Een onderzoeksteam in opdracht van het Duitse ministerie van Voeding en Landbouw heeft voor het eerst de kijk op en de voorkeuren op het gebied van biologische landbouw van jonge volwassenen onderzocht. Het door het Thünen-instituut uitgevoerde BÖLN-onderzoek 'JuBio' komt onder meer tot de volgende resultaten:
- Om de jonge consumentengroep voor je te winnen is de opbouw van regionale verwerkings- en verkoopstructuren net zo belangrijk als het aanspreken van de doelgroep via sociale media – met video's en podcasts uit de praktijk.
- De wens om van producten te genieten en de behoefte om met bio-producten iets goeds te doen voor het eigen lichaam, is voor jonge mensen tussen de 18 en 30 jaar de belangrijkste inkoopfactor.
- Jonge mensen associëren positieve aspecten met bio-producten: een hoge dierenwelzijnsstandaard, gezondheid, versheid en milieubescherming.
Regionaal schept meer vertrouwen
Wie geen biologische levensmiddelen koopt, geeft hiervoor als reden de hoge prijstoeslagen en een gebrek aan vertrouwen of het daadwerkelijk om echt bio-producten gaat. Een groot deel van de ondervraagden geeft in plaats daarvan de voorkeur aan regionale levensmiddelen. Als doorslaggevend hiervoor worden korte transportafstanden genoemd, gepaard met de wens om lokale telers te ondersteunen. Volgens het onderzoeksteam rondom landbouweconoom dr. Katrin Zander ligt dit eraan dat het begrip 'regionaal' emotioneel positief geladen is.
Branche moet een gezamenlijke campagne starten
Om ook bio-producten in een positiever licht te zetten, raadt het onderzoeksteam aan de volgende maatregelen te treffen:
- Klimaatbescherming en behoud van biodiversiteit duidelijk sterker dan tot nu toe communiceren
- Uitbreiding van de regionale verwerkings- en verkoopstructuren
- Duidelijke herkomstopgave op de verpakking
Het doel moet vooral zijn het vertrouwen van jonge mensen in bio-producten te versterken. De wetenschappers zijn daarom voor een informatiecampagne die gezamenlijk door vertegenwoordigers uit de bio-branche en de politiek gedragen moet worden. De campagne zou aan de ene kant de waarden over moeten brengen waar de biologische landbouw voor staat. Aan de andere kant is het zaak om de betrouwbaarheid van het bio-keurmerk te laten blijken. Daarnaast is het belangrijk om erop te wijzen dat een hogere prijs voor bio-producten gerechtvaardigd is.
Geloofwaardigheid door middel van social media content vergroten
Om jonge volwassenen beter te bereiken, raden de deskundigen het gebruik van moderne media zoals social media met influencers en bloggers aan. Alleen zo is een grote reikwijdte en werkzaamheid van de campagne mogelijk. Door de inbreng van de expertise van wetenschappers kan de geloofwaardigheid van video- en podcastinhoud vergroot worden. Maar ook berichten uit de praktijk zien de deskundigen als zinvol, aangezien ze authenticiteit en een persoonlijke betrekking met de biologische landbouw representeren. Het komt er voor het succes van de campagne echter vooral op aan dat de waarden van de biologische landbouw in overtuigende boodschappen worden weergegeven.
Bron: Biohandel.de