Ondanks Covid en Brexit

Biologische kaas succesvol exportproduct voor Ierse zuivelproducent

In maart 2008 werd in Waterford, Ierland, The Little Milk Company opgericht door 10 biologische melkproducenten uit heel Ierland voor productontwikkeling en marketing. Samen verzorgen zij een aanzienlijke hoeveelheid melk van 3m/L per jaar. De totale markt voor biologische dranken wordt geschat op 5m/L, inclusief import vanuit Noord-Ierland. The Little Milk Company begon toen ook met de productie van premium cheddar en zachte kazen. De leveranciers bevinden zich voornamelijk in Munster, maar ook in Leinster. Het bedrijf produceert ook biologische kaas en kaaspoeder die O’Donnels gebruikt voor het kruiden van hun Cheese & Onion-chips.

“In 2008 kwam een groep biologische zuivelproducenten bij elkaar om te zien hoe ze waarde aan hun melk konden toevoegen en betere, duurzamere prijzen konden krijgen voor biologische melk”, zegt Conor Mulhall, bedrijfsdirecteur. “Ze bespraken het probleem, zorgden voor financiering en probeerden de productie uit van een paar soorten kaas.” De Ierse biologische producten werden goed ontvangen in Duitsland, Frankrijk, Denemarken en de VS. “Daarna heeft de Irish Taste Council de producten geproefd en die waren erg blij om smaakvolle kaas te proeven. De producenten besloten het serieuzer aan te gaan pakken.

De eerste kazen lagen in april 2013 bij Sheridan’s in de schappen en het bedrijf begon met de verkoop aan Ierse detailhandelaren, evenals een aantal onafhankelijke winkels. “Toen hadden we mazzel binnen de exportmarkt naar Duitsland en sinds die tijd realiseren we ons wat de waarde is van de biologische markt buiten Ierland”, legt dr. Mulhall uit. “In Duitsland, Frankrijk, Denemarken en Amerika waarderen mensen biologische producten nog meer dan wij hier doen. De conventionele Ierse landbouwsector is al heel groen en wordt gezien als schoon, groen en onderdeel van het buitenleven. De landen waar we nu aan leveren hebben een meer geïndustrialiseerde landbouwsector, waarbij de dieren veelal binnen worden gehouden. Ook kunnen bedrijven in eigendom zijn van een organisatie in plaats van een individu of familie en daarom verkoopt de Ierse, biologische boodschap zo goed daar.”

Kerrygold is het verhaal dat in het buitenland wordt verteld en de leiders van The Little Milk Company zijn zich bewust van de plaats in de markt daarvan in de jaren voor hun aanwezigheid. “We hebben dat een beetje gebruikt en toen we de Duitse markt op gingen was het feit dat onze producten Iers en biologisch zijn en van kleine familiebedrijven komen genoeg om de kazen verkocht te krijgen”, voegt dhr. Mulhall eraan toe. “Omdat we Iers zijn, hadden we al een voet tussen de deur en de heerlijke smaak van het product hield ons binnen. We exporteren nu naar 14 landen wereldwijd, inclusief de drie grote markten in Duitsland, Frankrijk en de VS.”

Toen Covid-19 de wereld een poosje tot stilstand bracht, zag het bedrijf al snel dat er een nieuwe vraag naar lokaal geproduceerd voedsel ontstond. “Mensen gingen meer nadenken over de waarde van hun eten, welke ingrediënten erin zitten en waar die ingrediënten vandaan komen”, zegt dhr. Mulhall. “Mensen gingen nadenken over hun gerechten en waar ze ingrediënten vandaan konden halen. Ze gingen vaker zelf koken, werden creatiever en dachten meer na over wat ze kochten als ze in de supermarkt waren. Ik denk dat Ierse consumenten hun eigen producenten goed kunnen ondersteunen als dat nodig is. Als dat geld lokaal wordt uitgegeven, leidt dat tot meer producten, banen en een betere levenskwaliteit. De vraag naar onze producten hier in Ierland is sinds maart toegenomen.”

In de tussentijd verkoopt The Little Milk Company producten bij de Urban Co-op in Limerick, een gemeenschappelijk project waarbij producten van lokale producenten verkocht worden. De verkoop is daar niet alleen toegenomen, maar ook bij de co-op. Maar nu is de Brexit een feit. Wat heeft dat voor effect op de toekomst van het bedrijf?

“We moeten ons geen zorgen maken over de storm die voorbij raast, maar leren hoe we kunnen dansen in de regen”, zegt dhr. Mulhall. “Het is een ongelooflijk onzekere tijd en het is niet duidelijk hoever de gevolgen van de Brexit strekken. “Het zou fijn zijn als we bewuster nadenken over onze acties. Laten we bijvoorbeeld vijf minuten de tijd nemen in de supermarkt om Ierse producten uit te kiezen. Als je een luxe biertje wilt, kies er dan een die in Ierland is gemaakt. Er zullen echt nog wel moeilijke tijden volgen, maar ik denk dat als we allemaal samenwerken en elkaar ondersteunen op de best mogelijke manier, we er aan de andere kant sterker en creatiever uit zullen komen.”

Bron: Irish Examiner


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven