Marjanne Borren, pluimveehouderij De Lankerenhof:

“Als je jezelf uit de markt prijst dan koopt niemand je producten”

Is een gelukkige kip wel rendabel? De consument wil een gelukkige kip zien maar het moet wel betaalbaar blijven. “Als je jezelf uit de markt prijst dan koopt niemand je producten” vertelt Marjanne van pluimveehouderij De Lankerenhof uit Voorthuizen. Dit is een lastige balans maar Marjanne en Chris Borren zijn succesvol deze uitdaging aangegaan.

Van wetenschap naar winkelschap
Maar liefst 12.000 kakelende leghennen, 6.000 opfokhennen en 1.000 haantjes zijn er aan het scharrelen op de Lankerenhof. “Dit is onze dagelijkse boterham en die verdienen we met een duidelijke visie om het goed te doen voor de kip, consument en producent” vertelt Marjanne. De Wageningse Universiteit start in 2004 een onderzoek naar dit onderwerp samen met pluimveehouders, onderzoekers en consumenten. De man van Marjanne, Chris, zat ook in het team. Gezamenlijk hebben ze gekeken naar de behoeftes van een kip, zoals voldoende scharrelruimte, plek om te rusten, sociale contacten, voldoende licht etc. Het team ontwierp een stal die helemaal aansloot bij de wensen van alle partijen. ‘Helaas hebben we niet volledig de stal uit het onderzoek na kunnen bouwen. Het dak was bijvoorbeeld niet rendabel. Wel hebben we alle elementen die kippen blij maken, teruggebracht in de stal. Zo blijven de eieren en het vlees betaalbaar en hebben we gelukkige kippen, consumenten en boeren’ aldus een enthousiaste Marjanne.

Klik hier om verder te lezen.

In onderstaande video geeft Marjanne een kijkje in haar bedrijf.

 

Bron: NEON food


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven