Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Verkoop bio-producten stijgt met 14% in VS

Door een vierde opeenvolgende kwartaal van dubbelcijferige groei eindigde de omzet van bio-producten in de VS in 2020 met een stijging van 14,2% ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit overtrof conventioneel geteelde producten in zowel omzet- als hoeveelheidtoename, volgens het Organic Produce Performance Report 2020 dat is uitgebracht door het Organic Produce Network en Category Partners LLC.

De verkoop van biologische versproducten in 2020 bedroeg
€ 7.004.731.719, een stijging van meer dan € 0,8 mld ten opzichte van 2019, wat neerkomt op 12% van alle verkoop van versproducten, volgens gescande gegevens van Nielsen. De verkoop van conventionele producten steeg met 10,7% voor dit jaar.

Het totale bio-volume in 2020 steeg met 16% ten opzichte van het voorgaande jaar, terwijl het conventionele volume in dezelfde periode met 9% steeg. Biologische bananen bleven de grootste volume-verplaatser, met een beweging die 16% steeg ten opzichte van 2019.

De 14,2% stijging van de bio-verkoop ten opzichte van 2019 weerspiegelde een negen maanden durende pandemie die de boodschappengewoonten van consumenten veranderde. Van de top 10 bio-verkoop- en volumecategorieën, zagen 9 een dubbelcijferige groei.

De top drie categorieën voor 2020 waren verpakte salades, zachtfruit (aardbeien, blauwe bessen en frambozen) en appelen, waarbij elk segment een tweecijferige winst boekte ten opzichte van het voorgaande jaar.

Tot de categorieën met de grootste verkoopstijgingen ten opzichte van vorig jaar behoren kruiden en specerijen (+26%) en aardappelen (+21 %), omdat consumenten tijdens de pandemie meer maaltijden thuis zijn gaan bereiden. Bio-druiven zagen een daling van 6% in zowel verkoop als volume.

Matt Seeley, CEO van het Organic Produce Network: "Ondanks de maatregelen en sluitingen van restaurants en de gestegen omzetcijfers in de hele supermarkt, omdat consumenten meer thuis gingen eten, is de verkoop van biologische versproducten vorig jaar sterk gestegen, omdat consumenten op zoek zijn naar gezonde, veilige en voedzame maaltijdopties voor hun gezin."

Alle vier geografische regio's van het land kenden een dubbelcijferige groei in 2020, waarbij het westen de grootste stijging in verkoop (16,8%) en volume (17,5%) liet zien ten opzichte van het voorgaande jaar.

Het zuiden van de VS blijft stijgen wat betreft consumptie van bio-producten, met een verkoop van meer dan € 2 mld, een stijging van 14,7% ten opzichte van 2019, en een volumestijging van 17,8% over dezelfde periode.

Het vierde kwartaal van 2020 zag een voortzetting van de dubbelcijferige groei van de bio-verkoop die begin maart begon, met sterke stijgingen in de categorie kruiden en specerijen, evenals de sla- en aardappelsegmenten. De verkoop van bio-producten bedroeg in het vierde kwartaal meer dan € 1,6 mld, waarbij de omzet in geld met 15% steeg, vergeleken met een winst van slechts 10% in conventionele producten. Het volume was een vergelijkbaar verhaal, met bio-producten die met 14,4% stegen in vergelijking met een volumetoename van conventionele producten van 7,9% voor het laatste kwartaal van 2020.

Steve Lutz van Category Partners: "De aanhoudende kracht van de verkoop van bio- groenten en -fruit in 2020 onderstreept, ondanks pandemie-gerelateerde economische uitdagingen, de grootte van de consumentenvraag naar bio-producten. Over heel 2020 bleef de omzetgroei van bio-producten groter dan die van conventionele producten. Nu we hopelijk zien dat de pandemie in 2021 begint af te nemen, blijven de marktkansen voor verse bio-groenten en -fruit in het komende jaar uitstekend. Er zijn grote delen van de VS waar biologische groenten en fruit in veel conventionele supermarkten een beperkte distributie en een beperkt assortiment hebben. Dit geeft aan dat er in een groot aantal biologische productcategorieën nog steeds aanzienlijke groeimogelijkheden zijn, zowel door het vergroten van de distributie als door te voldoen aan de latente vraag van de consument."

Een volledige versie van dit rapport zal eind januari beschikbaar worden gesteld op de website van het Organic Produce Network.

Voor meer informatie:
Matt Seeley
Organic Produce Network
Tel: +1 (831) 884-5058
matt@organicproducenetwork.com 
www.organicproducenetwork.com

Publicatiedatum: