Roel Groenveld, Redfroq:

"Onze kleurrijke eierdozen zorgen voor een grote CO2-besparing"

Tholen - Er wordt hard aan de weg getimmerd bij Paperfoam en Redfroq. Paperfoam is een bedrijf gespecialiseerd in het maken van duurzame verpakkingen. De verpakkingen worden gemaakt van zetmeel. Het bedrijf produceert verpakkingen voor verschillende grote merken zoals T-mobile, Burt’s Bees en Medtronics.

Een aantal jaar geleden werd er een nieuw lid aan de Paperfoam familie toegevoegd. De dochteronderneming Redfroq maakt duurzame verpakkingen voor eieren. "Lange tijd had het bedrijf een reactieve houding, dat is nu niet meer. Sinds kort mag ik mezelf directeur noemen en het bedrijf is volop in ontwikkeling", vertelt Roel Groenveld, directeur bij Redfroq.

Creatief met kleur
Redfroq levert duurzame eierdozen op maat. Het materiaal waarmee de dozen gemaakt wordt laat creatieve designs toe. Roel: "Je kunt een logo of slogan op de dozen laten drukken en je kunt kiezen uit allerlei kleuren." De kleuren die Redfroq gebruikt zijn dezelfde kleurstoffen die in de papierindustrie gebruikt worden. "Het materiaal dat we gebruiken is biobased. Je kunt kiezen uit verschillende kleuren. Bij de biologische eieren zie je vaak dat mensen kiezen voor een ruigere look met extra vezels."


Een van de verpakkingen van Kipster 

"Kipster is een mooi voorbeeld waarbij je ziet dat de verpakking qua kleur en vorm iets unieks is in de markt. We kunnen voor relatief kleine series custom made verpakkingen aanbieden. Die mogelijkheden zijn bij de concurrenten soms minder makkelijk te realiseren”, vertelt hij.

CO2-besparing
Een ander bijkomend voordeel van de verpakkingen is de gewichtsbesparing en de CO2 besparing. "Wanneer je de CO2 uitstoot van ons materiaal vergelijkt met pulp of plastic, hebben wij een besparing van 70 a 80% en zijn we de meest duurzame oplossing. Dat verschil komt door ons proces en de (hernieuwbare) grondstoffen."

Trends
Een nieuwe trend waar het bedrijf mee te maken heeft, is de opkomst van maaltijdboxen. Verschillende bedrijven hebben aanvragen gedaan voor doosjes. "Vooral in de Verenigde Staten produceren we doosjes voor twee eieren. Deze gaan mee in maaltijdboxen zoals HelloFresh", aldus Roel.

Ook wordt de markt volgens hem steeds duurzamer. "Voorheen waren er een aantal grote spelers die de dienst uitmaakten. Tegenwoordig zie je dat de markt steeds breder en dus zo ook duurzamer wordt. Boeren produceren en verkopen vaker zelf waardoor de keten korter wordt."

Een blik op de toekomst
Wanneer Roel nadenkt over de toekomst zijn er nog een aantal dingen die hij graag zou willen verbeteren. "We kijken continu naar hoe we ons proces en de grondstoffen kunnen verbeteren. We gebruiken al weinig energie maar we willen graag een nog grotere besparing. De slogan van Redfroq ‘Packed by nature’ willen we voortdurend blijven nastreven, ook in de toekomst."

Voor meer informatie: 
Paperfoam 
www.paperfoam.com 
info@paperfoam.com 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven