Nieuw onderzoek onthult dat de biologische voedselsector in Canada een mooie groei door heeft gemaakt. Uit nieuwe gegevens van augustus 2020 blijkt dat biologische producten die in Canada worden verkocht, nu goed zijn voor 3,2 procent van alle boodschappen. Canadezen geven jaarlijks $ 6,9 miljard uit aan biologische producten. In 2017 was dit nog 2,6 procent en $ 5,4 miljard.
De Canada Organic Trade Association (COTA) heeft 'Leger 360' opdracht gegeven om in augustus 2020 een peiling te houden onder 1000 consumenten om te zien hoe de perceptie van en vraag naar biologische producten is tijdens de pandemie.
Demografische gegevens consumenten
Consumenten van biologisch voedsel zijn over het algemeen jonger, te beginnen met centennials (leeftijd 18-24) voor wie de biologische producten 46% uitmaken van hun wekelijkse boodschappen. Voor millennials (leeftijd 25-34) maken biologische producten 32% uit van hun wekelijkse boodschappen. Dit wordt gevolgd door xennials (leeftijd 35-44) met 25%.
Productcategorieën
Van de biologische producten maken fruit en groenten het grootste deel uit, ongeveer 8 op de 10 (78%). Aankopen van vlees en gevogelte nam toe van 26% in 2016 tot 32% in 2020, de grootste toename van alle productcategorieën.
Aankooplocaties
8 op de 10 (82%) van de Canadezen kopen hun biologische producten bij normale supermarkten, in 2016 was dit nog 75%. Meer dan vier op de tien (45%) mensen kopen biologische producten bij grote detailhandelaren (zoals Walmart, Costco), een toename van de 39% in 2016. Een derde van de consumenten (32%) kopen biologische producten direct bij telers (bijvoorbeeld via boerenmarkten, groenteboxen), een toename van de 25% in 2016. 25% van de consumenten kopen hun ingrediënten bij natuurvoedingswinkels. Hierin is weinig groei ten opzichte van 2016 (24%). Dit in tegenstelling tot Quebec, waar 39% van de biologische aankopen plaatsvinden in natuurvoedingswinkels. Apotheken en online detailhandels maken maar voor 12% (7% in 2016) en 8% (4% in 2016) deel uit van de biologische aankopen.
Vertrouwen in biologisch
Meer dan de helft van de Canadezen (55%) hebben vertrouwen in producten met het Canada Organic Certified-logo (uitgegeven door de Canada Food Inspection Agency), een toename van de 39% in 2016. Het vertrouwen in “Made in Canada”-producten is ook aanzienlijk toegenomen van 53% in 2016 tot 63% in 2020.
"De gegevens tonen aan dat Canadezen elk jaar steeds meer biologische producten kopen, zelfs tijdens een wereldwijde pandemie. Consumenten maken keuzes die overeenkomen met hun eigen gezondheidsprioriteiten en waardes, van het vermijden van gewasbeschermingsmiddelen tot een beter dierenwelzijn", zegt Tia Loftsgard, directeur van COTA.
Over de Canada Organic Trade Association
De Canada Organic Trade Association is een vereniging voor de biologische sector in Canada: ze vertegenwoordigen telers, verwerkers, certificeringsorganen, lokale telersverenigingen, importeurs, exporteurs, detailhandelaren en andere partijen in de biologische keten. De missie van COTA is om de groei van de biologische sector te promoten en te beschermen, zodat het milieu, de telers, het publiek en de economie ervan profiteren. COTA brengt de diversiteit van de Canadese biologische sector samen: van teler en verwerker tot detailhandel, inclusief voedselproducten, textiel, persoonlijke verzorgingsproducten en opkomende sectoren zoals biologische aquacultuur.
Voor meer informatie: www.canada-organic.ca