Volkert Engelsman, Eosta:

"Mensen willen geen gif in hun gin-tonic"

Volkert Engelsman begon zijn carrière bij Cargill. Daarna richtte hij Eosta op, nu dertig jaar geleden. Eosta is marktleider in Europa voor de import en distributie van biologisch fruit uit zuidelijke gebieden en de tropen. Onder het Nature & More 'trace & tell'-merk voorziet Eosta alle producten van een QR-code die de consument informeert over de herkomst en impact van het product op mens en milieu.

Wat is er aan de hand bij de productie van citroenen en sinaasappels?
Volkert: "De prijs van voeding is de helft van wat het zou moeten zijn. Als je kijkt naar de totale omzet aan voeding wereldwijd, dan kost deze voedselproductie ons nóg eens dat bedrag aan ecologische en sociale schade, volgens de Food and Agriculture Organization van de Verenigde Naties. Producenten rekenen dat deel nog niet mee in de prijs. Veel gangbare fruittelers zitten in een negatieve spiraal. Bij citroenen en sinaasappels zie je dat de prijsdruk toeneemt. Tegelijkertijd nemen ook de kosten voor het gebruik van pesticiden en kunstmest toe en gaan de bodemkwaliteit en biodiversiteit juist achteruit. Plagen en ziektes krijgen daardoor meer kans. Dat zorgt ervoor dat producenten nog meer pesticiden en kunstmest gaan gebruiken. Het gevolg? Uitgeputte bodems, verontreinigd grondwater, afnemende biodiversiteit, klimaatopwarming, minimale marge op producten en verslechterende arbeidsomstandigheden."

Wat doet Eosta eraan om dit te verbeteren?
Volkert: "Wij werken uitsluitend met biologisch fruit en hebben een 'trace & tell'-systeem om de impact transparant te maken. Bij biologische citroenen gebruiken telers geen kunstmest of pesticiden. Die kosten hebben ze dus niet meer. Dat geld kunnen ze investeren in bodemvruchtbaarheid en daarmee in het verminderen van watergebruik - tot zestig procent waterbesparing voor citrus -, meer biodiversiteit en een broeikasgasvermindering. Gezonde bodems zijn na de oceanen de grootste CO2-binders, zolang je ze goed onderhoudt. Ook stimuleert biologische landbouw het ziektewerend vermogen van het gewas. Bij citroenen maken opvallend veel producenten de overstap naar biologische teelt, omdat dat meer oplevert. Deze citroenen zijn populair bij de consument, omdat de schil wordt gebruikt voor gerechten. Mensen willen geen troep in hun cake of gin-tonic, dus kiezen vaak voor de biologische variant. En dat terwijl ze in de winkel duurder zijn dan gangbare citroenen. Prijs lijkt dus geen effect op de keuze voor biologisch te hebben."

Wat moet er verder gebeuren?
Volkert: "Ik verwacht dat gifvrij telen binnenkort het nieuwe normaal is, omdat het belang van voeding en gezondheid steeds meer op de agenda komt. Betekent dat dat voeding twee keer zo duur wordt voor de consument? Nee hoor. Voorkomen is tenslotte goedkoper dan genezen. Als je het meteen goed doet en de maatschappelijke kosten vermijdt, ben je er al met een meerprijs van twintig tot dertig procent. Als we op de oude voet doorgaan, worden de kosten op termijn alleen maar hoger. Met biologisch groente en fruit zijn consumenten uiteindelijk een stuk goedkoper uit."

Bron: MVO Nederland onderzoek: 'Onze ontbijtproducten zijn in gevaar'.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven