Michaël Wilde, Bionext over 10-puntenplan:

"Onze grootste lobby is de consument"

Komend jaar verandert er veel voor de biologische sector. Eindelijk erkent Europa biologisch als dé landbouwvorm om klimaatproblemen, milieuvervuiling en verlies aan biodiversiteit te voorkomen. Waar Europa stevig inzet op biologisch, blijft Nederland nog achter. Met het 10-puntenplan wil brancheorganisatie Bionext de regering aanzetten om biologische voeding meer aandacht te geven. Onlangs overhandigde directeur Michaël Wilde dit plan aan minister Carola Schouten.

Op de website van Ekoplaza licht Michaël Wilde nog eens toe waarom het 10-puntenplan nodig is: ‘In de Green Deal staat dat Europa in 2050 CO2-neutraal moet zijn. Landbouw neemt ongeveer 23% van de CO2-uitstoot voor haar rekening. Zorg je voor meer gezonde bodems om CO2 op te nemen dan komen we een heel eind. In de Farm-to-Fork-Strategie van Frans Timmermans, onderdeel van de Green Deal, wordt gestreefd naar 25% biologisch landbouwareaal in 2030. Met 3,8% biologisch landbouwareaal bungelt Nederland ver onder het EU-gemiddelde van 7,7%. De regering moet nu stelling nemen. Dit 10-puntenplan kan daarbij helpen.’

Is er wel voldoende grond in Nederland?
De grond is er wel, maar als tweede voedselexporteur ter wereld verlaat 80% van onze producten Nederland. Bij dit huidige, gangbare model heeft slechts een kleine groep baat. De maatschappij heeft er niets aan. We moeten naar een ander voedselsysteem en snel. Anders wordt deze grond in de toekomst door alle agrochemie waardeloos.

Maar we kunnen de wereld toch niet voeden met biologisch?
‘Dat is totale onzin. In de USA wordt 75% van de grond gebruikt voor diervoer of om auto’s te laten rijden. Een derde deel van het voedsel gooien we weg. Er overlijden meer mensen aan dieet-gerelateerde ziektes dan aan ondervoeding. We kunnen nog veel meer mensen voeden. Je hebt pas écht een probleem als je de bodem dood maakt. Om die gezond en vitaal te houden, moeten we radicaal anders gaan werken. Biologisch is daar een vorm van.’

Bij een groter biologisch aanbod blijft voor velen de prijs een barrière?
‘In vergelijking met andere landen geven wij heel weinig uit aan eten. We vergeten dat we de kosten voor het maken van goedkoop voedsel alsnog betalen. Een Big Mac kost 200 euro als je alle maatschap-pelijke kosten, ook die van de gezondheid, meerekent. Een voorbeeld: in Duitsland wordt met de landbouw 21 miljard verdiend, waarvan de helft Europese subsidie is. De maatschappelijke kosten bedragen echter 90 miljard! Het is niet eerlijk dat we die via belastingen en zorgkosten alsnog betalen.’

Moet biologisch voedsel dan goedkoper worden?
‘Sowieso moeten gangbare producten duurder worden, maar belangrijker is dat mensen de waarde van voedsel leren kennen. Met jouw boodschappen maak je een keuze voor de wereld die je wilt. Waar dat buiten de supermarkt vaak een betere, schonere wereld is, kiest men na het winkelpoortje toch voor gemak en prijs. Bij een supermarkt in Zweden lagen bananen voor 99ct naast biologische bananen voor € 2,49. Toen de ondernemer boven de goedkope bananen ‘bespoten’ schreef, kozen mensen massaal voor de biologische variant, omdat ze werden geconfronteerd met iets waar ze eigenlijk op tegen waren. De waarde van biologische producten is hoog, maar dat moet in de winkel veel duidelijker zijn. Ekoplaza doet dat heel goed.’

Hoe belangrijk zijn biologische speciaalzaken?
‘Waar je in het gangbare circuit een basisassortiment van zo’n 1.000 biologische producten vindt, vind je er in de biologische supermarkt tot zo’n 9.000. Kies je voor biologisch, dan deelt de speciaalzaak jouw waarden en idealisme. Bovendien vind je hier heel veel kennis over biologisch en gezondheid. Want het is glashelder: alles wat je in je mond steekt heeft impact op je gezondheid. Sinds corona zijn steeds meer mensen zich daarvan bewust. Bij de speciaalzaak voelt de consument zich meer thuis door het solidariteitsgevoel: de ambities en ontwikkelingen richten zich op een duurzame wereld, met meer aandacht voor de korte keten.’ 

Wat kan de consument doen?
‘Als brancheorganisatie hebben we geen bakken met geld om besluiten te sturen en politici te beïnvloeden. Onze grootste lobby is de consument. Daar kan geen kunstmestfabriek tegenop.  Iedereen heeft een vrije keuze om te kiezen. Kiezen we voor biologisch, dan vormen we met z’n allen de grootste lobby van Nederland. In ruil zorgen wij voor eerlijke informatie: hoe draagt biologisch bij aan het klimaat, biodiversiteit en de bodem? Hoe zit dat precies met kringlooplandbouw? Zo kun je ook uitleggen waarom jij voor bio kiest. De biologische sector is een beweging van mensen die de wereld schoner en beter achter wil laten. Dat kan al heel simpel via je boodschappen. Ik zou dus zeggen: doe mee en wordt lobbyist!’

Bron: Ekoplaza


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven