Tholen – Vorige week maakte de Belgische retailer Colruyt Group bekend dat ze met de oprichting van exploitatievennootschap, Agripartners, het bestaande eigen teeltareaal verder gaan ontwikkelen en nieuw areaal verwerven. "We gaan in de praktijk niet zelf telen. Daarvoor rekenen we op de expertise van telers", legt Hanne Poppe van Colruyt Group uit. "Daarnaast blijven we uiteraard werken met de Belgische veilingen en andere leveranciers. Dit initiatief is een aanvulling op deze aanvoerstromen. Het is een evolutie, géén revolutie."
Colruyt Group heeft in het verleden al vaker projecten opgezet met een link naar land- en tuinbouw. "Denk maar aan de rechtstreekse samenwerking met aardappeltelers en de aankoop van biologische teeltbedrijf Het Zilverleen. Dit initiatief kadert verhoogt ook de transparantie binnen de keten en verkort het contact tussen de producent en consument. Het tweerichtingsverkeer met de teler blijft voor ons cruciaal. We doen dit samen met de teler, het is niet de bedoeling dat we zelf gaat boeren. Wij zijn geen experts in het telen van bijvoorbeeld aardappelen. We weten wel welke producten en welke kwaliteit we nodig hebben in onze winkels", aldus Hanne.
Beschikbaarheid Belgisch product te verzekeren
"Als Belgische speler wil Colruyt Group het aanbod ook zoveel als mogelijk Belgisch en lokaal aanbieden", vertelt Hanne. "AGF-producten worden nu al zoveel als mogelijk Belgisch gesourced en via deze weg wil de retailer nog meer inzetten op Belgisch product, door Belgisch aanbod te verzekeren en de beschikbaarheid ervan te stimuleren. In alle transparantie en via samenwerking met lokale telers kan bij het begin van de keten ingezet worden op innovatie en verdere verduurzaming. We zijn ervan overtuigd dat er telers zijn die met ons constructief aan de slag willen gaan, en waarmee we een transparante samenwerking kunnen opzetten, op basis van goede en eerlijke afspraken."
Regionale clusters
Over de hoeveelheid teeltareaal dat Colruyt Group wil aankopen, zijn nog geen concrete aantallen of doelstellingen vastgelegd. De supermarktketen wil vooral vraaggericht werken en er is geen specifiek tempo afgesproken. "We willen gaan werken met regionale clusters. Daarnaast is enige schaalgrootte vanuit efficiëntie-overwegingen wel nodig, maar het is absoluut niet aan de orde dat we de markt agressief gaan betreden. Momenteel zijn er nog geen concrete plannen die op tafel liggen. We willen dit project samen met de telers aangaan en het is absoluut niet de bedoeling dat we spelers buiten spel gaan zetten", benadrukt Hanne. Het is 1 van de vele projecten van Colruyt Group om net nauwer te gaan samenwerken met de boer en te werken aan lokaal aanbod.
Geen telers in dienst
"In eerste instantie willen we conventionele akkerbouwproducten gaan telen. Het areaal is en zal teeltareaal blijven. Op termijn sluiten we niet uit dat we bepaalde van deze gronden ook zullen inzetten om innovatievere teelten te proberen, in het kader van verdere verduurzaming. Biologisch is daarbij geen doel op zich, maar ook dat sluiten we niet uit", zegt Hanne. "We gaan daarentegen geen telers in dienst nemen, maar samenwerken met zelfstandige telers. Dit worden geen werknemers van Colruyt. Het project gaat ook niet over pacht in de pure zin van het woord. In dit concrete geval gaan we contracten afsluiten met de teler, waar duidelijke afspraken gemaakt worden, en dat voor de langere termijn. Iedereen moet zich goed voelen in deze samenwerking."
"Voor alle duidelijkheid, we nodigen vooral uit te denken in alternatieve samenwerkingsvormen, om zo te komen tot een aanbod dat op de vraag afgestemd is en zoveel als mogelijk Belgisch is. Daarnaast ook om het Belgische teeltareaal voor een gedeelte te kunnen borgen en niet kwijt te raken aan bijvoorbeeld woningbouw. Dit is één van die soorten samenwerkingsvormen. Voor de teler die met ons wil samenwerken is de samenwerking een garantie van afname van zijn product aan een overeengekomen prijs en door een gekende afnemer. Tevens blijven we groenten en fruit aankopen bij de Belgische veilingen en producentenorganisaties en blijven we investeren in de bestaande manieren van aankopen. Diversificatie en risicospreiding in het aankopen van AGF-producten zijn voor een retailer onontbeerlijk, crisissen zoals COVID-19 zetten dit nog eens extra in de verf", besluit Hanne.