Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Johnny Be Good: sous vide gegaarde en verpakte bio-groenten

"Wij willen de allerlekkerste zijn"

Tholen - Als antwoord op kritische vragen van hun kinderen over het zorgen voor de planeet, bedachten Rens Vermue en Thijs Wullems met Johnny Be Good een lang houdbaar alternatief voor de traditionele gemaksgroenten waarbij smaak en gezondheid voorop staan.

Veel groenten op de versafdeling van de supermarkt zijn gesneden voor het gemak van de consument maar wel rauw en kort houdbaar, geeft Thijs aan. "Als je als consument vier keer per week boodschappen kan doen, zijn dat soort dingen best handig en snel, maar als je maar één keer week boodschappen doet, is iets wat langer houdbaar is fijn." Daarbij observeert Thijs dat voorgesneden gemaksgroenten toch nog moeten worden bereid en dat er bij ultra-vers nog steeds heel veel voedselverspilling optreedt zowel in de supermarkt als bij de consument thuis. In diepvriesgroenten zie je dan weer een beperkt assortiment en kan de smaak – net als bij groentenconserven – niet tippen aan vers. En juist de smaak is het speerpunt in de producten van Johnny Be Good. "Wij willen de allerlekkerste zijn", zegt Rens.

Thijs en Rens maakten eerder dit jaar (12-16 februari) hun debuut op de BIOFACH in Neurenberg. 

De Johnny Be Good groenten worden sous vide bereid. "Dat is de meest geschikte methode om het product volledig natuurlijk te houden, maar met behoud van smaak en vitamines", zegt Thijs. In de verpakking worden de groenten in hun eigen sappen en zonder toevoegingen op lage temperatuur gegaard. Rens geeft aan dat deze manier van bereiden ervoor zorgt dat de groenten precies goed gegaard zijn met de juiste bite. Niet overgaar of te rauw. "De producten komen daarna in het koelschap van de supermarkt en de consument hoeft het thuis alleen nog heel kort op te warmen in de wok en kan binnen twee minuten de groenten op tafel zetten."

Streven naar goed
Met Johnny Be Good gaan Rens en Thijs een groentenmerk in de markt zetten, maar het concept omvat meer dan alleen de groenten. "Heel de cirkel willen we goed doen. Van het begin tot het eind. Er wordt vaak gedacht dat dit een mission impossible is. Maar het is zeker mogelijk: zorgen dat je goed doet voor iedereen die in de keten betrokken is", zegt Rens. Dit is de reden dat werd gekozen om alleen te werken met biologische producten. "Het concept dat wij bieden is gezond en goed voor de consument. Met een minimale inspanning heb je maximale smaak te pakken."

Daarnaast ziet Johnny Be Good de telers als haar partners die een fatsoenlijke prijs moeten krijgen voor hun producten en die kunnen bijdragen aan de planeet. "Telers zetten rond de randen van hun velden bloemen om bijensterfte tegen te gaan en het insectenleven te bevorderen." De inpak van de producten wordt verzorgd door medewerkers van de sociale werkplaats in Zeeland. "Ook deze mensen verdienen een kans en zijn een heel belangrijk onderdeel van onze Be Good filosofie", zegt Rens.

De producten zijn al verkrijgbaar in Azië en in Noord Amerika en Thijs geeft aan dat in Europa in eerste instantie op de biologische supermarkten in Nederland wordt gefocust met aandacht voor uitbreiding naar andere Europese markten waarvan Duitsland de eerste zal zijn. Sous vide gegaarde en verpakte groenten zijn nieuw op de consumentenmarkt en daardoor nog redelijk onbekend. "Wij zijn ervan overtuigd dat iedereen die dit een keer heeft gekocht het opnieuw koopt." Hij ziet voor zowel de retailer als Johnny Be Good een taak weggelegd om de producten bij de consument bekend te maken. Daarbij is het streven te zorgen voor een feelgood-beleving.

Coronaperikelen
Zoals zo vele bedrijven in de AGF sector, wordt ook Johnny Be Good geraakt door de coronacrisis. "De omzet van de foodservice is nu weggevallen", zegt Rens. Daar staat tegenover dat de retail een sterkere vraag laat zien. De introductie van Johnny Be Good in Nederland was in maart. Rens stelt vast dat deze uitdagende omstandigheden niet de meest makkelijke zijn om een nieuw merk in de markt te zetten. En hoewel het merk al was geïntroduceerd buiten Europa in landen als Japan en China, wordt nu door de crisis de focus op het verre buitenland herzien door het dichter bij huis te zoeken en verre bestemmingen en luchtvracht te vermijden. Toch zijn er ook onverwachte voordelen. Zo wordt de verpakking - de groenten zijn steriel en vacuüm verpakt – door de consument in deze tijden als prettig ervaren. Maar ook andere afnemers zien er het nut van in. "Bedrijven die maaltijdboxen samenstellen zien ook het voordeel van deze verpakking en de langere houdbaarheid", vertelt Thijs. Daarbij geeft hij aan dat de langere houdbaarheid – 40 dagen – het voor de consument makkelijk maakt om voor een langere periode tegelijk boodschappen te doen zonder iets te hoeven weggooien. "Tja we blijven ons ondanks ons internationale karakter toch een stel zuinige Zeeuwen", sluit Rens lachend af.

Dit artikel verscheen eerder in Vakblad Primeur

Voor meer informatie:

rens@johnny-be-good.com 
thijs@johnny-be-good.com