Plastic verpakkingen zorgen voor veel afval. Hoewel veel consumenten hun afval braaf gescheiden inleveren, wordt in Nederland slechts iets meer dan de helft van het plastic verpakkingsafval gerecycled (bron: Eurostat). Een deel van het afval belandt in de verbrandingsoven, bijvoorbeeld omdat het uit meerdere typen kunststof bestaat. Daarnaast komt een deel van de plastic verpakkingen als zwerfafval in het milieu terecht.
Ondanks deze schadelijke gevolgen zijn supermarkten en leveranciers er niet op gericht om plastic uit te bannen. Plastic is namelijk zeer geschikt om verpakkingen van te maken, vooral voor vers voedsel. Anders dan glas en blik is het dun, licht van gewicht en breekt het niet of nauwelijks. Kunststof verpakkingen zijn daarnaast hygiënisch en verlengen de houdbaarheid van producten.
Alternatieven voor plastic, zoals afbreekbaar bioplastic, karton, papier of het genoemde glas en blik hebben bovendien ook negatieve gevolgen voor het milieu. Wel streven supermarkten en leveranciers ernaar dat plastic verpakkingen beter gerecycled kunnen worden en dat het gebruik ervan sowieso vermindert. Dat is min of meer in lijn met de wensen van de wetgever die in toenemende mate eisen stelt aan plastic in verpakkingen, maar een volledig verbod niet nodig acht.
Uit een enquête van ABN AMRO komt naar voren dat ook consumenten willen dat het verbruik van plastic vermindert en de mogelijkheid van hergebruik ervan wordt vergroot, al zou een deel het liefst zien dat plastic in verpakkingen helemaal verdwijnt. De milieubelasting en de druk vanuit overheden en consumenten zorgen ervoor dat de verpakkingsketen de komende jaren nog verdere stappen gaat en moet zetten, zo blijkt uit gesprekken die ABN AMRO voerde met verpakkingsproducenten, de levensmiddelenindustrie, groothandels en supermarkten.
In een rapport geeft ABN AMRO een overzicht van de belangrijkste trends op het gebied van het verpakken van vers voedsel en biedt het enkele praktische adviezen voor de verschillende partijen in de keten. Tevens komen op basis van een enquête de voorkeuren van Nederlandse consumenten aan de orde. Tot slot wordt kort stilgestaan bij de coronacrisis en de mogelijke structurele gevolgen daarvan.
Klik hier om het rapport te lezen.
Bron: ABN AMRO