+15% tegenover +9,6% - biologisch groeit marktcomform

Omzet in keurmerkproducten groeit sterker dan de markt in 2020

In de eerste helft van 2020 zijn de supermarktomzetten sterk gestegen (+9,6%) door de impact van de COVID-19 maatregelen. De omzetten van producten met een duurzamer keurmerk zijn in deze periode nog sterker gegroeid met +15%. De verdere verduurzaming van de voedselverkopen binnen supermarkten zet dus door in deze uitzonderlijke tijden.

Er is steeds meer aandacht voor de herkomst van ons voedsel in het supermarktkanaal, versterkt door de trend dat shoppers in deze tijd vaker kiezen voor aankopen bij een speciaalzaak of rechtstreeks bij de boer. Ondanks de verstoring in de voedselketens door de abrupte lockdown dit voorjaar, groeide de omzet van producten met een keurmerk in het supermarktkanaal. Dit blijkt uit de laatste cijfers van de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI.

"De hogere groei dan de algehele marktgroei is met name zichtbaar in de productgroepen met een laag aandeel keurmerken", licht Maurits Steverink, Ketenmanager, toe. "In de productgroepen met het hoogste aandeel keurmerken, bijvoorbeeld vis, eieren en vlees(waren) daalt het omzetaandeel iets. Een reden hiervan is dat aan de acute hogere vraag in supermarkten niet altijd voldaan kon worden via producten met een keurmerk. Producten die bestemd waren voor foodservice werden ingezet in supermarkten, echter binnen foodservice worden keurmerken nog nauwelijks benut. Er zijn echter voldoende gecertificeerde grondstoffen beschikbaar, dus we verwachten dat ook het aandeel in deze productgroepen weer aan zal trekken als de logistieke uitdagen zijn overwonnen."

Met name in de productgroepen zuivel en AGF zien we in het eerste half jaar van 2020 een forse groei in producten met een duurzamer keurmerk. Hier wordt een zogenaamde vervangingsstrategie ingezet, waarbij reguliere producten zonder keurmerk worden vervangen voor producten met een keurmerk. Dit is de drijver achter de groei van de keurmerken Fair Trade, UTZ, PlanetProof en Rainforest. Wat betreft de MSC en ASC keurmerken wordt binnen vis in conserven ook een vervangingsstrategie ingezet, maar de groei hier weegt niet op tegen de recente ontwikkelingen in vooral verse vis. De grootste keurmerken, Beter Leven en Biologisch, groeien in deze bijzondere periode marktconform.

Over IRI en de Monitor Keurmerken Retail
IRI Nederland is een vooraanstaande aanbieder van marktinformatie, marktinzichten en consultancydiensten op het gebied van FMCG en Retail. IRI werkt samen met een consortium aan deze Monitor Keurmerken Retail. Dit zijn ASC, Bionext, COV, MSC en Stichting Beter Leven keurmerk. In de Monitor Keurmerken Retail zijn de volgende keurmerken opgenomen: ASC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, On the way to PlanetProof, Rainforest Alliance en UTZ voor alle supermarkten behalve Aldi en Lidl. Er is een keuze gemaakt voor deze onafhankelijk geborgde keurmerken. De weergeven cijfers zijn dus exclusief de duurzamere programma's van sectoren en/of winkelformules zoals bijvoorbeeld Kip van Morgen en Duurzame Zuivel keten.

Klik hier voor het Keurmerken rapport 1ste helft 2020.

Voor meer informatie: www.iriworldwide.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven