Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Neemt de missie 'voedsel voor biodiversiteit' op zich

Wessanen wordt Ecotone, hoofdkantoor naar Lyon

Wessanen is al 30 jaar een pionier op het gebied van biologisch en vegetarisch eten en staat vooral bekend om zijn assortiment van toonaangevende merken zoals Bjorg, Clipper, Bonneterre, Allos, El Granero en Isola Bio. Wessanen wordt vanaf vandaag Ecotone en richt zich op een nieuwe missie: Food for Biodiversity. Het bedrijf heeft nu zijn hoofdkantoor in Lyon en zal een missiegedreven bedrijf worden volgens de Franse wetgeving en werkt aan een 'Biodiversity commitment plan' dat verder gaat dan de biologische normen.

"Elke dag gaat een deel van de biodiversiteit van onze planeet voor altijd verloren. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door de huidige industriële landbouw- en voedselsystemen die het milieu en de bodem aantasten. Elke soort die verloren gaat, kan de verbinding van en het evenwicht tussen alle soorten bedreigen. Dit resulteert vaak in het verlies van complete ecosystemen en kostbare hulpbronnen", zo meldt Ecotone vanmorgen in het persbericht.

Wessanen is een pionier op het gebied van vegetarische en biologische voeding en heeft bijgedragen aan de opbouw van een alternatief voedingsmodel in Europa. Vegetarische en biologische voeding zijn de twee belangrijkste pijlers en effectieve alternatieven voor intensieve landbouw en veeteelt die de biodiversiteit vandaag de dag bedreigen.

Wessanen wordt Ecotone en neemt de missie 'voedsel voor biodiversiteit' op zich. Tegen 2030 verbindt het bedrijf zich ertoe om:

  • Het aandeel van de omzet van biologische producten verder te laten groeien tot 90% en van vegetarische producten tot 95%. Vegetarische en biologische producten zijn essentieel voor het behoud van de biodiversiteit.
  • De standaardisatie van voedingsmiddelen te trotseren en te garanderen dat twee derde van zijn producten niet gebaseerd is op de 9 wereldwijd overgeconsumeerde producten (bijvoorbeeld tarwe, rijst, maïs, sojabonen, palmolie, enzovoorts) waarop meer dan 65% van de wereldwijde diëten gebaseerd zijn. Dit zal essentieel zijn om gediversifieerde diëten te ontwikkelen die de biodiversiteit respecteren.
  • Het volume van strategische grondstoffen die worden geteeld met landbouwpraktijken die de biologische specificaties overschrijden te verdrievoudigen. Dit om de biodiversiteit te vergroten (bijvoorbeeld agro-ecologische praktijken, lange vruchtwisseling).

In 2019 werd Wessanen de eerste Europese International Food-groep die de B Corp-certificering kreeg. Dit is één van de meest veeleisende CSR-labels. In 2020, na de verhuizing van zijn hoofdkantoor naar Lyon, neemt Ecotone de volgende stap en neemt het de status aan van een missiegeleid bedrijf ('entreprise a mission') volgens de Franse wet 'PACTE'.

Christophe Barnouin, CEO Ecotone: "Al meer dan 30 jaar kiezen we voor biologische en vegetarische voeding als onze belangrijkste pijlers. Ecotone worden geeft ons de mogelijkheid om de focus op onze missie 'Voedsel voor biodiversiteit' verder te versterken en er elke dag een zichtbaar engagement van te maken."

Voor meer informatie: www.ecotone.bio 

Publicatiedatum: