"Niet voorbereid op stormloop, maar konden het aan"

Buffelen en hamsteren in de biospeciaalzaken

Tholen – Het jaar 2020 was op zijn zachts gezegd een enerverend jaar. Dit geldt ook zeker voor de leden van de Biowinkelvereniging. Zij moesten alle zeilen bijzetten om de schappen gevuld te kunnen houden en aan alle maatregelen te voldoen. Roosmarijn Saat, voorzitter van de vereniging, geeft aan erg trots te zijn op de winkeliers. "Al met al prijzen we onszelf als winkeliers echt gelukkig dat wij tot de groep behoorden die aan de slag konden blijven. De crisis heeft de biospeciaalzaken heel veel gebracht. Waar de samenleving grotendeels tot stilstand kwam vanwege de maatregelen, was dat op de winkelvloer verreweg van voelbaar. Het begrip 'Hamsteren' was opeens niet alleen meer van toepassing op de Albert Heijn. Dit fenomeen waaide zelfs over naar de biospeciaalzaak."

Roosmarijn Saat.

Wat dit betreft wil Roosmarijn ook graag een compliment uitdelen aan de winkeliers: "Al snel werd duidelijk dat de biospeciaalzaken de schappen veel beter gevuld konden houden dan de reguliere supermarkten. Dat is het voordeel van het hebben van afspraken met meerdere leveranciers. Door deze spreiding konden problemen vaak snel opgelost worden. Binnen de bio-branche zijn er immers allerlei partijen die je kunnen voorzien van mooie producten. Ik kan niet zeggen dat we echt voorbereid waren op de stormloop, maar we konden het aan. Dat was erg mooi om te zien. Na het aankondigen van de gedeeltelijke lockdown in maart waren er hier en daar echt wel wat lege schappen. We draaiden immers kerstomzetten. De knop ging echter snel om en we konden de consumenten vrijwel volledig blijven bedienen."



Roosmarijn benadrukt dat de meesten echt hebben moeten buffelen. "Wat hebben we veel meegemaakt met z'n allen. Ook op de winkelvloer merkten we veel van de beperkingen en maatregelen. Denk alleen maar aan het maximaal aantal klanten dat tegelijk boodschappen mocht komen doen en de mondkapjesplicht. De focus lag veel meer op de processen en alles stond op scherp. Dan is het aan de winkelier om te zorgen dat de medewerkers zich ondersteund voelen. Ik denk dat deze crisis uiteindelijk voor de teamspirit binnen de winkels heel goed is geweest."



"Al vóór uitbraak bewuster met voeding bezig"
Ze omschrijft het jaar 2020 als heel contrastvol. "Aan het begin van het jaar zagen we op de winkelvloer al duidelijk terug dat veel meer mensen bewust met hun gezondheid en dus ook bewuster met hun voeding bezig waren. Dit was dus al voordat het COVID-19-virus Nederland in de greep kreeg. De uitbraak van het virus heeft deze trend alleen maar verder versterkt. De urgentie dat het anders moet met ons voedselsysteem en daarbij met de kwaliteit van ons voedsel is in een stroomversnelling geraakt."

"Met elkaar aan het roer"
De Biowinkelvereniging is de vereniging voor alle speciaalzaken, webwinkels, bakkers, slagers en boerderijwinkels die minimaal 90% biologisch verkopen. Rondom de Biowinkelvereniging zelf zijn er ook de nodige ontwikkelingen geweest, die volgens Roosmarijn een positief effect hebben op de vereniging. Zo is eind 2019 de Coöperatieve Vereniging Bionext opgericht. "In het eerste jaar als coöperatieve vereniging is er veel meer verbinding gekomen tussen Biohuis, BioNederland en de Biowinkelvereniging. We hebben de samenwerking geïntensiveerd door de nieuwe structuur met een dagelijks bestuur waarin ik samen met de andere voorzitters IJsbrand Snoeij en Jan Groen en Bionext-directeur Michaël Wilde zeer regelmatig overleg heb. Hierdoor staan we veel meer met elkaar aan het roer en dat werpt in de praktijk zijn vruchten af. Op deze manier kunnen we de bio-beweging met z'n allen echt verder brengen."

Bio Winkel Awards
In 2020 bleek de vernieuwde opzet van de BioWinkelAwards een groot succes. Reden genoeg om op dezelfde voet door te gaan. Ook dit jaar kunnen winkels zich weer inschrijven met de categorie waarop zij het meest trots zijn. "Juist nu is zo'n event hard nodig. De verkiezing heeft een positief effect op het imago van de biospeciaalzaak. Winkels kunnen zich nog tot 22 januari inschrijven. Vorig jaar hadden we al, 85 deelnemers, een prachtig aantal en we gaan dit jaar voor minimaal 100! De prijzen zijn live op de winkelvloer uitgereikt, waardoor het veel meer spin-off in de winkel krijgt. Het is een heel mooi format waarmee we laten zien waarin we onderscheidend zijn. Hierop krijgen we veel positieve reacties en de Awards worden ondersteund door de hele branche. Dat is goed te zien aan de sponsoren en partners. We willen winkeliers ook stimuleren om vaker mee te doen, pak bijvoorbeeld elk jaar een andere afdeling aan."

Klik hier om je aan te melden voor de Biowinkel Awards.

Voor meer informatie: info@biowinkelvereniging.nl en www.biowinkelvereniging.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven