Natexpo in september

Fransen kozen tijdens lockdown meer voor bio

Op 21 en 22 september dit jaar zal NATEXPO het eerste grote evenement voor biologische professionals zijn na het begin van de Covid-19-crisis. Dit evenement in Lyon is een gelegenheid om de balans op te maken van een nieuwe situatie, die de verkoop van biologische producten in Frankrijk een nieuwe impuls heeft gegeven.

Beeld: Natexpo

Onderzoeksresultaten
Het is namelijk zo, dat op een moment dat de Fransen plotseling het aantal maaltijden thuis hebben verveelvoudigd, velen kozen voor biologische ingrediënten. In de supermarkten steeg de verkoop met 63% in waarde in de eerste week van de lockdown ten opzichte van dezelfde periode in 2019, wat 23 procent meer is dan de groei van de conventionele producten. In de gespecialiseerde biowinkels is de gemiddelde inhoud van de winkelmandjes in de loop van de periode ook aanzienlijk toegenomen, met ongeveer 55%, zoals blijkt uit een recent onderzoek van BioLineaires & Ecozept, gesteund door Natexbio & Synadis Bio, in samenwerking met Biopanel.

Biologische producten hebben duidelijk voldaan aan de verwachtingen van de consumenten die op zoek zijn naar authenticiteit, nabijheid en kwaliteit. Veel van deze producten, lokaal geproduceerd, werden voorheen vaak minder in voorraden gehaald en zijn er dus in geslaagd om op korte termijn aan de eisen van consumenten te voldoen. Ze hebben dus opnieuw hun belang bewezen en hun plaats op de markt bevestigd.

Bovendien hebben de bioverkopers, geconfronteerd met de beperkingen van lockdown een grote mate van flexibiliteit getoond in het aanpassen en het leveren van nieuwe diensten. Bijna een derde van de onderzochte biologische winkels heeft systemen voor afstandsverkoop opgezet: te voet of via drive-in bestellen en afhalen, thuisbezorging, proefboxen, enz. Volgens de recente door Natexbio en SynadisBio gesteunde enquête heeft 31% van hen in recordtijd nieuwe diensten voor verkoop op afstand opgezet. Uit de enquête blijkt ook dat, om zich aan te passen aan de context, 83% van de speciaalzaken gebruik heeft gemaakt van nieuwe leveranciers om hun bevoorrading aan te vullen. 65% heeft de banden met de fabrikanten aangehaald door een beroep te doen op nieuwe verwerkers. Biologische winkels hebben ook hun banden met de agrarische wereld versterkt, door nieuwe agrarische leveranciers (28%) en nieuwe lokale producenten (12%) aan te trekken. De nabijheid is ook een probleem in deze crisis: 56% van de biowinkels heeft nieuwe lokale leveranciers aangeworven. 

In het licht van deze vitaliteit biedt NATEXPO een uitgebreide kijk naar de laatste Franse en Europese biologische en ecologische trends. In een veranderende markt die door de crisis is gestimuleerd, zal deze beurs een update geven over biologische voeding natuurlijk, maar ook over ingrediënten en rauwe materialen, gezondheidsvoedingsproducten, voedingssupplementen, cosmetica en hygiëne, huishoudelijke producten en diensten en apparatuur en diensten voor de handel.

10 000 verwachte bezoekers en 600 geregistreerde exposanten
Tot op heden hebben bijna 600 exposanten hun aanwezigheid bevestigd op NATEXPO. De beurs verwacht nog meer registraties en hoopt 680 exposanten en meer dan 10.000 bezoekers te kunnen verwelkomen. Na deze lange maanden waarin de zakenrelaties nogal atypisch werden onderhouden, zal NATEXPO de biologische marktspelers eindelijk de gelegenheid bieden elkaar te ontmoeten en uit te wisselen. Om het evenement in de meest veilige en comfortabele omstandigheden voor exposanten en bezoekers te laten plaatsvinden, zullen de organisatoren alle veiligheidsmaatregelen nemen die de omstandigheden vereisen.

Voor meer informatie: www.natexpo.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven