Tholen – 2000 pagina's telt het document, de uiteindelijke deal tussen het VK en de EU. Voor donderdagochtend 24 december werd een persconferentie verwacht van premier Boris Johnson maar dit moment werd uitgesteld. Eerst van 9:00 naar 11:00 en daarna nog verder. Het werd een lange ochtend. Dat komt omdat de onderhandelaars het op sommige punten nog altijd niet eens waren. Volgens ingewijden is het echter een kwestie van 'de puntjes op de i zetten'. Met elk uur lijkt de onzekerheid over de toekomstige relatie af te nemen. Al hebben we geleerd in de afgelopen jaren dat het altijd weer helemaal anders kan lopen met brexit.
Ondertussen staan ruim 6.000 vrachtwagens klaar in de regio van Kent om de oversteek te maken naar Frankrijk maar het gaat nog altijd langzaam door de negatieve testuitslagen die nodig zijn voor de oversteek. De testlocaties schijnen immers niet aanwezig te zijn in de haven zelf maar op de noodparkings voor de vrachtwagens.
Omdat bij Britse supermarkten nog altijd een tekort dreigt in de komende dagen aan verse groenten en fruit van het Europese vaste land is het Duitse Lufthansa begonnen met een luchtbrug om 80 ton aan verse groenten en fruit in het VK te krijgen.
De Nederlandse chauffeurs lijken meer geluk te hebben via de ferries op o.a. Harwich. Zo ook chauffeur Marco van Lienden van ABC Logistics. Als alles goed gaat vanavond kan hij nog aanschuiven bij het kerstdiner laat de chauffeur weten aan Radio Rijnmond. Dankzij vaste boekingen door zijn werkgever is hij verzekerd van een plaatsje maar hij ziet veel chauffeurs die gokken op een afvaller zodat zij nog meekunnen met de boot.
Veel exporteurs zien een verband tussen brexit en de grenssluiting en noemen het “een puur politieke actie om Johnson een akkoord te laten tekenen," aldus zaakwaarvoerder Alain Tulpin van de Oostendse Tulpingroup tegen de Krant van West-Vlaanderen. De groothandelaar in groenten en fruit had de afgelopen dagen ook last van de situatie.
Voor Nederland blijft de export naar het VK belangrijk. In de afgelopen drie jaar werd jaarlijks voor 1,2 miljard miljard euro aan verse groenten en fruit uit Nederland in het Verenigd Koninkrijk afgezet. Het gaat daarbij zowel om Nederlands product als om re-export. Dat meldt GroentenFruit Huis, de brancheorganisatie voor Nederlandse handelsbedrijven in groenten en fruit in een factsheet.
In volume gemeten heeft Nederland een aandeel van 15% in de Britse import van groenten en fruit. De waarde van de export van groenten en fruit naar het Verenigd Koninkrijk komt voor 23% uit tomaten, voor 18% uit paprika's en voor 8% uit komkommers.
In de Britse import van komkommers en paprika's heeft Nederland een aandeel van circa 45%. Voor tomaat ligt dat iets beneden de 40%. Ook in de import van peren en uien door het Verenigd Koninkrijk heeft Nederland een hoog aandeel met respectievelijk 42% en 25%.
Het VK importeert 45% van zijn voedsel. In 2019 bedroeg de import van groenten en fruit uit 11,3 miljard pond, de uitvoer bleef steken op 1,3 miljard. Het totale vervoer door de Eurotunnel bestaat voor ongeveer de helft uit de aanvoer van versproducten.
Bron: GroentenFruit Huis, Nieuwsblad, BBC, Trouw, Guardian, NOS