Bio-producten deden het tijdens lockdown ook in Frankrijk erg goed

Tijdens de lockdown deed 8% van de Fransen die een biologisch product in zijn of haar boodschappenmandje deed, dit voor het eerst. Binnen de categorieën waaronder de lagere beroepen vallen was dit nog sterker het geval. Dat blijkt uit cijfers van Agence Bio.

'Nieuwe' consumenten
Ondanks de gezondheidscrisis waar we momenteel in zitten en de daarmee gepaard gaande koopkrachtcrisis koopt een kleine meerderheid van de consumenten die regelmatig biologische producten koopt nog steeds biologische producten of zelfs meer biologische producten. Om precies te zijn geeft 44% van deze consumenten aan ook tijdens de crisis hun gebruikelijke aantal biologische producten te kopen en 6% van deze consumenten het aantal hebben verhoogd. Vooral tijdens de lockdown zijn er meer biologische producten gekocht: 8% meer ‘nieuwe’ consumenten vonden de weg naar biologische producten. Binnen de categorieën waaronder de lagere beroepen vallen vond 11% meer ‘nieuwe’ consumenten de weg naar biologische producten.

Vooral in supermarkten
Het Spirit Insight-onderzoek dat van 20 tot 25 mei 2020 voor Agence Bio is uitgevoerd, bekeek ook waar biologische producten zoal worden gekocht. Het blijkt dat biologische producten in de meeste gevallen in gewone supermarkten worden gekocht (57% van de respondenten heeft dit geantwoord). Ook het aantal biologische producten dat via directe verkoop wordt verkocht (en dus door consumenten wordt gekocht) is echter flink toegenomen. De rechtstreekse verkoop op het teeltbedrijf, aangesloten bij Amap (een Franse vereniging voor het behoud van de ambachtelijke landbouw), of op andere lokale platforms trok 22% van de kopers, een percentage dat bijna net zo hoog is als het percentage kopers dat biologische producten in gespecialiseerde winkels koopt (26%) of bij lokale verkopers aanschaft (24%).

Online
Tijdens de lockdown deed de online verkoop het ook erg goed: 17% van de kopers plaatste online bestellingen die ze vervolgens via een drive-thru ophaalden. 7% van de kopers plaatsten bestellingen via andere e-commercekanalen.

Het is nu aan de drive-thru- en andere e-commercekanalen om te kijken of er na de lockdown nog net zo veel biologische producten (online) zullen worden verkocht.

Terwijl meer dan 9 van de 10 consumenten aangaven na 11 mei door te willen gaan met het kopen van biologische producten, heeft 11% van hen – die kozen voor de click and collect-methode – aangegeven er niet door mee te willen gaan. 13% van de consumenten heeft zich er niet over uit willen spreken. Wat betreft het online bestellen van biologische producten gaf 2% van de consumenten aan dit na de lockdown nog gewoon te willen doen en liet 12% zich daar niet over uit.

Nu blijkt dat 89% van de respondenten ook na de lockdown bereid is door te gaan met het kopen van biologische producten, zijn de gemiddelden van de discountsupermarkten en die van reguliere supermarkten geheel in lijn met het lage gemiddelde van dat van andere winkels en andere verkoopkanalen.

Bron: Linéaires


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven