Roy Zylka (Roy's Naturkost)

"We hebben meer regionale telers nodig die op biologische teelt willen overstappen"

De Duitse consumenten kiezen in tijden van corona in sterkere mate voor regionale en biologische producten, luidt het al sinds het begin van de crisis in de media. Bio-groothandelaar Roy Zylka - oprichter en directeur van het bedrijf Roy's Naturkost uit Nürnberg - kan dit alleen maar bevestigen. Hij hoort tot de winnaars van de crisis en registreerde in het afgelopen coronajaar een aanzienlijke omzetstijging. "We hadden een groei van circa 30 procent", zegt hij bij navraag.

Momenteel is de situatie op de groothandelsmarkt Nürnberg eerder rustig voor de tijd van het jaar. "We konden in het voorjaar van 2020 aan het begin van de pandemie nog enkele nieuwe klanten voor ons winnen", blikt Roy op het bewogen jaar terug. "De sluiting van de horeca is vanzelfsprekend ook bij ons merkbaar, echter maakt deze afzettak slechts een klein deel van onze omzet uit. In plaats daarvan kon de afnamehoeveelheid op andere gebieden vergroot worden in de groothandel, de retail of bij abonnementskistjes."


Roy Zylka (r) bij zijn stand tijdens een bezoek van FreshPlaza aan de groothandelsmarkt in 2019

Ook op productniveau weerspiegelt deze afzettoename zich: van aanbodtekorten of gaten in het aanbod is in de dagelijkse praktijk volgens Roy dan ook geen sprake. "Buiten een korte, door het weer veroorzaakte dip bij Spaanse producten zijn er eigenlijk geen producten die slecht lopen." Zelfs de productnoviteiten worden in pandemietijden goed ontvangen, voegt hij eraan toe. "We bieden nu voor het tweede jaar op rij Newhall-sinaasappelen van de Siciliaanse leverancier Arcoria aan. Deze mooie premiumsinaasappelen worden ook dit jaar goed verkocht."


Panoramafoto van de stand op de groothandelsmarkt

Ambitieuze bio-telers gezocht
Corona heeft een bijzonder positieve uitwerking gehad op de waardering voor levensmiddelen en daarmee ook het bewustzijn bij de consumenten, gelooft de bio-handelaar. "Bio maakt circa 10 procent van de totale omzet in de levensmiddelensector uit en dit percentage stijgt ieder jaar. Ik geloof sterk dat de huidige crisis de groei van de bio-markt alleen maar versneld", aldus Roy, wiens bedrijf dit jaar vijfentwintig jaar bestaat. 

Met het bekende teeltgebied Knoblauchsland voor de deur is het verscentrum Nürnberg logischerwijze goed van regionale producten voorzien. Maar het aanbod aan regionaal geteelde bio-producten en de vraag ernaar zijn, aldus Roy, bij verre niet met elkaar in evenwicht. "We hebben zeker nog telers nodig die op biologische teelt over willen stappen. Juist bij de klassieke producten voor bewaring - bijvoorbeeld aardappelen, wortelen en uien - is het volume aan regionale verenigingsproducten niet voldoende om de vraag vanuit de klanten te dekken. Voor mij als handelaar is het vanwege korte transportafstanden en de flexibiliteit van telers ook wenselijk om meer producten uit Franken aan te bieden", verklaart hij het nut en de voordelen. 


Impressies uit de citrusteelt van de Siciliaanse teeltfamilie Arcoria

Nieuw personeel nodig
Corona heeft de moeilijke positie van de plaatselijke groothandelsmarkten nogmaals extra belicht. "Door de concentratie van de handel neemt het aantal groothandelaren reeds sinds jaren continu af. Gelukkig hoor ik tot de aanbieders waarbij het zakelijk nog steeds goed gaat." De succesvolle ondernemer heeft andere zorgen. "We hebben dringend nieuw personeel nodig: vanwege de vroege werktijden in de groothandel is het tegenwoordig uiterst moeilijk om nieuwe medewerkers te vinden."

Voor meer informatie:
Roy's Naturkost
GF: Roy Zylka
Großmarkt Nürnberg
Leyher Straße 107
90431 Nürnberg
Tel.: +49 (0) 911 / 50 71 07-0
Fax: +49 (0) 911 / 50 71 07-20
E-mail: info@roys-naturkost.de 
www.roys-naturkost.de  


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven