Het meeste voedsel dat we in Nederland gebruiken wordt buiten de eigen regio geproduceerd. De provincie Overijssel heeft de ambitie, samen met andere provincies en het Rijk, om het aandeel van lokaal en regionaal geproduceerd voedsel te vergroten. Van nu vijf, naar minimaal twintig procent. Klaas de Lange van Weerribben Zuivel sprak gisteren (5 oktober) met andere ondernemers uit Overijssel en online publiek tijdens een webcast over hoe dit gerealiseerd kan worden. Hoe vindt je nieuw publiek voor lokaal voedsel?
De belangstelling voor lokaal en regionaal geproduceerd voedsel blijft groeien. Sinds de corona uitbraak heeft de afzet van lokaal voedsel en streekproducten een flinke impuls gekregen. Toch blijkt het in praktijk niet zo gemakkelijk om consumenten te laten kiezen voor een lokaal product. Hoe kunnen streekproducten de weg naar de consument beter vinden? Hoe vindt een agrarische ondernemer nieuw publiek? Samen met andere ondernemers en gedeputeerde Gert Harm ten Bolscher ging Klaas de Lange opzoek naar antwoorden tijdens de webcast.
Klaas: "Probeer waar mogelijk samen te werken met andere lokale partijen maar blijf ook vooral doen waar je als bedrijf goed in bent. Wat maakt jouw bedrijf uniek, waar ben je goed in? Onze producten komen rechtstreeks van de boerderij. De melk van de koeien die wij 's ochtends melken verwerken wij direct en ligt de volgende dag al in de winkel. Daarnaast produceren wij producten op een ambachtelijke manier, met hedendaagse apparatuur, voor een eerlijke prijs. Maar het belangrijkste is dat onze biologische producten heel erg lekker zijn."
De uitzending is terug te kijken op YouTube (Klaas is te zien vanaf ongeveer minuut 49:00):
Voor meer informatie: [email protected] en www.weerribbenzuivel.nl