Volgens onderzoeken van GfK bereikten de uitgaven van Waalse huishoudens aan biologische voedingsproducten 366 miljoen euro in 2019, een stijging van 87% ten opzichte van 2015. De biologische producten vertegenwoordigen een marktaandeel van 4,9% van de totale voedseluitgaven van Waalse huishoudens (vergeleken met 3,4% voor geheel België in 2019). Over het algemeen is het marktaandeel tussen 2010 en 2019 voor alle geanalyseerde segmenten over het algemeen gestegen. Zo bedraagt het marktaandeel van vleesvervangers, eieren en verse groenten respectievelijk 32,0%, 23,9% en 13,5% in 2019. Het marktaandeel van vers fruit is aanzienlijk gestegen tot 11,2% in 2019.
Vooral in biologische winkels
In Wallonië worden biologische voedingsmiddelen voornamelijk gekocht in reguliere supermarkten en biologische winkels. In 2019 vertegenwoordigde het marktaandeel van deze twee merken voor de aankoop van 'biologisch' voedsel respectievelijk 40,1% en 27,7%. Tussen 2013 en 2019 kende het marktaandeel van gespecialiseerde biologische winkels een aanzienlijke groei (+ 82%), voornamelijk ten koste van reguliere supermarkten, waarvan het marktaandeel voor de aankoop van biologische producten sterk daalde (- 29%).
Een klein aantal 'grote consumenten'
Uit het onderzoek van GfK blijkt ook dat in 2019 81% aankopen van biologische producten werd gedaan door de 20% van de Waalse huishoudens die de meeste biologische producten consumeerden. Daarnaast bedroegen de aankopen door deze huishoudens gemiddeld € 947 per huishouden, op een totaal jaarlijks voedselbudget van € 6.082 (ofwel 15,6%). Ter vergelijking: de 50% van de huishoudens die de minste hoeveelheid "biologische" producten consumeerden, gaven gemiddeld € 26 uit op een totaal jaarlijks voedselbudget van € 3.887 (of 0,7%).
Het consumptieniveau van 'biologische' producten is afhankelijk van een groot aantal factoren. Uit analyse van het consumentenprofiel blijkt echter dat de biologische markt wordt aangedreven door huishoudens met een bovengemiddeld inkomen, middelgrote huishoudens (2 tot 3 personen) en huishoudens waarvan de referentiepersoon (de persoon die de aankopen registreert) ouder is dan 50 jaar.
Prijsverschillen vooral gerelateerd aan processen
Prijsverschillen blijven, afhankelijk van het product, bestaan tussen biologische producten en gelijkwaardige conventionele producten. Deze verschillen kunnen met name worden verklaard door de aard van het productieproces dat specifiek is voor biologische landbouw. Voor bepaalde voedselcategorieën, zoals eieren, melk en aardappelen, zijn de prijsverschillen sinds 2010 aanzienlijk kleiner geworden, terwijl de tegenovergestelde trend wordt waargenomen voor vlees en harde en halfharde kazen.