Blog Allard Bakker, general manager De Groene Weg

Mijn kijk op biologisch vlees

Onze branche ligt onder een vergrootglas. Dat merk ik overal. Als ik het nieuws kijk, de krant opensla of door onze Facebook-tijdlijn scroll. Boeren, dieren, vlees en veganisme zijn hot items. En dat mag ook! Ik vind dat er ruimte moet zijn voor allerlei verschillende opvattingen omtrent vlees. Maar ik vind het ook belangrijk om de opvatting vanuit De Groene Weg hierover te delen. Want er worden veel nare reacties geplaatst en aannames gedaan die mij enorm raken. Daarom vertel ik je graag over mijn missie: zoveel mogelijk consumenten laten genieten van verantwoord geproduceerd vlees.

We hoeven elkaars mening niet te veranderen. Laat ik dat voorop stellen. Wil je geen vlees eten of andere dierlijke producten gebruiken? Dat respecteer ik. Respecteer ook dat ik en vele anderen dat wel doen. Eet ik elke dag vlees? Nee, want dat vind ik niet nodig. En als ik vlees eet doe ik dat heel bewust en geniet ik ervan. Juist omdat verschillende opvattingen naast elkaar kunnen bestaan, raakt het me als ik soms reacties lees onder onze social media posts. Haatdragende opmerkingen richting De Groene Weg, maar ook richting onze klanten. Intimidaties en beledigingen over moord of bloedige afbeeldingen van dieren. Absurd vind ik dat! Dit gaat niet meer over het hebben van een andere mening en het biedt geen ruimte voor verdere discussie. Daarom mag je best weten dat we zulke haatdragende Facebookgebruikers blokkeren. Wij steken onze energie in waar we wel het verschil kunnen maken. In onze boeren, vleesverwerkers, slagers en consumenten. Niet voor niets is de missie van De Groene Weg: ‘Wij laten zien dat het anders kan’.

Vraag en aanbod
De Groene Weg is een commercieel bedrijf dat inspeelt op een groeiende behoefte vanuit de markt. Samen met de boeren werken wij dagelijks aan de productie van biologisch vlees dat voldoet aan de behoefte en continuïteit biedt voor onze bedrijven. Daarbij streven wij naar een optimale balans in bedrijfsvoering, arbeidsvreugd, dierenwelzijn en de wereld om ons heen. Het geld dat we verdienen investeren we deels weer in onze bedrijven om het steeds beter te doen. Nog verder optimaliseren dus. Dat is een continu proces. Doen wij alles goed? Nee, er is altijd ruimte voor verbetering. Maar het mooie is dat we ervan leren en het gebruiken om het nog beter te doen. Rome en Parijs zijn immers ook niet in één dag gebouwd.

Wij laten zien dat het anders kan
Uiteindelijk hebben de dieren van onze boeren niet het eeuwige leven. De dieren gaan dood, want anders kun je in de winkel geen karbonade kopen. Dat is niet het leukste deel van het verhaal, maar dat is wel hoe het gaat. Ik ben verantwoordelijk voor de weg naar die karbonade toe en daar mag je me op aanspreken. Hoe groeit een varken op? Hoe ziet de boerderij eruit? Hoe verloopt het transport en hoe behandelen we het dier in de slachterij? Wij praten bij dat laatste over vleesverwerking. Het gaat namelijk niet alleen om het doden van het dier, maar ook het tot waarde brengen van het vlees van het dier waarin wij onze passie, kennis en ervaring stoppen. Ook hier geldt: wij laten zien dat het anders kan! Dat delen we in vele verhalen via onze website en social media. Met name over onze boeren en slagers. Maar ook in onze slachterij laten we dat zien. Alle mensen die in de slachterij met de dieren werken, trainen we in hoe ze dat moeten doen. Via een camerasysteem wordt geborgd dat dit goed gebeurt. Er bestaat bij een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking een beeld van slachterijen waarin dieren een pijnlijke langzame dood sterven. Ik kan je verzekeren: dat is niet onze werkelijkheid! Wij stellen hele hoge (bovenwettelijke) normen op dat gebied en worden er 24/7 door de overheid op gecontroleerd.

Blijf kritisch
We zijn graag heel transparant over onze keten. Mede omdat er bij veel consumenten een vertekend beeld bestaat. In iedere sector vind je rotte appels. Helaas bepalen die vaak het beeld wat er bestaat van de hele sector; de kleine minderheid verpest het voor de grote meerderheid. Ik vind het jammer dat veel mensen alles geloven wat er in de media verschijnt. We mogen best wat kritischer zijn met z’n allen! Veel mensen hebben nog nooit een (biologische) boerderij bezocht of een varken in het echt gezien. Of mensen bepalen hun mening over het slachten van dieren over wat ze opvangen in de media. Onze boeren organiseren regelmatig open dagen die je kunt bezoeken en ook de slachterij stellen we zo nu en dan open voor publiek. Dat levert goede reacties op. Op deze manier bieden we iedereen die dat wil de mogelijkheid om kennis te maken met de verschillende schakels in onze keten. We creëren daarmee de gelegenheid om met eigen ogen te zien wat we doen, waarom en hoe, zodat je zelf een mening kunt vormen.

Onderdeel van Vion
De Groene Weg is een onderdeel van Vion. Ook daarover krijgen we best veel vragen. Hoe zit dat precies? Jullie zijn toch biologisch en Vion niet? Inderdaad! De Groene Weg is een autonoom onderdeel van Vion, met een eigen ontwikkeling, beleid, missie en visie, die overigens goed aansluiten op de missie en visie van Vion. We zijn nu bijna 20 jaar onderdeel van dit moederconcern. En we zouden ons nooit zo hebben ontwikkeld als Vion ons financieel en bedrijfsmatig niet had gesteund. We zouden nooit zo veel consumenten kunnen bedienen met onze kleinschalige aanpak als we niet zo’n professionele moedermaatschappij achter ons hadden staan. Wij kunnen mede daarom stappen zetten en verder gaan voor dier, mens en natuur. We kunnen grote impact hebben, juist omdat we onderdeel zijn van Vion.

Het verschil maken
Het verschil maken, dat blijven we doen. Elke dag opnieuw, samen met onze hele keten. Voor jou, als consument van biologisch vlees en klant van De Groene Weg. En ook voor mensen die net als wij willen laten zien dat het anders kan. Die bewust kiezen voor een aantal keer per week biologisch. Dat is waar ik het voor doe en waar ik iedere dag met veel passie aan werk samen met heel veel andere mensen. Dat er andere opvattingen zijn, is prima. Zolang we elkaar maar in de waarde laten. Ga de connectie met elkaar aan. Leg niet de verschillen bloot, maar verbindt. Want dat is waar social media in de basis voor bedoeld zijn, toch?

Allard Bakker, general manager De Groene Weg

Voor meer informatie: allard.bakker@vionfood.com en www.degroeneweg.nl 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven