Boerderijwinkels pleiten voor btw-verlaging op duurzame landbouwproducten

Duurzame boerderijwinkels pleiten voor een lager btw-tarief voor gezonde duurzame producten. Dat is de belangrijkste uitkomst uit een enquête onder 250 duurzame landwinkels en verkooppunten van groene en gezonde streekproducten uitgevoerd door de Natuur en Milieufederaties (NMF’s). ‘Het is van groot belang dat milieuvervuilende activiteiten worden doorberekend in het eindproduct. Zo ontstaat er een eerlijke prijs voor de producenten, maar wordt er ook verandering gegenereerd in het hele systeem’, aldus Bas Cloo die mede-eigenaar is van Cloo&Leyn Groentelab.

Uit de enquête blijkt tevens dat bijna driekwart van de duurzame boerderijwinkels dit jaar vanwege het coronavirus meer klanten heeft ontvangen. Twee vijfde van de winkels had 25 tot 50% nieuwe klanten. En 20% van de landwinkels ontving zelfs 50 tot 100% nieuwe klanten. De nieuwe klanten kozen bewust voor gezonde, duurzame streekproducten en ontweken de drukke supermarkten. De helft van de nieuwe klanten blijft de landwinkels regelmatig bezoeken.

Langetermijnaanpak
Volgens de duurzame boeren ontbreekt het in de politiek aan een langetermijnvisie en voelen zij zich niet gesteund noch gehoord door de politiek. ‘Het is van groot belang dat de politiek eens komt kijken bij duurzame boeren, om te zien hoe het ook kan. Het is de hoogste tijd dat er een overheidscampagne komt waarbij duurzame lokale producten in de schijnwerpers worden gezet. Geen hapsnapbeleid meer maar een lange termijnaanpak’, aldus Jan van Overesch uit Raalte, een ecologische boer met een boerderijwinkel. De boeren roepen daarom samen met de NMF’s minister Schouten op om in 2021 te komen met een samenhangende langetermijnaanpak om de duurzame landbouw te stimuleren. Een btw-verlaging op duurzame landbouwproducten, regelgeving om kringlooplandbouw te stimuleren en een aanpak om lokale afzet en productie te ondersteunen moeten de basis vormen van dit nieuwe beleid.

GoodFoodClub
De duurzame landwinkels werden afgelopen jaar gepromoot door de Natuur en Milieufederaties (NMF’s) met een social media campagne, tv-spots en de website GoodFoodClub.nu. De boerderijwinkels of afhaalpunten zijn vaak achteraf gelegen en slecht vindbaar. Met de site kun je als consument alle verkooppunten makkelijk vinden op plaatsnaam of postcode en met een overzicht van alle producten. De NMF’s in gaan 2021 door met deze ondersteuning in combinatie met een landelijke open dag op 22 mei, de Internationale Dag van de Biodiversiteit.

Bron: Natuur en Milieufederatie Groningen


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven