Welzijnstrend stimuleert verkopen biologische wijn bij Sainsbury's

"Orange wijn steeds populairder"

De trend voor welzijn en 'schoon' drinken stimuleert de verkopen van biologische wijn bij de Britse keten Sainsbury's, volgens een recent rapport dat door de supermarktketen werd samengesteld. Daaruit bleek dat deze stijging ook voortkomt uit interesse bij de consument over wat er in hun drankjes zit en hoe ze worden gemaakt.

"Steeds meer consumenten zijn op zoek naar bier, wijn of sterke dranken die overeenkomen met andere veranderingen die ze in hun voedingsstijl hebben aangebracht zonder dat ze daarbij willen inleveren op smaak of ervaring. Of de drankjes nu biologisch, veganistisch zijn of minder alcohol bevatten, er is een grotere verschuiving richting bewust en gericht drankgebruik", zegt Jack Banks, inkoper van speciaalbier en 'NoLow' van Sainsbury's.

Sainsbury's was de eerste supermarkt die een biologische lijn voor wijn introduceerde in de jaren '70 en de biologische markt blijft nieuwe mensen aantrekken in het VK. De lijn SO Organic van de supermarkt is met 35% gegroeid in het afgelopen jaar, waarvan 42% van de groei voortkomt uit nieuwe consumenten die de lijn voor het eerst proberen. Bij de supermarkt wordt 50% meer biologische wijn verkocht van de Chileense producent Cono Sur. Deze wijn is enorm populair onder eco-bewuste consumenten tussen de 25 en 44 jaar oud.

Volgens de Soil Association zal de verkoop van biologische wijn wereldwijd waarschijnlijk boven de 970 miljoen flessen uitkomen in 2023, twee maal zoveel als in 2013. Vorig jaar stegen de verkopen met 47%, met een huidige marktwaarde van £ 50 miljoen. Er ontstaat ook steeds meer interesse in 'Orange wijn' onder millennials. "Orange wijn bevat minder conserveringsmiddelen en is een natuurlijkere wijnsoort door de manier waarop het is geproduceerd. Het wordt steeds populairder onder mensen die uitgaan en we zien een toename in websitebezoeken van 469%, omdat consumenten het thuis ook willen drinken", zegt inkoopmanager voor wijn van Sainsbury’s, Tom Holliday.

"Orange wijn heeft een intense smaak en niet iedereen vindt het lekker, maar het gaat heel goed samen met elk type gerecht dat je erbij eet", voegt Holliday eraan toe. Sainsbury's lanceert dit jaar een nieuwe orange wijn, de Nature & Sun Chenin Blanc uit Zuid-Afrika.

Bron: The Drinks Business


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven