Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sascha Suler (Biotropic GmbH) over de marktsituatie bij de bio-bananen

40-50% meer omgezet tijdens de lockdown

Na enkele bewogen maanden lijkt de groenten- en fruithandel zich weer enigermate te stabiliseren. Zo ook de markt voor bio-bananen, bevestigt  Sascha Suler, bedrijfsleider van BioTropic GmbH. "In maart en april vertoonde de markt een snelle afzetstijging van circa 40-50 procent. In de daarop volgende maanden zakte de afzet weer wat, waardoor we nu op het niveau van voor de coronatijd zitten."

Kwaliteits- en oogstverlies door klimaatomstandigheden
BioTropic uit Duisburg voorziet de retail en biologische vakhandel het hele jaar door van hoogwaardige bio-bananen uit Ecuador en de Dominicaanse Republiek. Traditioneel verloopt de verkoop van bananen in de zomer vanwege de vakantieperiode in rustige banen. "In andere jaren hebben we rond deze tijd van het jaar een duidelijke overproductie gemerkt. De productiehoeveelheid bij de bio-bananen was eenvoudigweg te groot vergeleken bij de eerder bescheiden vraag."

Dit jaar zijn vraag en aanbod daarentegen ongeveer in evenwicht. "Vanwege de moeilijke klimaatomstandigheden in Zuid-Amerika - bijvoorbeeld stormen en orkanen - was het een tijd lang iets moeilijker om aan de kwaliteitseisen tegemoet te komen. Dit heeft deels tot oogstverliezen geleid, omdat een deel van de teelt ongeschikt was voor de export. Gezien de gebruikelijke overproductie in de zomer zou ik echter van een gezonde marktsanering spreken.“


"Ik ben blij met het onvermoeibare werk dat de telers en hun medewerkers in de landen van oorsprong leveren. Ze hebben een ongelofelijke prestatie geleverd en ondanks alle moeilijkheden en gevaren de gegarandeerde levering van alle producten in stand weten te houden", aldus Sascha Suler (op de foto).

Harde concurrentie voor bio-bananen
Hoewel bananen na de appelen van oudsher de op één na populairste fruitsoort van de Duitse consumenten vormen, is de concurrentie in het fruitschap volgens Sascha duidelijk toegenomen. "De consumptie per hoofd van de bevolking bij de bananen daalt sinds enkele jaren. Dit hangt naar mijn idee samen met verschillende markttrends. Ten eerste zien we een stijgende presentie van ready-to-eat exotisch fruit, zoals mango's, in de handel. Ten tweede heeft de banaan inmiddels haar positie als de goedkoopste fruitsoort verloren. Tijdens het seizoen worden bijvoorbeeld nectarines en perziken uit het Middellandse Zeegebied tegen zeer gunstige prijzen aangeboden."

Bananen nog steeds de belangrijkste omzetpijler
Als één van de hoofdleveranciers van de Duitse bio-handel toont BioTropic een continue investeringsbereidheid. "We denken nu intensief na over het gebruik van herbruikbare kratten voor onze bio-bananen. Een belangrijke mijlpaal voor ons bedrijf was de ingebruikname van onze rijpingskamers en sorteerinstallaties voor bio-mango's enkele jaren geleden. Deze dienstverlening is zeer goed ontvangen door onze afnemers. Ons gaat het er echter vooral om dat de consument nu goede ready-to-eat mango's ter beschikking worden gesteld. Niet voor niets hebben we onze productiehoeveelheid sinds de ingebruikname van de nieuwe capaciteiten in 2017 met 50 procent kunnen vergroten", zegt Sascha.


Sorteerlijn voor bio-mango's / Foto: Freshplaza.de

Meer focus op productinkoop
Ondanks de goede groeicijfers in de categorie bio-exoten blijven de bio-bananen nog steeds de belangrijkste omzetpijler van het fruitconcern uit Duisburg. "We zullen ook in de komende jaren inzetten op een geleidelijke uitbreiding van onze activiteiten op het gebied van de inkoop van bananen. Momenteel beschikken we reeds over eigen agrarisch ingenieurs en kantoren in de Dominicaanse Republiek, in Costa Rica en in de Ivoorkust. We streven er echter ook naar om onze eigen teelt van bananen uit te breiden. Deze strategie volgen we overigens ook bij de andere producten in binnen- en buitenland.“

Voor meer informatie:
BioTropic GmbH
Sascha Suler
Betriebsleiter Deutschland
T +49 (0)203 51 87 62 01
F +49 (0)203 51 87 63 200
[email protected]
www.biotropic.com
 

Publicatiedatum: