"BioEggie B.V. is op 24-11-2020 opgericht na ruim ander halfjaar hard werken. Onderzoek, gesprekken met leden, partners in de bedrijfskolom en specialisten gingen hieraan vooraf. Een waardevol project met een geweldig eindresultaat: een sector(keten)plan voor het biologische ei dat de trotse sector naam BioEggie draagt. Dank aan de Biologische Pluimveehouders Vereniging (BPV) en haar leden die hiertoe het initiatief namen. Aanleiding hiervoor was een moeizame marktsituatie na de Fipronil crisis en het structureel ontbreken van promotie voor het biologische ei", vertelt Willem van Veenendaal, adviseur van BioEggie B.V., die de onderstaande update over het BioEggie initiatief toestuurde:
In de afgelopen week zijn de leden van de BPV en de partners in de bedrijfskolom, uitgenodigd deel te nemen in BioEggie B.V. De deelname en aanschaf van aandelen ligt op koers. Een warm welkom voor de pluimveehouders, leveranciers en retail (de 'innovators') die als eerste in aandelen van BioEggie hebben geïnvesteerd. Erg verheugd zijn wij dat Udea (eigenaar van de franchiseketen Ekoplaza) als eerste retailorganisatie haar vertrouwen heeft uitgesproken in BioEggie en aandelen heeft gekocht. Ook de eerste leveranciers heten wij van harte welkom. Het doel is om in 2021 het aantal pluimveehouders met 30 te laten groeien en bij de leveranciers, pakstations en retail 20 nieuwe aandeelhouders te vinden.
Het is tijd voor een eerlijke en duurzamere bedrijfsvoering voor de biologische pluimveehouders en haar partners in de keten. Daarvoor is het belangrijk dat de biologische pluimveehouders beter en gezamenlijk voor hun belangen opkomen.
Het is tijd voor het sector(keten)plan BioEggie een plan met duidelijke doelstellingen:
- Marktaandeel van biologische eieren van 10% naar 20% te verhogen in 2025. In 2025 streven wij dat 50% van de in Nederland geconsumeerde biologische eieren, BioEggie gestempeld zijn
- Meer biologische eieren in de nationale markt te verkopen. Niet 1/3 maar 2/3 van de in Nederland geproduceerde biologische eieren wordt in Nederland geconsumeerd
- Een eerlijke verdeling van de toegevoegde waarde in de bedrijfskolom te realiseren. De opbrengstprijs van de biologische pluimveehouder voor een biologisch ei is met anderhalve eurocent (0,015 €) gestegen in 2023
- Een realistische innovatieagenda op te stellen en uit te voeren om dierenwelzijn, menslijkwelzijn en planeetwelzijn op een hoger niveau te brengen
Een belangrijke uitdaging is om de retail en pakstations te overtuigen. Uit het eigen onderzoek en dat van de Universiteit van Wageningen (Roel Jongeneel) is de conclusie hetzelfde: de keten moet eerlijker en duurzamer worden, de Retail moet samenwerken.
Ondanks dat de retail de mond vol heeft van duurzaam ondernemen is het resultaat anders. De Vakbond voor Pluimveehouders vindt zelfs dat de retail de pluimveehouders gijzelt.
In een jaar waarin de vraag naar vrije uitloop en biologische eieren groot is en de supermarkten gemiddeld de prijs voor deze eieren met 6-8% lieten stijgen was er voor de pluimveehouders geen of slechts een geringe verbetering te zien.
Conclusie: de supermarkt heeft de macht en gebruikt deze zowel aan de inkoopzijde als aan de verkoopzijde. Maar er zijn kansen voor de biologische pluimveehouder, immers:
- Onderzoek geeft aan dat de vraag vanuit de consument naar kaas, zuivel en eieren op minimaal hetzelfde blijft. Dit in tegenstelling tot vlees waar een vraaguitval van 25% wordt voorspeld. Tijd dus om door de promotie de vraag te stimuleren.
- De consument voorkeur heeft voor producten die smaakvol, veilig, gezond en betaalbaar zijn. Deze producten zijn bij voorkeur lokaal geproduceerd 'Local for Local' en 'Farm to Fork' zijn twee waardevolle initiatieven. Goed dat de lokale verkoop van biologische eieren in deze Corona-tijd fors is gegroeid. Consument staat open voor nieuwe aankoop wegen.
- De verkoop van biologische eieren in de supermarkten groeide opnieuw met 14,1% in omzet. Het is hiermee het biologische product met de hoogste groei. Het marktaandeel van het biologische eieren bij de supermarkt groeide naar 16,6%.
- Ruim 70% van de consumenten is niet op de hoogte van de voordelen van biologische eieren. Er is dus nog veel te winnen. Promotie is dus noodzakelijk.
- Uit recent onderzoek van McKinsey blijkt dat de preferentie van gezonder, milieuvriendelijker, eerlijker, sterke merken en biologische producten is gegroeid. Covid 19 speelt hierbij een belangrijke rol.
BioEggie is het antwoord om bovengenoemde doelstellingen te realiseren. Dat kost tijd en vraagt om saamhorigheid. Gezamenlijk zijn wij in staat de zogenaamde 'balance of power' in evenwicht te brengen. Dit is wat Farmers Defence Force en BioEggie willen herstellen. De manier waarop is anders maar het doel is hetzelfde: een eerlijke verdeling van de toegevoegde waarde in de bedrijfskolom.
BioEggie werkt aan een sector waar consument, producent, handelaren, Retail en politiek trots op zijn. Iedereen die mee wil werken aan dit doel kan zich aanmelden bij BioEggie B.V.
Voor meer informatie:
Willem van Mourik
Voorzitter BioEggie B.V.
06 50865702
Johan Verbeek
Bestuur BioEggie B.V.
06 51339348
Willem van Veenendaal
Adviseur BioEggie B.V.
06 53247987