Januari is nog maar net begonnen maar het aantal deelnemers aan Veganuary is nu al het grootst sinds het initiatief in 2014 van start ging. Al meer dan 500.000 mensen hebben zich aangemeld voor deze 31 dagen durende 'vegan challenge' waarmee het totale aantal van 400.000 aanmeldingen van vorig jaar al ruim is overschreden en de aanmeldingen blijven binnen stromen.
Een nog belangrijkere mijlpaal voor de actie van dit jaar is de betrokkenheid van de grote Britse supermarktketens die Veganuary promoten en hun klanten aanmoedigen om eens een plantaardig eetpatroon te proberen.
Aldi introduceerde een Veganuary-webpagina waarop de discounter niet alleen haar plantaardige productaanbod in de spotlights zet maar ook een aantal goede redenen opsomt om eens voor een veganistische voeding te kiezen, zoals dierenwelzijn, gezondheid en duurzaamheid. Ook zijn er op deze webpagina tientallen vegan recepten te vinden, tips voor veganistische vleesvervangers en een link naar de website van Veganuary.
Asda wijdde ook een webpagina aan Veganuary, waarop zij uitlegt wat een veganistisch voedingspatroon inhoudt en drie belangrijke redenen geeft om voor vegan te kiezen: het is beter voor het milieu, goed voor de gezondheid en erg lekker!. Ook besteedt de retailer aandacht aan haar meest succesvolle vegan producten en moedigt zij klanten aan om zich aan te melden voor Veganuary met een link naar de website van Veganuary.
Tesco kwam deze week voor het eerst met TV- en radiocommercials die in het teken stonden van Veganuary. Ook introduceerde de supermarktketen een Veganuary-webpagina met receptideeën, productinformatie en tips om vlees te vervangen door veganistische alternatieven.
M&S zal deze maand eveneens voor het eerst Veganuary-commercials uitzenden op radio en TV en ontwikkelde een 31-daags Veganuary-maaltijdenplan met tips voor heerlijke veganistische maaltijden voor elke dag van de maand.
Morrisons lanceerde de 'Veganuary Essentials box' voor €27,50, die gevuld is met populaire veganistische favorieten om januari goed mee van start te gaan!. Ook heeft de retailer een pagina op haar website gewijd aan Veganuary, waarop al haar plantaardige producten gemakkelijk terug te vinden zijn.
Waitrose en Iceland introduceerden ook speciale Veganuary-pagina's op hun websites, zodat klanten de plantaardige producten snel en eenvoudig kunnen vinden.
Toni Vernelli, hoofd communicatie van Veganuary: "De introductie van nieuwe vegan producten door grote merken is geweldig maar de manier waarop Britse retailketens Veganuary dit jaar hebben omarmd, is werkelijk baanbrekend. Ze gebruiken het niet alleen als een marketingmogelijkheid maar promoten daarnaast de vele voordelen van een plantaardig voedingspatroon en moedigen hun klanten aan om het eens te proberen. Als vestingen van levensmiddelenvoorziening weten zij heel goed dat de enige duurzame weg vooruit ligt in plantaardige voeding."
Voor meer informatie:
Toni Vernelli
Veganuary
Tel: +44 7505 866 548
E-mail: toni@veganuary.com