Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
6e EFMI Verscongres

"Benader duurzaamheid als een kans om te ontsnappen uit de ratrace van prijs"

Tholen - Het 6e EFMI Verscongres vond dit jaar om bekende redenen online plaats. Na een welkom van Koen Hazewinkel, ging Laurens Sloot (EFMI) kort in op de rol van verduurzaming in de verssector "De grootste uitdaging ligt bij de politiek. Ik vind het onvoorstelbaar dat men de primaire sector zo tegen zich in het harnas heeft gejaagd. Daar maak ik me zo druk over, omdat de foodsector een grote motor is achter onze economie. De sector heeft de afgelopen decennia steeds meer geproduceerd voor een snelgroeiende wereldmarkt, tegen een steeds lagere footprint. Zo is de stikstofuitstoot met twee derde gedaald. Het verder verlagen van de footprint is belangrijk, maar koester de primaire sector. Zij zijn geen onderdeel van het probleem, maar juist een onderdeel van de oplossing."


Koen Hazewinkel en Laurens Sloot

Annemarie Geerdes: Transitie naar duurzaam voedselsysteem
De tweede spreker was Annemarie Geerdes, die na een lange carrière in de foodretail bij Ahold gestart is met haar bedrijf Feed the Future. "Waar het om draait, is dat we in 2050 met 10 miljard mensen op deze aarde leven. Daarvoor moet de voedselproductie worden verdubbeld. Ik ben hoopvol gestemd dat we met elkaar de transitie kunnen maken naar een duurzaam voedselsysteem." Ze liet daar enkele voorbeelden zien van succesvolle concepten, zowel lokaal, circulariteit, als met verpakkingen.



Voorbeeldconcepten

"Echter, de kennis over duurzaamheid zit bij een enkele medewerker van een supermarkt en komt vaak niet bij de inkoper of category manager. Daarom gaat de strijd om de klant van morgen nog altijd vaak over prijs en wordt een variabele als duurzaamheid vaak niet meegenomen. Een veelgebruikt argument is dat de consument niet bereid is om hiervoor te betalen, maar dat is te makkelijk en onderzoek spreekt dat ook tegen. Benader duurzaamheid als een kans om te ontsnappen uit de ratrace van prijs. Een goede prijspositionering van duurzame producten gaat key worden om de transitie te maken", betoogde Annemarie.


Kipster

Ruud Zanders: "Nauwelijks prijsdiscussie met Lidl"
Iemand die daarmee aan de slag is gegaan, is Ruud Zanders van Kipster, die met een revolutionaire boerderij erin slaagt om duurzame eieren aan Lidl te leveren. "Dat mensen er niet voor willen betalen, daar geloof ik helemaal niets van! Lidl neemt alle eieren bij ons af en zij zorgen dat ze verkocht worden. Dat proces verliep heel soepel. Wij hebben het heel weinig over prijs met Lidl, maar wel over hoe we het circulaire verhaal rond krijgen."

Perry Dekkers: "Waarde bouwen moet in gesloten ketens"
Commercieel directeur Perry Dekkers van Growers United was de eerste AGF-spreker. Hij vertelde over de herpositionering van de coöperatie die voorheen als DOOR door het leven ging. "Wij redeneren niet vanuit de de productie, of onze klanten, maar de klanten van onze klanten, ofwel de consument. Door Corona voorzien we dat de consumenten niet alleen besparen op grote zaken als vakantie, een auto of witgoed, maar ook op vers voedsel. Retailers focussen zich meer en meer op prijspromotie. Als we aan waarde willen gaan bouwen, moet dat in gesloten ketens gebeuren. Dat is niet makkelijk in producten waar voldoende aanbod van is, maar we zijn hier wel veel meer dan voorheen over in gesprek met onze klanten."


Perry Dekkers (rechts)

De coöperatie onderzocht de afgelopen jaren wat de processen, drivers en barrières zijn voor aankoop en gebruik van tomaten, aubergines en paprika's in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Dekkers gaf aan dat het inspelen op gebruiksmomenten een grote kans is voor de sector. "Consumentenonderzoek leerde ons bijvoorbeeld dat de puntpaprika nog onvoldoende in het hoofd zit van de consument. 22% van de kopers heeft de puntpaprika niet op het boodschappenlijstje staan. Dat bood ons kansen om shoppers te activeren via instore promotie of inspiratie via influencers en recepten. In Nederland heeft dit zeker bijgedragen aan de groei van deze categorie."

"Ook de toepassingsmogelijkheden van aubergines zijn slecht bekend. In Nederland wordt de aubergine bijvoorbeeld bijna alleen genuttigd tijdens de avondmaaltijd, terwijl dit in Duitsland veel meer verdeeld is tussen de middag- en avondmaaltijd. Kleine trostomaten worden in Engeland veel meer bij de lunch gegeten. Bijna 60% van de mensen in Nederland is bereid meer tomaten te nuttigen tijdens de lunch, terwijl er in Engeland nog wel veel meer rek zit in de consumptie als snack tussendoor."

Jan Doldersum: "Breng inhoudsstoffen AGF onder de aandacht"
Jan Doldersum van Rijk Zwaan ging in op de veranderende teeltmethodes, veranderende vraag, maar ook op de impact van de Corona-pandemie op de AGF-sector. Onder meer in Duitsland wordt er een grotere vraag naar local-for-local gesignaleerd. Volgens Jan is ook het gezondheidsaspect nadrukkelijker aanwezig en biedt het onder de aandacht brengen van inhoudsstoffen grote kansen voor de sector, net als home cooking. Rijk Zwaan zag op haar consumentenplatform Love My Salad het afgelopen jaar een groei van 250%.


Ook FreshPlaza kwam voorbij in de presentatie van Jan

Klaas de Boer: Herpositionering Vomar naar kwaliteitsdiscounter
De laatste spreker was Directeur Buying & Merchandising Klaas de Boer van Vomar, een retailer die heel hard groeit. "Vomar heeft de laatste vijf jaar een succesvolle herpositionering doorgemaakt naar kwaliteitsdiscounter, waarbij de verkoopprijzen fors zijn verlaagd en we de bedieningsafdelingen in vers hebben geschrapt, met meer klanten en meer omzet als resultaat. We zijn al enkele jaren de supermarkt met de grootste autonome groei van Nederland. In vier jaar tijd zijn we met 51% gegroeid."


Rechts; Klaas de Boer (Vomar)

"Het aantal SKU's is na een forse reductie stabiel. "Dit waren er ooit 14.000 en inmiddels zijn er nog 7.200 artikelen overgebleven. Dat bewaken we vrij stevig. Waar veel retailers de neiging hebben om uit te breiden, zien wij dat in de beperking zich de meester schuilt. Een verdere aanscherping van de positionering biedt kansen, maar het is niet het ene of het andere. Ik geloof dat het aanscherpen van de discountkans in balans moet zijn met de kwaliteitsverbetering die je doorvoert", aldus Klaas

Op de vraag van Edwin Vanlaerhoven hoe hij voorkomt dat je 'laagsteprijsgarantie' ten koste gaat van je (vers)leveranciers waar de rendementen vaak al onder druk staan, gaf Klaas eerlijk aan dat dit een lastig onderwerp is. "Wij zijn een discounters en gaan voor de laagste prijs. Aan de andere kant willen wij natuurlijk ook dat onze leveranciers een goede boterham verdienen."

Vomar is lid van Superunie en 90% van de inkoop loopt ook via Superunie. Klaas deelde enkele 'beliefs' in inkoop: "Het begint met kwaliteit, daar zijn we heel kritisch op. Volumes stapelen leidt tot betere inkoopprijzen. Versplintering van labels is een gemiste kans, met fancy labels met matige kwaliteit ga je de oorlog niet winnen." Aan leveranciers gaf Klaas als tips mee: "Verdiep je in de kwaliteitsdiscounter Vomar en wees creatief, kom met kwalitatief hoogwaardige producten. Ook in discount is er ruimte voor goede innovatie!"