Actief vormgeven aan de toekomst van de handel in biologische levensmiddelen, dat is het doel van de nieuwe vereniging BioMarkt, die op 15 oktober werd opgericht. Het omvat de ongeveer 300 Denns BioMarkt winkels in Duitsland en ongeveer 150 onafhankelijke biologische markten. Er is een gemeenschappelijk basisassortiment, evenals een uniform nieuw BioMarkt logo dat de verschillende markten geleidelijk aan zullen invoeren.
Het doel is om de aantrekkelijkheid, het concurrentievermogen en de beschikbaarheid van de productreeksen in het netwerk veilig te stellen en te vergroten. Leden van het BioMarkt netwerk zijn verplicht om 80 procent van het eigen assortiment uit het Dennree basisassortiment aan te schaffen. Brood, bakkerij-, toonbank- en bistroproducten worden niet meegenomen in deze berekening.
De leden van de vereniging kunnen gebruikmaken van de centrale diensten van de vereniging. Daarbij gaat het niet alleen om marketing en communicatie, maar bijvoorbeeld ook om de aankoop van elektriciteit. Alle leden die bij Biomarkt zijn aangesloten, zullen op eenzelfde manier naar buiten treden. De omschakeling zou in de loop van volgend jaar volledig moeten zijn afgerond.
De beslissingen van het BioMarkt netwerk worden democratisch genomen door een gekozen verkoopcommissie bestaande uit vijf leden met gelijke rechten. Momenteel is er een voorlopige verkoopcommissie die in functie blijft tot de eerste grote BioMarkt vergadering in 2021. Elk bedrijf in het netwerk heeft recht op één stem voor de verkiezing van het comité.
De leden van het BioMarkt netwerk zijn ook betrokken bij de IGBM (Interessengemeinschaft Biomarkt e.V.). Dit vertegenwoordigt de belangen van de handel in biologische levensmiddelen ten opzichte van de politiek en maakt een gezamenlijk financieel belang mogelijk.
Voor meer informatie:
www.dennree.de
www.biomarkt.de