"Biologisch moet de norm worden"

Bio Suisse lanceert een Knospe-online pop-up shop

Op 11 juli wordt een onlineshop voor Knospe-producten (biologische levensmiddelen met het Bio Suisse keurmerk) gelanceerd. In 2019 overtrof het Zwitserse bio-marktaandeel voor het eerst de grens van tien procent. Verse producten bereiken het hoogste marktaandeel, met vooraan eieren (28,7% ), brood (26,1%) en groenten (23,1% ). Het strategische doel is echter een marktaandeel van 15 procent tot in 2025, aldus Balz Strasser, directeur van Bio Suisse.

In de ogen van de vereniging is er dus nog volop werk aan de winkel. De marktondersteuning staat daarbij in de focus. 'We willen de sterk gestegen productie beter afstemmen op de achterblijvende vraag. Met doelgerichte marketingstrategieën proberen we de afzet verder te vergroten", aldus David Herrmann, mediawoordvoerder van Bio Suisse.

Online pop-up shop
Een zogenaamde online pop-up shop voor Knospe-producten moet een nieuwe afzetmogelijkheid vormen. Het pop-up concept is gebaseerd op een tijdelijke winkel voor de korte termijn. In zijn fysieke vorm worden pop-up shops normaal gesproken in leegstaande verkoopruimtes gerund. In het geval van Bio Suisse wordt de shop vanaf 11 juli 2020 echter online gerund, zegt David Herrmann. Zo wil men testen of dit kanaal toekomstig relevant kan zijn. Bio Suisse wil zo ook tegemoetkomen aan de vraag naar biologisch convenience-food. 

Bio Suisse werkt nauw samen met de vereniging van Zwitserse online-handelaren Farmy. Farmy bracht reeds bestaande bio-producenten mee in het aanbod van de onlineshop. De virtuele bio-winkel zal zo een breed palet aan producten aanbieden, van groenten en vlees tot aan babyproducten. Ook de levering zal via Farmy verlopen, zegt David Herrmann.   

De honger naar bio stillen
In een enquête van Demoscope gaf iedere derde ondervraagde persoon aan dat duurzaamheid voor hen een zeer grote betekenis heeft. In 2018 was dat slechts iedere zesde ondervraagde persoon. 57 procent van de ondervraagden gaf aan dat zij dagelijks of meermaals per week bio-levensmiddelen kopen. De honger naar Knospe-producten wil men natuurlijk zo goed mogelijk stillen, luidt het bij Bio Suisse.

"Bio moet normaliteit worden"
Daarom staan er verdere mogelijkheden om de afzet van bio-producten te vergroten op de planning, zegt David. Zo wordt bijvoorbeeld het assortiment in tankstations en bij grootcateraars uitgebreid. Een horeca-offensief zal in de komende herfst gelanceerd worden, aldus David. Ook wil men het aanbod aan biologische levensmiddelen in take-aways en kiosks uitbreiden. Naar aanleiding van de jaarlijkse mediaconferentie van 6 mei zei Balz Strasser "Biologisch moet de norm worden".

Bron: BauernZeitung


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven