieuwe handzeep Komkommer Aloë Vera.

milou@seepje.nl en www.seepje.nl 

Organic Flavour Company

Organic Flavour Company heeft met de afdeling Industrie meegedaan aan de eSPECIAL. "Dit om als importeur en verwerker onze enkelvoudige kruiden en specerijen, specerijen mixen en seasonings te presenteren", vertelt Angelien Beek, Accountmanager Industry bij Organic Flavour company. "Onze inkopers hebben de online beurs benut om nieuwe interessante grondstoffen te vinden en onze verkopers om klanten en potentiële klanten over onze producten te vertellen. Het was handig om snel met andere bedrijven in contact te kunnen komen door middel van de chat en daar elkaar toch even face to face te zien via de videochat. Natuurlijk hopen we elkaar volgend jaar weer live te kunnen ontmoeten."

Ze vervolgt: "Seasonings is een belangrijke categorie in ons assortiment. Het leuke van seasonings is dat allerlei combinaties mogelijk zijn. We maken graag gebruik van gerookte paprika, hibiscus, limoen om een lekker frisje aan smaken te geven. Kortom alle kruiden en specerijen uit ons assortiment kunnen gebruikt worden om mooie smaken mee te creëren. Nieuw is trouwens jalapeño poeder waar we ook erg blij mee zijn als toevoeging aan ons assortiment", aldus Angelien.

a.beek@ofc.nl en www.ofc.nl 

Doens Food Ingredients

Namens Doens Food Ingredients reageerde Philippe Doens als volgt: "Het was voor ons de eerste echte kennismaking om als een exhibitor deel te nemen aan een online beurs.

Er zijn zeker wat mogelijkheden en het ruime aanbod van seminars viel in de smaak. Verder is het via de eSPECIAL wel makkelijk om op zoek te gaan naar nieuwe mogelijke leveranciers, de uitgebreide zoekfunctie was hierbij een handige tool."

Wel viel het hen op dat veel van de huidige klanten dit jaar niet deelnamen aan de BIOFACH. "Het persoonlijke contact en elkaar nog eens in real life ontmoeten daar draait het op deze beurzen toch vaak om en dat is onvervangbaar via deze manier. Over het algemeen kunnen wij deze BIOFACH een 5,25 op 10 geven. Waar de fysiek beurs toch zeker een 9 krijgt."

philippe@doensfood.com en www.doensfood.com 

No Sugar Daddies

No Sugar Daddies maakte bekend dat het gehele assortiment nu ook Vegan is. "Wij hebben het laatste product dat we met melkpoeder hadden gesaneerd. Hiervoor in de plaats hebben we een nieuwe chocopasta met kokos ontwikkeld. Een heerlijke milde, romige chocopasta waardoor je je al snel in tropische sferen waant. En uiteraard is ook deze chocopasta weer zonder toegevoegde suikers, maar in plaats daarvan op basis van hele dadels gemaakt", vertelt Jurrian van Lenthe, 'founding father' van No Sugar Daddies.

Hij geeft aan dat ze op de BIOFACH vooral op zoek waren naar biologische retailers en groothandels in Europa om de chocopasta's samen met hen aan te kunnen bieden aan hun consumenten. Net als in Nederland via Udea en Odin levert No Sugar Daddies inmiddels ook aan buitenlandse bio-groothandels en retailers zoals VollCorner en LPG biomarkten. "Hopelijk volgen er na deze eSPECIAL nog veel meer."

hallo@nosugardaddies.nl en www.nosugardaddies.nl 

O'NEST (The Impulse Factory)

Willem de Kanter, Marketing Manager bij The Impulse Factory: “Er zitten twee nieuwe varianten in de pijplijn: kikkererwtenchips met Salt&Pepper en linzenchips met paprikasmaak.” Het gaat om portiezakjes van 40 gram.

info@the-impulse-factory.com en www.the-impulse-factory.com 

High Quality Organics

Oeble Kempenaar van High Quality Organics kijkt met een goed gevoel terug op de eSPECIAL. Hij ziet het als een mooi alternatief voor de fysieke beurs (gezien de huidige omstandigheden) en het heeft meerdere interessante contacten opgeleverd.

Oeble vertelde vrijdagavond (na afloop van de eSPECIAL): "Vanmiddag hebben we met het team van HQO Europa nog een Teams-borrel gehouden op de goede afloop van de BIOFACH... hopelijk hebben we dat volgend jaar weer gewoon op de stand! De eSPECIAL was een mooi alternatief voor de 'gewone' beurs en heeft ons meerdere interessante contacten opgeleverd. We hebben zo nog veel klanten kunnen spreken over de laatste ontwikkelingen in de nieuwe oogsten van Cardamom en Curcuma, iets waar men ons voor weet te vinden als specialist. Door de online vorm kon ik mijn afspraken wat makkelijker om de interessante seminars heen inplannen en mijn tijd superefficiënt gebruiken."

okempenaar@hqorganics.nl en www.hqorganics.nl 

Skoon Cosmetics

Skoon Cosmetics debuteerde op de VIVANESS. Dit Nederlandse merk brengt al sinds 1,5 jaar 100% gecertificeerde natuurlijke Solid Shampoos op de markt. Nu is er na lang onderzoekswerk, eindelijk, de al lang aangekondigde Skoon conditioner bijgekomen. Naast shampoo bars heeft Skoon ook gezichtsreiniging in het gamma. "Het grotere doel is om iedereen aan plasticvrije en natuurlijke cosmetica te krijgen voor een reële prijs en een kwalitatief uitstekend product. De Skoon shampoo bars en conditioner kosten allemaal 7,95 euro voor de consument en je bespaart er iedere keer weer opnieuw 2 tot 3 plastic flessen mee", vertelt Rob van der Leegte.

rob@kuypers-cosmetics.com  en www.skooncosmetics.com 

Fairtrade Original

In oktober 2020  is in Duitsland de Direct Trade Coffee-lijn van Fairtrade Original geïntroduceerd. "Deze koffie kennen we in Nederland als Community Coffee die exclusief bij Albert Heijn beschikbaar is. In Nederland ligt deze koffielijn dus al wat langer in het schap en hebben we impactvolle stappen kunnen zetten met de Colombiaanse koffiecoöperatie waarmee we samenwerken. In week 12 breiden we de Community Coffee-lijn verder uit met een décaf-variant", vertelt Larissa Bergshoeff.

larissa.bergshoeff@fairtradeoriginal.nl en www.fairtradeoriginal.nl

Ariza

De zussen Fransje en Ellen de Kimpe hebben de dagelijkse leiding over Ariza B.V. op zich genomen. "We zien de toekomst positief tegemoet. Uiteraard hebben we een uitdagend jaar achter de rug met Corona, maar we zien een mooie ontwikkeling in biologisch, vooral binnen Europa", vertelt Ellen. Ariza introduceerde op de beurs twee nieuwe biologische dixappen onder het eigen merk.

ek@ariza.nl en www.ariza.nl 

Farm Brothers

Tjebbe van Meeteren stuurde namens Farm Brothers deze reactie: "De BIOFACH eSPECIAL bracht voor ons dit jaar niet het succes waar we op gehoopt hadden. De website was erg traag en kon vaak zelfs geheel niet laden. De gehele eerste dag was het door een systeemfout het onmogelijk om in te loggen, erg zonde en frustrerend. Aankomend jaar hopen we weer een fysieke beurs te hebben net als de afgelopen 6 jaar. Dan kun je jezelf met enthousiasme, een mooie stand et cetera goed in de kijker zetten bij bestaande en eventueel nieuwe klanten. Wij houden van de BIOFACH en is de mooiste beurs ter wereld en kijken er naar uit om dit jaar snel achter ons te laten.

tjebbe@farmbrothers.com en www.farmbrothers.com 

ProFound

ProFound nam met twee digitale paviljoens mee aan de BIOFACH eSPECIAL. ProFound organiseerde voor het eerst namelijk ook het 'BioTrade Asia Pavilion', zo meldt Bert-Jan Ottens namens ProFound.

"Voor het zesde opeenvolgende jaar is ProFound host van het 'Organic Africa Pavilion'. Het richt zich op natuurlijke ingrediënten met toegevoegde waarde voor de voedings- en gezondheidssector. We verbinden Afrikaanse producenten met internationale markten. Deze keer promoten we 11 bedrijven uit 8 verschillende landen, met producten die variëren van medicinale planten tot vers en gedroogd fruit."

"Dit jaar organiseert ProFound voor het eerst ook het 'BioTrade Asia Pavilion'. Verlies van biodiversiteit is een wereldwijde bedreiging, en in Zuidoost-Azië brengen ontbossingscijfers de biodiversiteit van de regio ernstig in gevaar, ook al herbergt deze regio zes van de 25 hotspots op het gebied van biodiversiteit. Dat is de reden waarom ProFound de ontwikkeling van BioTrade promoot, gebaseerd op werkelijk duurzame en biodiverse productie, waarbij wij onze expertise in BioTrade maximaal inzetten om dit paviljoen te organiseren. Het paviljoen presenteert thee uit Laos, en uit Myanmar is er thee, Lahpet (traditioneel gefermenteerd theeblad) en specerijen. Er is een video beschikbaar waar deze verschillende theesoorten worden getest door de Nederlandse 'International Tea & Coffee Academy', en worden zeer geprezen!"

bjottens@thisisprofound.com en www.thisisprofound.com 

De Katjang B.V.

Pieter Heesterbeek: "We hebben wel nieuwe producten, maar die zijn exclusief geproduceerd voor andere brands. Een voorbeeld: We hebben zojuist bij BioToday Vegan Karamel/Kokos/Pinda Bars geïntroduceerd bij BioToday." 

info@katjang.com en www.katjang.com 

Scullys

Het in Markenbinnen gevestigde bedrijf MiACO presenteerde twee nieuwe merken voor de Europese markt. MiACO is onder meer exclusief distributeur van het merk Scullys. "Scullys is een fantastisch merk van 100% natuurlijke producten voor lichaamsverzorging en thuis uit Nieuw-Zeeland. Het merk is zeer bekend en succesvol in Nieuw-Zeeland, maar is nooit geïntroduceerd in Europa, daarom is het een nieuw merk in deze regio", vertelt Michele Iacovvitti.

Foto: productcatalogus Scullys.

miacobv@outlook.com en www.scullysnz.com 

Grandpa's Farm

Men kon bij Michele ook terecht voor informatie over het biologische babyvoedingsmerk Grandpa's Farm. "Grandpa's Farm is een Europees merk van bio-voedingsproducten van zeer hoge kwaliteit voor peuters en kinderen. We hebben dit merk al zeer succesvol in China gelanceerd. Het behoort inmiddels tot de topmerken babyvoeding daar, zowel online als offline. We introduceren het nu voor het eerst in Europa, dus het is inderdaad een nieuw merk in Europa."

miacobv@outlook.com en www.grandpasfarm.nl 

AgroFair

Lennart van Leenen, productmanager van AgroFair vertelt waarom het bedrijf deelnam aan de BIOFACH: "Wij deden mee aan de BIOFACH omdat we internationaal georiënteerd zijn en omdat ons vakgebied Demeter, Naturland, Fairtrade en Bio Suisse is voor vers, maar ook voor puree. We verkopen bananenpuree, maar ook met mango breiden we uit. En dit geldt ook voor pineapple juice. We hebben veel mensen gesproken over kansen en uitdagingen. Hopelijk kunnen we volgend jaar weer naar een live BIOFACH en de producten weer proeven en de mensen weer spreken."

Klik hier voor een uitvergroting. 

lennart.van.leenen@agrofair.nl en www.agrofair.nl

Banabar

Banabar presenteerde op de beurs de twee laatste nieuwkomers (in december geïntroduceerd). Het gaat om de Banabar Lemon & Almond en de Banabar Cacao. Oprichter Marco Mega: "Dit is onze eerste internationale vakbeurs ooit. Op dit moment zijn we bij Udea en Ekoplaza in Nederland verkrijgbaar. We zijn voornamelijk op zoek naar nieuwe commerciële partners, groothandels/distributeurs en retailers. We beginnen of zetten een gesprek voort met enkele retailers en distributeurs. Over het algemeen is de ervaring positief. BIOFACH heeft ook een start up box samengesteld, deze is naar 300 distributeurs/detailhandelaars verstuurd." 

hello@banabar.com en www.banabar.com 

Naturz Organics

Eline van der Laak vertelde dat Naturz Organics uit Helmond verwacht dat de vraag naar biologische/plantaardige proteïnes dit jaar nog verder zal groeien. Daar speelt het bedrijf dan ook op in. "Februari staat altijd in het teken van de BIOFACH voor ons; een week waar we langere tijd naar uitkijken. Dit jaar is het allemaal iets anders, maar we zijn blij dat we deel uitmaken van de BIOFACH e-SPECIAL. We zijn trots dat we bedrijven kunnen blijven leveren met onze ruim 700 biologische ingrediënten. Voor dit jaar verwachten we een verdere groei in de vraag naar biologische/plantaardige proteïnes en hebben daar een ruim assortiment in beschikbaar."

evdl@naturzorganics.eu en www.naturzorganics.com 

Trouw & Dafco

Trouw en Dafco behoren tot de vaste stands in Hal 1 van de BIOFACH en mocht dan ook zeker niet ontbreken, zo gaf Judith Waterreus aan. "Als één van de vaste gezichten in Hal 1 moesten wij ons dit jaar uit de voeten maken in de online omgeving. Vorig jaar stonden wij als glutenvrije specialist samen te genieten van alle drukte. Oude vrienden weer zien en nieuwe ontmoeten, met de 'Dutch night' als gezellig hoogtepunt. Het was wel even wennen op deze manier. Het aantal bezoekers viel toch wel wat tegen, hier hadden wij wat meer van verwacht. Door de roundtables waren er nog wel wat nieuwe dingen te ontdekken. Het verassingselement van een fysieke beurs waarin alle zintuigen geprikkeld worden was helaas wat minder."

"Dafco introduceerde vorig jaar de nieuwe biologische lijn Peak's So Pure. Volledig plantaardige mixen welke proteïnerijk zijn, makkelijk te bereiden en lekker smaken. Dit jaar gaan wij meer producten toevoegen aan Peak's So Pure en onze andere producten lijnen binnen Peak's. Leuke ontwikkelingen om naar uit te kijken.
Als echte beurstijgers zeggen wij; volgende keer maar weer echt in Neurenberg."

j.waterreus@trouw-buckwheat.nl en www.trouw-buckwheat.nl 

Roux Pecans

Roux Pecans is een Zuid-Afrikaans bedrijf dat gespecialiseerd is in pecan- en macadamianoten. Ze hebben een kantoor in Rotterdam en op die manier zijn ze op de lijst met Nederlandse exposanten terecht gekomen. De noten komen binnen afzienbare tijd op de Nederlandse markt.

info@rouxfoods.co.uk en www.rouxpecans.com 

Organic Goatmilk Coöperatie

Organic Goatmilk Coöperatie stelde zich op BIOFACH voor als de grootste aanbieder van biologische geitenmelk, zo vertelde Johan Devreese, secretaris van de coöperatie.

"OGC bestaat ruim 10 jaar en is met bijna 60 leden in Nederland, Duitsland en België de grootste aanbieder van biologische geitenmelk in Europa, zelfs wereldwijd. Deze positie leidt ertoe dat vanuit allerlei landen grote belangstelling bestaat om met OGC een keten op te bouwen, van de bio-geitenhouder tot de consument in meerdere werelddelen. Onze klanten in vijf landen produceren zachte en halfharde kaas, yoghurt, drinkmelk en poeder (vooral voor babyvoeding). BIOFACH is jaarlijks dé beurs om onze internationale werking verder uit bouwen", aldus Johan.



johan.devreese@organicgoatmilk.nl en www.organicgoatmilkcooperatie.nl 

Nutto Frutto

Omer Bagci nam namens Nutto Frutto (specialist in biologische walnoten, noten en gedroogde zuidvruchten) deel aan de eSPECIAL, Omer gaf aan dat de start niet helemaal vlekkeloos verliep, maar dat ze al snel volop bezig waren om gesprekken van de grond te krijgen. "Het is een heel ander gevoel in vergelijking met een echte beurs. Nu stuur je een verzoek en hoop je antwoord te kunnen krijgen. In dat opzicht is die interactie wel minder. Wij wilden kijken hoe een online beurs eruit komt te zien. Beurzen vinden we heel belangrijk en we hechten er ook enorm veel waarde aan. Een e-beurs hebben wij nooit eerder meegemaakt en wij lieten dan ook alles op ons afkomen. Naast enkele bestaande klanten krijg je eventuele nieuwe klanten in het vizier. Het is nog maar de eerste dag dus ik ben benieuwd hoe het verder zal ontwikkelen de komende dagen." 

o.bagci@nuttofrutto.com  en www.nuttofrutto.com 

The Organic Factory (ECO SWEETS)

Meeke Janssens presenteerde namens The Organic Factory het biologische snoepmerk ECO SWEETS aan de bezoekers van de eSPECIAL. "ECO SWEETS ligt in Nederland in de schappen. Wellicht kunnen we via de BIOFACH ook het buitenland bereiken. Duitsland en Frankrijk zou natuurlijk mooi zijn. En Polen bijvoorbeeld ook."

info@theorganicfactory.nl en www.theorganicfactory.nl 

The Pure Goat Company

Sarah Lajimi, New Business Development bij The Pure Goat Company, nam namens het in Amsterdam gevestigde bedrijf deel aan de eSPECIAL en vertelde het volgende hierover: "Wij als Pure Goat Company, zijn heel blij dat wij als startup in de lastige tijd van corona toch nog kunnen deelnemen aan een beurs. Ondanks dat het online is, hebben wij hier heel veel aan gehad en goede contacten kunnen leggen. Daarbij komt nog dat wij genomineerd waren als Best New Product 2021 van de BIOFACH. Dit is natuurlijk ook iets om trots op te zijn en dit is een bevestiging om te blijven groeien. Wij zijn heel tevreden met deze online oplossingen en hopen er volgend jaar in het echt te mogen staan."

info@puregoatcompany.com en www.puregoatcompany.nl 

Hari Tea

Audronė Kulvietytė vertelde wat meer over Hari Tea. De lijn is nog milieuvriendelijker geworden met recyclebare, comopsteerbare of biologisch afbreekbare materialen, gaf ze aan.

"Het familiebedrijf achter Hari Tea, gevestigd in Amsterdam, biedt biologische, Ayurvedische kruidentheeën, gebaseerd op meer dan 40 jaar ervaring in Ayurveda, yoga en meditatie."

"De 11 verschillende Hari Tea blends werden ontwikkeld voor consumenten die op zoek zijn naar de allerhoogste kwaliteit. Met kruiden en specerijen, genesteld in katoenen theezakjes, zijn de theeblends gebaseerd op eeuwenoude recepten om mensen te helpen balans te vinden en hun volle potentie te benutten. Gecombineerd met meditatie en dankbaarheid, helpen de theemelanges kracht en steun te bieden in deze onzekere tijden."

"Nu is de Hari Tea-lijn nog milieuvriendelijker geworden met recyclebare, composteerbare of biologisch afbreekbare materialen. Zo kan er op een nog duurzamere manier genoten worden van de heerlijke smaak en voordelen van Ayurveda."

audrone@haritea.com en www.haritea.com 

Berrico FoodCompany

Fieke Ford-van Dijk vertelt wat meer over de activiteiten van Berrico FoodCompany, waarbij het al lang niet meer alleen om de cranberry draait: "Twintig jaar geleden begon Berrico FoodCompany bv als een pionier met biologische cranberries in Europa. De cranberry heeft een enorme vlucht genomen en speelt nog altijd een belangrijke rol, maar inmiddels bestaat Berrico's assortiment uit meer dan 30 productcategorieën. Berrico's huidige aanbod omvat cranberry, blauwe bes, dadel, appel, goji, hennep, geïnfuseerde bessen, mango, kokos en ander tropisch fruit. Het merendeel van deze producten zijn verkrijgbaar als gedroogd en een selectie is verkrijgbaar als diepvries, sap en poeder."

"Berrico is net zo veelzijdig als haar assortiment: het team speurt de wereld af naar innovatieve items die het productaanbod en daarmee de dienstverlening kunnen verrijken. Langetermijnrelaties, duurzaamheid en goede kwaliteitssystemen spelen daarbij een grote rol. Berrico is BRC en IFS gecertificeerd, heeft een zilver duurzaamheidsscore bij Ecovadis en is gespecialiseerd in Farm to Fork, daarmee transparantie biedend voor alle biologische artikelen."

fieke@berricofood.com en www.berricofood.com 

Nature Bio Foods

Het Indiase bedrijf Nature Bio Foods Limited heeft sinds 5 jaar een dochteronderneming in Nederland (Rotterdam). Rohan Grover vertelde daar afgelopen vrijdag over in Biojournaal: "Onze activiteiten zijn sindsdien flink gegroeid. Vanuit Rotterdam exporteren we naar grote en kleine bedrijven in Europa. Ons succes komt voort uit onze betrokkenheid bij alle onderdelen van de keten. Er is veel waardering voor ons 'farm-to-fork'-model. Al onze producten zijn traceerbaar naar onze boerderijen." 

Nature Bio Foods produceert 80% van de Indiase biologische rijst, beschikt over meer dan 80.000 hectare bio-landbouwgrond en steunt hiermee meer dan 60.000 boeren. De eerste projecten buiten de Indiase landsgrenzen zijn inmiddels ook opgezet.

rohan.grover@naturebiofoods.organic en www.naturebiofoods.organic 

Hug the Tea

Hug the Tea bestaat alweer 5 jaar. Dit bio-theemerk is helemaal gespecialiseerd in matcha; de groene poederthee uit Japan. Lisa de Bruijn: "We bieden een totaalconcept van drie kwaliteiten matcha voor supermarkten en gezondheidswinkels:
• Ceremonial Matcha A – om te drinken
• Premium Matcha B – om te blenden
• Classic Matcha C – om mee te koken en bakken
De matcha is ook verkrijgbaar voor de foodindustrie." Hug the Tea wordt gerund door twee zussen: Claire & Lisa. Zij staan open voor innovatieve ideeën en samenwerkingen. Ook hebben ze een Matcha Bar in Den Haag. Lisa gaf aan de eSPECIAL als een mooi alternatief voor de fysieke beurs te zien, vanwege de interactiviteit. "Het is handig aangezien je direct de achtergrond van een bedrijf en werknemers kan inzien. Uiteraard hebben wij de echte beurs in Neurenberg wel gemist."

info@hugthetea.com en www.hugthetea.com 

Chocolatemakers

Eén van de BIOFACH-debutanten was Chocolatemakers. Marije Guillaumond namens Chocolatemakers: "Het was goed georganiseerd en we hebben interessante contacten opgedaan. We hebben minder mensen gesproken dan op een normale beurs, en het was niet altijd eenvoudig mensen naar je 'stand' te lokken, maar het was wel makkelijk om met allerlei mensen in contact te komen. Al met al waren we positief over hoe het geregeld was. Of er echt wat uit komt, dat moeten we nog maar afwachten."

Klik hier om de fotoreportage van BIOFACH VIVANESS 2020 te bekijken. Dit om te zien hoe het was en hoe het hopelijk volgend jaar weer zal zijn. 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven