Duitsland: Verkopen veganistische producten +37 in eerste kwartaal

De verkopen van veganistische producten is in Duitsland met 37% gestegen in het eerste kwartaal, met specifiek meer vraag naar plantaardige vlees- en zuivelproducten. Het Duitse Federal Statistical Office (FSO) publiceerde deze gegevens vorige week. Daaruit bleek ook dat het welzijn van dieren, hygiëne en werkomstandigheden voor werknemers de belangrijkste motivatiefactoren waren voor veranderende consumentengewoontes. Vorig jaar werd er 14,7 ton verkocht in dezelfde periode. Over het geheel genomen werden er in 2019 plantaardige vleesproducten geproduceerd met een waarde van € 272,8 miljoen.

De FSO benadrukte specifiek de groeiende populariteit van plantaardige producten, inclusief zuivelvrije smeerproducten, tofu en veganistisch vlees. Volgens gegevens van Mintel is een op de tien nieuw geproduceerde producten in Duitsland veganistisch. Bedrijven zoals LikeMeat, Rügenwalder Mühle en Nestlé's Garden Gourmet produceren allemaal populaire plantaardige vleesproducten.

Ronja Berthold, hoofd public affairs van de European Vegetarion Union (EVU), vertelde LIVEKINDLY dat de toenemende vraag in Duitsland een weergave is van het algemeen groeiende bewustzijn van de impact van de vleessector. Ze merkte ook op dat de pandemie nog meer aandacht heeft gegenereerd voor de wereldwijde veeteelt. "COVID heeft de problematische aspecten van de veeteelt aan het licht gebracht", zegt Berthold. "En het virus heeft de productie zelf ook beïnvloed. Daarom zijn mensen actiever op zoek naar alternatieven. De sector zal blijven groeien, ondanks of mede dankzij de crisis."

Veeteelt en de pandemie
Vleesverwerkingsbedrijven vormen omgevingen met een hoog risico op de verspreiding van virussen. In juni werden meer dan 1500 medewerkers positief getest op COVID-19 in het grootste vleesverwerkingsbedrijf van Duitsland. In het VK en de VS volgden gelijkaardige uitbraken. Omdat dit leidde tot medewerkerstekorten in de vleessector, stapten sommige consumenten over op alternatieve bronnen van proteïne.

Hoewel de recente gegevens over plantaardige productverkopen een stijging tonen is de vleessector nog altijd dominant. Duitsland produceerde in 2019 vleesproducten met een waarde van ongeveer € 40 miljard. Berthold is er echter van overtuigd dat de markt zal blijven groeien met overheidssteun. "Er is nog een lange weg te gaan voordat de vraag naar veganistische alternatieven groter wordt dan die naar dierlijk vlees, maar de groei van de sector gaat door. Hopelijk komen er steeds meer en betere alternatieven in de toekomst."

Bron: Live Kindly


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven