Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sander De Proost, BelOrta

“Differentiatie van het bio-assortiment staat hoog op de agenda van 2021”

Tholen – Het bio-segment van BelOrta is vorig jaar positief afgesloten met een stijging ten opzichte van het jaar 2019. “Een mooi resultaat”, vertelt Sander De Proost van BelOrta. “Bio is sowieso al een stijgende productgroep en de coronacrisis heeft een invloed gehad op de Bio verkoop bepaalde momenten van het jaar. Bio kende reeds een groei maar tijdens de Corona-crisis en lockdowns was er wel sprake van een versnelling. Deze stijging is te danken aan het feit dat dat steeds meer kopers (+3%) hun weg vinden naar bio-producten en vaker bio kopen. Naast een toegenomen bewuste vraag werd de groei ook wel geholpen door meer algemene markttrends zoals een gestegen vraag naar verpakt product. In elk geval hebben meer mensen kennis kunnen maken met bio-groenten en -fruit."

© foto VLAM, Alles over bio Sander De Proost

“Voor 2021 hebben we heel wat plannen op de agenda staan voor het bio-segment. Waar we groot op in gaan zetten, is een verdere differentiatie. Momenteel hebben we 114 bio-referenties, maar dat aanbod willen we uitbreiden. Half april verwachten we onze eerste bio-asperges en ook ons aanbod slasoorten zullen we dit jaar verbreden, door onder ander biologische ijsbergsla aan te gaan bieden. Door ons assortiment te verbreden kunnen we blijven groeien. Globaal gezien is er nog altijd meer vraag dan aanbod naar biologische producten en om aan deze vraag te voldoen moeten we groeien in aanbod”, zegt Sander.

Om te groeien in aanbod moet het areaal toenemen. Om het areaal te laten groeien, zoeken ze telers die overschakelen van conventionele naar biologische teelt. “Iets wat niet altijd even makkelijk is”, legt Sander uit. “Telers hebben wel interesse in biologisch telen, maar durven het niet altijd aan. Als men kijkt naar de omschakelperiode van twee-drie jaar, haken er heel wat telers af. Wij, als BelOrta, zijn ons daar bewust van en proberen de telers zo goed mogelijk in de dat proces te begeleiden. Je moet telers licht aan het einde van de tunnel geven. Daarom  zetten we er ook op in om telers in deze periode te begeleiden en ondersteunen  Iedere teler die de stap durft te nemen zullen we zo goed mogelijk begeleiden en helpen."



© foto VLAM, Alles over bio

“We hebben een hele brede en uitlopende klantenkring die biologische producten van BelOrta koopt. We hebben klanten die speciaal voor het biologische assortiment, zoals biologische groothandels, -buurtwinkels en -ketens. Maar ook klanten die conventionele producten kopen, nemen bio mee. Om een onderscheid te maken tussen conventionele en bio-producten gebruiken we vaak de verpakking. Ook in de bio-verpakkingen willen we stappen zetten dit jaar. We gaan inzetten op het reduceren van plastic en inzetten op gebruik van kartonnen banderol, sleeves en andere verpakkingsmaterialen. We moeten voor bio nu eenmaal vaak verpakkingen gebruiken, dus gaan we voor een zo duurzaam mogelijke”, besluit Sander.

Voor meer informatie:
Sander De Proost
BelOrta
Mechelsesteenweg 120
2860 Sint-Katelijne-Waver
+32 (0)471 49 0894
sander.deproost@belorta.be     
www.belorta.be