Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Gezocht: nog niet opgeloste verpakkingsproblemen

Tholen - Het team van A TOP is altijd op zoek naar nog niet opgeloste verpakkingsproblemen. A TOP ontwikkelt duurzame en circulaire verpakkingsinnovaties, met name voor de AGF. Het vierkoppige team bestaat uit twee Nederlanders, een Brit en een Duitser die samen meer dan 100 jaar ervaring in de verpakkingswereld hebben. Adriaan Verbeek: "De telers doen zo ongelooflijk hun best om een prachtig product te telen, dat verdient de meest duurzame verpakking. En dan heb ik het over een verpakking die gemaakt is van rPAPER. rPaper is duurzamer dan alle plastic varianten zoals PP, rPP, PET of rPET en dat onderbouwen wij met een Life Cycle Analysis die we zelf kunnen uitvoeren als service. Hierbij is het heel belangrijk om altijd hetzelfde systeem te gebruiken."

De bovenkant van de zachtfruitverpakking. 

Vorig jaar heeft A TOP een prestigieuze prijs gewonnen. Het kreeg de ECMA Innovation Award voor het verpakken van zachtfruit. "Deze verpakking hebben we samen met partner Fonkels en een teler doorontwikkeld. Hij zei: 'Het maakt mij niet uit dat het misschien duurder is, maar dit fruit verdient een duurzame verpakking'. Onze verpakking voor zachtfruit is voorzien van een speciale constructie in de bodem. Het is een soort matrasje dat zowel schok- als vochtabsorberend is. Hierdoor is geen inlegvelletje meer nodig. Dit maakt de reguliere verpakkingen vaak niet recycleerbaar. Onze verpakking draagt direct bij aan de doelstellingen van het Plastic Pact."

Op deze foto is het ademende 'matrasje' aan de onderkant van de zachtfruitverpakking goed te zien. 

Adriaan vertelt ook over de verpakking voor snoeptomaatjes die A TOP ontwikkeld heeft. “Deze hebben we door geïnteresseerde franchisers al in verschillende winkels laten testen. We hebben ons doosje naast de plastic emmers gezet en bekeken welke verpakking ‘Mevrouw Jansen’ pakt wanneer deze naast elkaar staan. Wat bleek: In 67% van de gevallen koos de klant voor de meest duurzame verpakking zonder opdruk." Deze snoeptomatenverpakking kan automatisch afgevuld worden, dankzij een samenwerking met Koppert Machines.

De verpakking voor snoeptomaatjes. 

Hij geeft aan dat ze met verschillende projecten bezig zijn. "We zijn met een zogenaamde top wrap bezig, een papieren verpakking voor bijvoorbeeld 3 paprika's. Hier maken we gaten in, zodat het product kan ademen en goed zichtbaar is." Ook is de ontwikkeling van een home delivery verpakking in volle gang.

Adriaan Verbeek in de workshop die hij gaf tijdens de BioKennisWeek. 

A TOP ontwikkelt zowel generieke als klant specifieke producten. Het gaat om nieuwe verpakkingen en technologieën voor food, drinks en non-food. “Als we oplossing vinden, kunnen we het ook patenteren. Dat is ons al met een aantal verpakkingen gelukt. De focus ligt op AGF-producten. We ontwikkelen bijvoorbeeld ook verpakkingsoplossingen voor leveranciers van onze klanten. Wij dragen de ideeën en concepten aan en zij zorgen dan zelf voor de uitvoering."

Met name karton maakt op dit moment een heel belangrijk onderdeel uit van het assortiment. Is er ook materiaal bij waarmee ze minder graag aan de slag gaan? "We hebben eigenlijk overal verstand van, behalve van glas en blik. Daar weten wij heel weinig van en zoeken we dus ook geen oplossing in. We werken volgens een bijzonder business model. Omdat we van meerdere materialen verstand hebben, zoeken we een oplossing buiten de gebaande paden. En we maken gebruik van de overcapaciteit die er is in deze industrie. Wij zijn klaar voor de verpakkingsoplossingen die passen in de circulaire industrie."

Co-founder Aad Hoekstra zat onlangs in het Mpac-programma Adapt & Grow. Klik hier om deze uitzending te bekijken (duurt ongeveer 20 minuten).

Voor meer informatie:

Adriaan Verbeek
A TOP
06 22202449
a.verbeek@atoppackaging.com 
www.atoppackaging.com