Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Dick Wolff, DWM International GmbH:

"Een incasso van een lokaal bureau komt toch harder aan dan een mailtje uit het buitenland"

Tholen – Het kan een grote ergernis zijn: openstaande rekeningen van klanten. Als de bedrijven zich in eigen land bevinden, is het nog makkelijk om een incassobureau uit eigen dorp of stad in te schakelen, die ken je tenminste. Veel bedrijven hebben echter wereldwijd klanten zitten. Wat als een bedrijf uit Colombia, Marokko of Duitsland zijn rekeningen niet wil betalen? Dan moet je op zoek naar een incassobureau in dat land. Maar hoe weet je of dat een betrouwbare partner is en dat jij je geld in goede orde kan ontvangen?

Dick Wolff zag dat jaren geleden ook al en besloot zich als in Liechtenstein, waar hij door de liefde terecht kwam, te gaan specialiseren in internationale incasso's. "Sinds de jaren ’90 heb ik veel energie gestoken in het opbouwen van een band met buitenlandse incassobureaus", vertelt Dick. "Door dit uitgebreide netwerk hebben we nu vanuit DWM International overal ter wereld partners zitten die de incasso's kunnen indienen bij de debiteuren. Dat scheelt veel uitzoek werk voor bedrijven, zeker als je rekeningen open hebt staan in meerdere landen."

Bovenaan het lijstje
"Niet alleen spreken de lokale incassobureaus de taal van de debiteur maar zijn ze ook bekend met de daar geldende wet- en regelgeving." Dick weet uit ervaring dat een incasso van een lokaal bureau bij een bedrijf harder aankomt dan een mailtje uit het buitenland. "Het plaatst je bedrijf gelijk bovenaan de lijst van crediteuren die je klant als eerst wil afbetalen. Want iemand met betalingsproblemen heeft vaak meerdere rekeningen open staan die hij niet allemaal in een keer kan betalen, hij zal dus een selectie moeten maken. Crediteuren uit het buitenland hebben vaak geen prioriteit om snel af te betalen, die komen dus onderaan de lijst te staan. Maar als zo’n buitenlands bedrijf opeens zijn openstaande facturen via een lokaal incassobureau in gaat dienen, word je wel een prioriteit omdat het slecht is voor de solvabiliteit van de debiteur en dan houdt het voor hem helemaal op." 

Veel faillissementen verwacht
De laatste tijd ziet Dick meer openstaande facturen op zijn bureau terecht komen. "Dit is toch wel het gevolg van de coronacrisis dat er nu veel meer openstaande facturen worden ingediend. Enerzijds komt dit omdat er nu nog veel staatssteun is voor bedrijven die het moeilijk hebben en er nu nog geld te halen is. Anderzijds omdat veel bedrijven die het nu moeilijk hebben hun lijst met debiteuren erbij halen om te kijken wie er nog een openstaande rekening heeft. Hieruit blijkt maar weer dat het erg belangrijk is om niet te lang te wachten met het indienen van een incasso. Als een bedrijf failliet gaat, kun je namelijk in de meeste gevallen fluiten naar je centen." Vooral voor AGF-bedrijven is dat belangrijk. "Het zijn de tomaten en paprika’s waar een schuldeiser uiteindelijk op hoopt te verdienen om zo andere schulden af te betalen. Die bestellingen zullen doorgaan tot een bedrijf echt failliet is."

Kom op tijd in actie
Voorkomen is trouwens beter dan genezen, beaamt Dick. "Bedrijven kunnen bij ons ook een adres- en verhaalonderzoek laten instellen naar klanten (credit reports). Voor Oostenrijk, Duitsland, Zwitserland en Liechtenstein kunnen we dat ook voor privépersonen doen. We geven in deze reports advies over de solvabiliteit van deze bedrijven. Dat doen we met een rating in drie categorieën: rood (betaalt niet), geel (beter vooraf laten betalen) en groen (betaalt op tijd). Dit doen we in samenwerking met andere partijen en waar wij ons op onderscheiden is dat je bij ons makkelijk losse reports kan bestellen en dus niet gebonden ben aan een jaarlijks tarief."

Toch ziet Dick nog een andere manier om incasso’s te voorkomen. "Je kan ook zelf je crediteuren benaderen om tot een betaalregeling te komen. Dit is uiteindelijk beter voor beide partijen. Je moet niet het moment afwachten dat wij opeens voor de deur staan."

Voor meer informatie:

DWM International GmbH
Industriestrasse 32
9495 Triesen
Liechtenstein
Tel: +423 392 3766
www.dwm.li
info@dwm.li