Net Skal-gecertificeerd: De Laat Coffee

Als oudgediende in het koffievak wilde Rob de Laat dat zijn eigen branderij zo duurzaam mogelijk werd. Hij runt De Laat Coffee samen met zoon Tom en broer Harrie. Het familiebedrijf is sinds kort Skal-proof.

Al veertig jaar zit Rob de Laat in de koffie. Na te hebben gewerkt bij Douwe Egberts en Smit&Dorlas (waarvan hij mede-eigenaar was) was het vijf jaar geleden tijd voor een eigen bedrijf: De Laat Coffee. Met zijn zoon Tom besloot hij een zo groen en duurzaam mogelijke branderij te bouwen.

“Als je het vanaf nul opbouwt, dan moet je het ook meteen goed doen”, vindt De Laat. “Bij een bestaande branderij is vergroenen veel lastiger. Dan moet je grote investeringen doen en soms dingen afbreken die daar nog niet aan toe zijn. Dat is kapitaalvernietiging.” Zowel de branderij als het gebouw ernaast zijn circulair. De branderij komt uit Spanje, van een universiteit die experimenteerde met het branden van koffie met olijfpitten als brandstof. Wij gebruiken houtpellets, geperst van houtafval van houtverwerkende bedrijven. Het gebouw ernaast is eerder gebruikt als pop-up-restaurant in Heerlen nadat het Van der Valk-restaurant daar in vlammen op was gegaan. “Maar ook elke lamp, elke tafel en elke stoel zijn eerder gebruikt”, zegt De Laat trots. Bovendien leveren 320 zonnepanelen de benodigde stroom.

Skal-proof
Maar uiteindelijk draait het natuurlijk allemaal om lekkere koffie. “We hebben mijn broer Harrie belast met alles wat te maken heeft met de techniek en het maken en branden van koffie. Al snel bleek dat klanten die op ons duurzame karakter afkwamen ook graag biologische koffie wilden. Dat kun je zo kopen op de markt, maar je mag het alleen maar verkopen als bedrijf als je aan een aantal voorwaarden voldoet. Vandaar dat we ons hebben laten certificeren. En nu zijn we helemaal Skal-proof.”

Op de website staat niets over het duurzame karakter van het bedrijf, maar dat gaat snel veranderen. “Je mag natuurlijk pas vermelden dat je biologisch bent als je ook echt dat Skal-certificaat hebt. Onze filosofie is: eerst leveren en dan pas erover praten. Wij vertellen wat wij wel doen. Daarom zijn we heel blij met deze certificering en vanaf nu is het volle kracht vooruit.”

Commercieel
Niet alle koffies zijn biologisch. De Laat Coffee is een commercieel bedrijf en de marges zijn kleiner. “Als ik alleen biologisch ga aanbieden, dan heb ik een te grote branderij neergezet. We kunnen nu de vraag naar biologisch beantwoorden. Ministeries of gemeentes zijn erg bezig met verduurzamen, die stellen biologisch min of meer als voorwaarde. Als we dat niet kunnen aanbieden, dan zijn we uitgespeeld. Daarnaast past het ook in het DNA van ons bedrijf.” Als de marketing eenmaal is aangepast en de biologische koffie actief aan marktpartijen wordt aangeboden, zal het aandeel biologisch naar zijn verwachting toenemen.

Het verschil tussen biologische en gewone koffie gaat volgens hem over het hele proces van de groei tot in het kopje. “Waar het groeit, hoe het bloeit, hoe het is behandeld (zonder pesticiden), het transport en de opslag; alles gaat op een verantwoorde biologische manier.”

Betrouwbaar
Broer Harrie heeft ervoor gezorgd dat het bedrijf aan alle voorwaarden voor het certificaat voldoet. Hij vond de toelatingsprocedure heel duidelijk. “De inspecteur die ons kwam controleren was heel opbouwend en wees ons op een paar kleine aandachtspuntjes. In een paar uur tijd hebben we het hele pakket aan documenten doorgespit en ter plekke kleine aanpassingen gedaan. Daarna was alles in orde. We waren ook goed voorbereid, we zijn tijdens de opbouwfase van het bedrijf begeleid door een adviseur die al met de voorwaarden van Skal rekening heeft gehouden.”

Hij ziet absoluut de meerwaarde in de procedures van Skal. “Je moet verantwoordelijkheid afleggen over of wat je doet ook volledig volgens de voorschriften is en je geen inmenging krijgt van andere producten die niet biologisch zijn. Het certificeringssysteem legt je de verplichting op om alles correct te doen, maar je kunt je ook naar je klanten toe verantwoorden. Want je weet wat erin gekomen is, je weet wat eruit gegaan is en je weet dat je de klanten goed informeert over de producten die je verwerkt hebt.”

Tot nu toe heeft De Laat alleen op aanvraag biologische koffie gebrand. “Dat gaat zeker veranderen. Omdat we hoofdzakelijk aan horeca en bedrijfsleven leveren, hebben we door corona en de lock-down een flinke stap terug moeten doen. Gelukkig ziet het er nu allemaal wat rooskleuriger uit.”

Bron: Skal


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven