Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Biologisch +5%

Aanhoudende groei in duurzamer voedsel in de supermarkt in 2019

Terwijl de totale omzet in voeding in supermarkten met 4,2% groeide in 2019, groeide de omzet in voedselproducten met onafhankelijk keurmerk met 26%. Dit blijkt uit de laatste cijfers van de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI. Deze groei is niet alleen fors maar ook aanhoudend. In 2018 en 2017 was de groei namelijk respectievelijk 16% en 30%. Het aandeel van duurzamere keurmerken in de supermarktverkopen is inmiddels 19,2%.

Gekeken naar de afzonderlijke keurmerken, groeide het Beter Leven Keurmerk met 25% en blijft daarmee met afstand het grootste keurmerk in de supermarkt. Biologisch toont een iets lagere groei (+5%). MSC en ASC groeien beide door met dubbele groeicijfers, op weg naar een aandeel van 100% duurzamere gevangen of gekweekte vissoorten. On the way to PlanetProof heeft de omzet ruim vertienvoudigd, met name door de groei in de groep zuivel.



Op categorie-niveau zijn eieren en vis de groepen met het hoogste aandeel in keurmerken (82% en 74%) en heeft de groep Brood & Banket het laagste aandeel (1%). Het aandeel AGF is 9,8%. In absolute euro’s zijn de categorieën vlees en vleeswaren het grootst (resp. €860M en €762M). De categorie zuivel is de productgroep die de hoogste groei laat zien (+125%).

Omzetcijfers van keurmerken in andere afzetkanalen dan supermarkten, zoals horeca, catering markten en speciaalzaken zijn helaas nauwelijks beschikbaar. De ervaring van leveranciers van producten met een onafhankelijk keurmerk is dat de afzet van duurzamere producten fors achterblijven op supermarkten, waar het werken met vaste ketenstructuren en eigen of onafhankelijke duurzamere (keur)merken steeds meer de standaard is. "Een bijzondere aanpak, ook internationaal gezien, die heeft geleid tot de aanhoudende groei van duurzamer voedsel binnen de Nederlandse supermarkten", meldt Maurits Steverink, ketenmanager van het consortium.

Klik hier voor het hele rapport.

Bron: IRI Nederland en Monitor Keurmerken Retail

Publicatiedatum: