Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Verenigd Koninkrijk op slot: Komen groenten en fruit nog wel aan?

Tholen – Sinds dit weekend weren een toenemend aantal landen reizigers uit het Verenigd-Koninkrijk nu daar een gemuteerde variant van het virus is ontstaan dat tot 70% besmettelijker is. Eerder werd al het vliegverkeer aan banden gelegd tussen het VK en verschillende Europese landen. 

Op zondag volgde vanuit Frankrijk het besluit om al het passagiers en vrachtverkeer vanuit Engeland voor 48 uur te blokkeren. Dat betekent een restrictie tot woensdag. Hiermee is zowel de Eurotunnel als de verbinding Dover-Calais ernstig gehinderd. Vanuit Engeland mogen op de ferry naar Calais alleen nog lege trailers. Vanuit Calais is het wel mogelijk de overkant te bereiken maar het is de vraag of chauffeurs nog terug kunnen. 

Zowel het VK als de EU zijn vandaag in spoedberaad over de grenssluitingen om tot een gecoördineerde actie te komen voor het transport van en naar het VK.

De veerdiensten kwamen wel met de verklaring dat ze blijven varen van en naar Groot-Brittannië. Zo blijft Stena-line vanuit Hoek van Holland en Europoort op de havens van Harwich en Killingholme varen. “We blijven vrachtwagens met, en zonder chauffeur, van en naar Groot-Brittannië brengen tot nader orde,” aldus een woordvoerder van Stena-line. “Maar alles zit wel op het moment stampvol met boekingen, er kan geen vrachtwagen meer bij.” Ook de maatschappijen P&O Ferries en DFDS komen met soortgelijke verklaringen.

Capaciteit komt nu ernstig tekort
De druk op de capaciteit loopt nu verder op. “De afgelopen weken hadden we een enorme piek in het volume door de brexit,” vertelt Marcus Post van Daily Logistics Group. “Daar komt rond deze tijd nog een piek bij in de Kerstverkoop en nu dus een afnemend aantal verbindingen tussen het VK en de EU. Dat zorgt voor de nodige uitdagingen op het moment.”

Philip van Geest, directeur van Van Geest International, ziet eveneens de mega-orders nog altijd binnenkomen vanuit het VK. “Het is dus nog de kunst om het allemaal aan de overkant te krijgen nu de tunnel gesloten is. Chauffeurs laten we zelf op het moment ook hier in Nederland want als ze met de vracht meegaan is het nog onduidelijk of ze nog terug mogen komen. Voor de vaste klanten op de ferries veranderd er niet echt veel. De ferries werken immers met reserveringen en vaste klanten gaan voor.”

Sinds jaar en dag is DLG al gespecialiseerd in het ongeleid vervoer van vrachtwagens op de ferry. “Daarbij gaan alleen de trailers op de ferry welke worden opgepikt in Engeland door Britse chauffeurs. We doen echter ook nog enige volumes via de tunnel en die hebben we nu met man en macht proberen om te boeken naar de ferries. Dat is aardig gelukt maar partijen die nu last minute proberen te boeken zullen achteraan aan moeten sluiten.”

In Engeland zelf ondervinden de transporteurs ook de nodige uitdagingen op het moment. De een zit compleet volgeboekt voor transport naar het continent. Een andere exporteur van groenten hoopt woensdag een lading groenten we te krijgen als de restricties op Frankrijk worden beëindigd en kijkt ondertussen naar alternatieve havens voor Dover.

Meer vraag vanuit Engeland?
De logistieke lijnen om AGF naar de overkant te krijgen zijn dus nog niet afgesneden. Alleen de volumes nemen enorm toe op het moment. “Kijk maar naar de vraag vanuit het VK naar Franse en Italiaanse producten,” vertelt Philip. “Die hebben op het moment geen mogelijkheid meer om de overkant te bereiken. En waar komen de Britten dan uit? Inderdaad, bij de Hollandse handelaren.”

Voor uien is er nog niet direct een verhoogde vraag te zien vanuit het VK bemerkt Lindert Moerdijk van MSP Uienhandel momenteel niet. "Het is een wat vertekend beeld, voor één order word je momenteel tig keer gebeld. Maar het is logistiek nu bijna niet te doen om de producten de grens over te krijgen, dus het resulteert in een bijzonder kleine  export. Daarbij zijn de Engelse uien zijn nog steeds veel goedkoper.

Hoe lang de situatie nog gaat duren durft Marcus niet te zeggen. “Ik heb geen glazen bol maar als ik zie hoe het zich aan het ontwikkelen is, vrees ik het ergste. Neem daarnaast nog eens de brexit en je hebt een leuke cocktail voor het nieuwe jaar. We zien het nog altijd als een kans binnen ons bedrijf maar er zijn leukere projecten binnen ons bedrijf om je mee bezig te houden.”

Philip voegt er aan toe dat het nu vooral de vraag naar Franse en Italiaanse producten is die niet meer richting Engeland komen. “En ja, als het niet meer die kant op kan dan komen de Britten dus uit bij de Hollandse handelaren,” besluit hij.

Voor meer informatie:
Daily Logistics Group
Marcus Post
+31(0)174 531 792
marcus.post@post-kogeko.nl  
www.post-kogeko.nl   

Van Geest International
Philip van Geest
Tel: 0174-514300
pvg@vgibv.nl      
www.vgibv.nl 

Stena-line
Stationsweg 10
3151 HS Hoek van Holland
0174 315 811
www.stenaline.nl 

MSP Onions
Hertenweg 32a
4455 TL Nieuwdorp
lindert@msp-onions.nl  
www.msp-onions.nl