Corona laat in Duitsland de afzet van bio-melk stijgen: omdat er nu meer thuis gegeten wordt, doen de consumenten zelf meer inkopen. En daarbij wordt klaarblijkelijk de voorkeur gegeven aan biologisch.
Op 30 procent van het landbouwareaal in Beieren moet in 2030 biologisch gewerkt worden – zo luidt het doel van de nationale regering. Sceptici betwijfelden in de afgelopen jaren dat dat mogelijk is en daarbij werd vaak naar de opnamestops voor biologische zuivelbedrijven verwezen. De opnamestops zijn nu passé – als gevolg van de coronacrisis zoeken verenigingen zoals Bioland weer meer toeleveranciers.
Omdat er nu meer thuis gegeten wordt, doen de consumenten zelf meer inkopen. En daarvan profiteren met name bio-producten. "Hier zijn bio-levensmiddelen inmiddels in eigenlijk iedere supermarkt verkrijgbaar. En van daaruit hebben de consumenten eenvoudig de keuze en mogelijkheid om voor bio-producten te kiezen. Dat doen ze nu ook in toegenomen mate", zegt Rüdiger Brügmann van Bioland.
In out-of-home vaak geen bio-optie verkrijgbaar
In de out-of-home markt, die in de afgelopen jaren een gestage groei heeft doorgemaakt, ontbreekt deze keuzemogelijkheid vaak. Of het nu gaat om het middageten in de kantine of de melk in de koffie - vaak is er in de horeca geen bio verkrijgbaar. "We bieden weliswaar aan veel partners bio-concepten aan, maar in deze sector zijn bio-producten nog lang niet wijdverbreid. De verbreiding is zelfs zeer gering vergeleken bij de levensmiddelenhandel", zegt Rüdiger.
In de Landtag bijvoorbeeld heeft de regeringsmeerderheid onlangs weer een bio-percentage voor kantines afgewezen. Maar als ze kunnen kiezen de inwoners van Beieren echter vrijwillig in sterkere mate voor bio, blijkt nu tijdens de coronacrisis.
Groei van bio-melk dubbel zo groot als van conventionele melk
Bijvoorbeeld melk: de afzet van bio-consumptiemelk is vergeleken bij vorig jaar met 19 procent gestegen, blijkt uit cijfers van de Agrarmarkt-Informationsgesellschaft (AMI). Het groeipercentage is daarmee meer dan dubbel zo hoog als bij conventionele consumptiemelk. Bij de afzet van bio-yoghurt registreerde de AMI een groei van 15 procent – vijf keer zoveel als de yoghurt met melk uit conventionele productie.
Rüdiger Brügmann van Bioland gaat er van uit dat de trend aanhoudt. De bio-melkmarkt groeit sinds vele jaren organisch. "En deze groei gaat nu stapsgewijs weer verder en is door de coronacrisis nog verder aangezwengeld."
Bio-zuivelfabrieken gezocht in Oberbayern en de Oberpfalz
Het is niet alleen in Beieren het geval dat bio-zuivelfabrieken weer nieuwe bedrijven op zouden nemen. Met name in Oberbayern en de Oberpfalz hebben de bio-zuivelfabrieken nieuwe leveranciers nodig.
Voor de melkproducenten is overstappen op biologische productie aantrekkelijk: de bio-melkprijzen zijn stabiel, terwijl de conventionele melkprijs vaak onder druk raakt. Beieren produceert dubbel zoveel conventionele melk als het zelf verbruikt, en de export zwakt momenteel af. De bio-melkbranche werkt lokaler. Het exportaandeel ligt tussen de tien en vijftien procent. Dat ligt er volgens Rüdiger ook aan dat bio-zuivelbedrijven er sterker op letten dat zij zoveel produceren als er ook gekocht wordt. Er zouden geen overschotten geproduceerd worden, die dan vervolgens "tegen dumpingprijzen op de markt onder moeten worden gebracht."
Ook nu in tijden van corona wil Bioland geen plotselinge, maar organische groei. Totdat een zuivelbedrijf is overgestapt op bio duurt normaal gesproken twee jaar.
Bron: BR