Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Margaux Bonte, The Holy Berry:

"We moesten echt op nul beginnen"

Tholen - Het vergde wat energie om de Açai-bes bij de Belgische consument bekend te krijgen, maar na twee jaar 'zaaien' kunnen Stephen De Rycke en Margaux Bonte nu gaan 'oogsten' van hun inspanningen. Hun bevroren Açai-pulp liggen in steeds meer biologische winkels in België en ook in enkele Nederlandse winkels. Desondanks was de sluiting van de horeca door de corona-maatregelen een flinke tegenvaller voor voor The Holy Berry. "Normaal halen we vijftig procent van onze omzet uit de horeca. Er zijn wat horecazaken die afhaalmaaltijden leveren, maar dat percentage is erg klein."

Thuisbezorgen
Bij de pakken neerzitten doen Stephen en Margaux niet. Er wordt nog meer ingezet op de retail en er werd een webshop geopend zodat men de bevroren Açai packs thuis kan laten bezorgen. "Mensen moeten verplicht thuisblijven. Daardoor kunnen we makkelijker inzetten op de levering aan huis", legt Margaux uit. De promotie in winkels kan helaas niet doorgaan. "We zijn gewend om naar de winkels toe te gaan en daar ons product te bereiden en te laten proeven. Dat is bijna noodzakelijk voor een relatief onbekend product als Açai. Nu proberen we via allerlei andere manieren de aandacht van de consument te trekken, bijvoorbeeld door middel van posters. We zien een stijgende lijn in de omzet vanuit de retail. We verwachten dat die zich zal blijven voortzetten, deels door de situatie waarin we zitten, deels door onze inzet om de verkoop effectief te doen stijgen."

De bevroren Açai packs van The Holy Berry zijn sinds de zomer van 2017 op de markt. "We moesten echt op nul beginnen. Mensen wisten niet wat het was en waarom het bevroren was. Het heeft twee jaar intensief werk gekost om het product bekend te krijgen bij de consument. Nu in het derde jaar merken we dat het goed begint aan te slaan en dat we kunnen oogsten wat we in de vorige jaren gezaaid hebben."

Wildpluk en duurzame handel
Zelf maakten Stephen en Margaux tijdens een reis naar Australië kennis met de Braziliaanse Açai-bes. "We aten het bijna dagelijks tijdens de zes maanden dat we daar verbleven. Terug in België misten we de Açai. In België en buurlanden konden we niet dezelfde kwaliteit krijgen als we in Australië geproefd hadden. Toen hebben we besloten om de import ervan zelf op te zetten. We vonden een partner in Brazilië waarmee we rechtstreeks kunnen werken volgens onze wensen: wildpluk, biologisch en duurzame handel. Onze partner is een dame die enorm begaan is met het welzijn van het Amazonewoud, waarvan zij zelf afkomstig is en zij bewaakt de kwaliteit en duurzaamheid van onze besjes. Zij zit zelf ook in een fonds dat zich buigt over de tewerkstelling en gemeenschappelijke werkzaamheden in het Amazonewoud. Een deel van de inkomsten afkomstig van onze Açai-afname wordt rechtstreeks geherinvesteerd in dit fonds."

Insta worthy
Binnen 24 uur na de pluk worden de besjes ontpit, tot pulp gemalen, verpakt zonder water en artificiële toevoegingen - er wordt biologische limoensap in plaats van citroenzuur gebruikt - in zakjes van 100 gram ingevroren. Daarna is het voor vele toepassingen te gebruiken. Ontdooid in een smoothie, verwerkt in confituur of vinagrettes, maar de meest bekende toepassing is de zogenaamde Açaibowl. Hiervoor wordt de bevroren Açai als een soort dikke smoothie in een kom geserveerd, vaak kunstig versierd met granola en fruit. "Een van de meest 'insta worthy' gerechten die je kunt bedenken", lacht Margaux.

Antioxidanten
"We houden via allerlei kanalen nauw contact met consumenten die ons product hebben gekocht en proberen geen vraag onbeantwoord te laten. We geven tips over de voedingswaarden en toepassingen. Açai heeft een bijzondere voedingswaarde. De bessen zitten niet alleen boordevol vitamines en mineralen, ze bevatten zelfs een portie eiwitten en behoren tot de grootste bronnen van antioxidanten en omega-vetzuren. Dit maakt van hen de immuniteitsbooster bij uitstek. Açai is enorm geschikt voor mensen met insulinegevoeligheid of diabetes, omdat de besjes geen vruchtensuikers bevatten." 

Nederlandse markt
De Açai packs worden verkocht bij enkele biologische winkels in het zuiden van Nederland. Dat aantal kan in de toekomst meer worden, als het aan Stephen en Margaux ligt. "We hebben de perfecte mogelijkheden om ook in Nederland te leveren. Wel zullen we de Nederlandse markt iets anders benaderen dan de Belgische markt. Hier zijn we heel fijnmazig te werk gegaan en zorgen we ervoor dat het in iedere biologische winkel ligt. Voor de Nederlandse markt zijn we tevreden met enkele leuke B2B-partners die dezelfde waarden als wij hebben. Daarna zullen we andere markten gaan verkennen. We kunnen rechtstreeks leveren aan biologische winkels maar ook aan groothandels, zodat we onze afzet sneller kunnen opschalen."

Voor meer informatie:
The Holy Berry
info@theholyberry.com
www.theholyberry.com