Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ira Greenstein van Direct Source Marketing

"Onze Peruaanse biologische druivenprogramma garandeert retailers kwaliteitsfruit"

Direct Source Marketing heeft de manier waarop zij dit seizoen biologische druiven importeert, veranderd. "De aanvoer van biologische druiven in de winter is altijd weer een veelbesproken onderwerp onder retailers en de afgelopen vijf jaar was de vraag sterk maar het aanbod nogal beperkt," begint Ira Greenstein. "Het lijkt erop dat Peru dit jaar grotere aantallen biologische druiven beschikbaar zal hebben voor de Amerikaanse markt. De transittijd van drie weken, van Peru naar de VS, heeft in het verleden weleens tot problemen geleid en het was dan ook essentieel om het fruit onmiddellijk na aankomst om te pakken om een goede kwaliteit te kunnen garanderen. Om deze reden hebben we dit jaar voor een totaal andere aanpak gekozen," vervolgt hij.

"Dit jaar zullen we al onze biologische druiven in bulk importeren en dat is uniek binnen de sector. Alle zendingen zullen vervolgens hier aan de Oostkust worden verpakt in punnets. We denken dat de retailer op deze manier een product van betere kwaliteit zal ontvangen en wij kunnen de kwaliteit en conditie ook beter garanderen. Het zal zich bewijzen in het winkelschap en de consument over het algemeen een betere ervaring opleveren. Ook zal hiermee een einde komen aan het sterke krimppercentage waar retailers in het verleden mee kampten," zegt Greenstein. 
 

Ira Greenstein.

Stabiele aanvoer uit Peru voor Direct Source dit jaar
Met de eerste zendingen Peruaanse druiven al in de VS of op het water lijkt de overgang van het binnenlandse druivenseizoen naar het importseizoen eraan te komen, hoewel de zendingen tot eind december niet toereikend zullen zijn om een volledige overgang mogelijk te maken. Peru rekent dit jaar op een grote oogst die op meer dan 50 mln dozen wordt geraamd. Greenstein: "De aanvoer van Peruaanse druiven naar de VS zal vanaf begin december toenemen en tegen het einde van de maand zullen de aantallen verder groeien. Eind januari komen er zeker voldoende aantallen voor promoties in de VS aan."

Dit seizoen vult Direct Source Marketing haar gebruikelijke aantallen druiven van gecontracteerde Peruaanse telers aan met haar eigen fruit. "Dit wordt het eerste jaar waarin ons teeltbedrijf in Villacari, ten noorden van Ica, volledig productief is," zegt Greenstein. "We kijken ook uit naar de eerste oogst Sunworld Autumn Crisp, die vanaf april 2021 beschikbaar zal zijn dankzij onze samenwerking met Vanguard International."
 
Dankzij deze nieuwe aanvoer zal Direct Source in staat zijn om van half december tot half april consistente aantallen Peruaanse druiven te leveren. Greenstein: "Door samen te werken met gecontracteerde telers en met de aanvulling vanuit ons eigenteeltbedrijf kunnen we ons fruit het hele winterseizoen leveren. De maand april is een goed afzetvenster voor premium witte pitloze druiven gebleken en nu kunnen we Autumn Crisp aanbieden in deze periode, waarmee we onze positie op de markt kunnen verstevigen. We zien dat retailers in de VS op zoek zijn naar consistentie. Zij willen geen leveranciers die slechts een paar maanden per jaar kunnen leveren of die telkens fruit uit andere herkomstgebieden leveren. Ze richten zich echt op het opbouwen van banden met verkooppartners die een consistente aanvoer gedurende een heel seizoen kunnen garanderen," voegt hij eraan toe. 

Naast het kunnen garanderen van een stabiele aanvoer gedurende het hele Peruaanse seizoen is het bedrijf ook een eigen teeltbedrijf begonnen om de verticale integratie te verhogen. "Sterke retailpartners eisen dat hun leveranciers verticaal geïntegreerd zijn dus dit was dan ook een belangrijk punt voor de verdere uitbreiding van ons bedrijf," legt Greenstein uit. 

Bill Hargett, Greensteins partner bij Direct Source Marketing
 
Dit seizoen strijd om marktaandeel
Naast druiven uit Peru importeert Direct Source Marketing ook druiven uit Chili. "De eerste lading Chileense druiven zullen de Amerikaanse Oostkust nog voor kerst bereiken, zo omstreeks 20 december. Vanaf de eerste week van februari worden er forse zendingen verwacht. Deze grote aanvoer zal aanhouden tot en met maart en een deel van april," zegt Greenstein. 

Greenstein verwacht veel concurrentie op de markt dit jaar. "De grotere aantallen uit Peru overlappen met de stabiele aanvoer van Chileense druiven. Braziliaans fruit komt nu ook op de markt en misschien zien we deze wintermaanden ook nog wat aanvoer uit Zuid-Afrika. Men zal dus dit jaar moeten strijden voor zijn marktaandeel," zegt hij. 
 
"We zorgen er dit jaar voor dat al onze druiven, zowel conventioneel als biologisch, competitief geprijsd zijn. Fruit moet vlot verhandeld worden en de enige manier om dat te doen is door retailers de kans te bieden eerlijke en competitieve prijzen te vragen die aanvaardbaar zijn voor de consument, hetgeen een bron van zorg is geweest tijdens het huidige Californische druivenseizoen," zegt Greenstein tot besluit. 
 

 
Voor meer informatie: 
Ira Greenstein
Direct Source Marketing
Tel: +1 (914) 241-4434
Email: [email protected]  
www.directsourcemktg.com  

Publicatiedatum: