Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"We willen groeien en ons nog meer profileren"

Duitse consument toont steeds meer belangstelling voor Demeter

Of het nu in het gebied is, in producten, maar ook in hun eigen eisen: Demeter groeit. Het nieuwe ‘Development Report 2019/2020 - Sharpening our profile’,van Demeter e.V. geeft cijfers en inzichten. "Het overslag geef inzicht wat dit jaar zo bijzonder maakt voor Demeter: wij willen groeien en wij willen ons profiel verder profileren. Het rapport biedt niet alleen spannende cijfers, maar ook levendige inzichten in actuele Demeter projecten en initiatieven van onze leden, evenals discussies", aldus Demeter bestuursleden Alexander Gerber en Johannes Kamps-Bender.

Demeter e.V. is de oudste vereniging voor biologische land- en tuinbouw in Duitsland. Demeter-telers verbouwen hun velden al sinds 1924 op een biologisch-dynamische wijze. De Demeter-methode wordt volgens eigen zeggen beschouwd als de meest duurzame vorm van land- en tuinbouw en gaat deze veel verder dan de vereisten van de EU-verordening.

Uit de cijfers in het rapport blijkt dat Demeter in de traditionele zin is gegroeid: in oppervlakte, leden en omzet: ongeveer 100 nieuwe telers hebben zich aangesloten bij de Demeter gemeenschap in Duitsland, die nu in totaal 93.000 hectare grond bezit. Demeter groeit ook in de verwerking en handel; de consument vindt bijna 800 nieuwe Demeter-producten in de vakhandel en de detailhandel. De gemiddelde groei van de omzet, gewogen naar bijdragen, bedroeg 27%.

"2019 heeft ook laten zien dat de belangstelling van de consument voor Demeter groeit: in de sociale media hebben we bijvoorbeeld een toename van 215% in het aantal volgers op Instagram. Dat zijn bijna 24.000 mensen die alleen al op dit kanaal onze inhoud volgen en delen," zegt Alexander Gerber opgetogen. Demeter wordt ook op Facebook gevolgd door meer dan 73.000 abonnees.

Het rapport toont tevens dat Demeter nog meer gericht is op kwaliteit, wat o.a. blijkt uit initiatieven als ‘Telers voor de toekomst’ of de petitie voor een referendum over biodiversiteit in Baden-Württemberg. In die zin werd het jaar gekenmerkt door intensief werken aan richtlijnen, die de weg wijzen naar de toekomst voor de biodynamische land- en tuinbouw: onder andere werden plastic verpakkingen voor Demeter groenten en fruit verboden. "Vooral in tijden waarin we op grote schaal groeien, is het essentieel dat we ons profiel in onze ontwikkeling aanscherpen," aldus Alexander Gerber.

Meer informatie: www.demeter.de

Publicatiedatum: