Bio-etiketten ook beschikbaar voor kleine bedrijven

Tholen - Bier, kaas, diervoeding en bloemenzaad. Elk product heeft een mooi etiket om informatie te verstrekken en om de aandacht van de consument te trekken. Bij Eshuis weten ze daar alles van. Deze drukkerij bestaat al ruim 129 jaar en de etiketten en verpakkingen uit deze fabriek zijn in alle productgroepen terug te vinden.

Bio-etiketten
Nieuw in het assortiment is een kunststof etiket van biologische oorsprong. Niet gemaakt uit fossiele brandstoffen, maar uit de rest-productie van pulp (hiervan word papier gemaakt): hars. “Het gebruik maken van fossiele brandstoffen zoals olie wordt hierdoor verleden tijd. Deze PP heeft dezelfde kwaliteit als een PP dat vervaardigd is uit olie”, vertelt Marije Hulzebosch. Het etiket is al beschikbaar voor vaste klanten, een aantal van hen is al overgeschakeld op bio-etiketten. Binnenkort zullen de etiketten ook in de webshop te vinden zijn. “We hebben een webshop opgezet voor kleinere bedrijven en startups die niet overal terecht kunnen. Via een selfservice-traject kunnen ze daar hun eigen etiketten samenstellen en bestellen.”

Maatwerk
Naast dit nieuwe etiket heeft Eshuis nog meer duurzame materialen in het assortiment. "Voor onze grotere klanten zijn er meer diverse opties mogelijk." Marije merkt dat duurzaamheid een onderwerp is dat leeft bij klanten. Toch is er niet een kant en klare oplossing en vergt het altijd weer maatwerk. “We zijn heel selectief in onze materiaalkeuze, omdat we rekening houden met in hoeverre iets gerecycled kan worden. Daarin werken we ook samen met onze partners Pont Packaging, leverancier van glazen en kunststof verpakkingen, en PETpower, die ook kunststof verpakkingen maakt. Zij leveren de primaire verpakking, waar wij de secundaire verpakking in de vorm van een etiket of shrink sleeve aan toevoegen. We zoeken steeds de combinatie van materialen om de eindverpakking recyclebaar te maken.”

“Er zijn wat beperkingen qua recyclemogelijkheden in Nederland. We merken dat daar niet iedereen van op de hoogte is. Via een kennisevent begin dit jaar hebben we klanten daarover bijgepraat. Ook in elk offertegesprek komt het aan bod. We zijn continu met leveranciers en klanten in gesprek om een zo duurzaam mogelijke oplossing te bieden.” Daarbij is er voor elke branche een accountmanager aangesteld. “Zij zijn helemaal op de hoogte van wat er in de branche speelt. In de basis zijn alle etiketten weliswaar hetzelfde, maar de afwerkmethode is verschillend. Terwijl je in de chemie moet voorkomen dat je etiket verbleekt als je het potje opendraait, moet je bij bieren rekening houden met condens”, legt Marije uit.

Toekomst
“Van oudsher is ons bedrijf duurzaam ingericht”, vertelt Marije. “Zo wordt ons warmte en luchtsysteem geregeld met een warmtepomp. Hoewel het een belangrijk onderwerp is, voor de toekomst kunnen we ons niet uitsluitend richten op duurzaamheid. Het is namelijk soms nog best een lastig verhaal. Flexibele verpakkingen, die wij ook maken, winnen het qua CO2-uitstoot van potjes die per vrachtwagen worden vervoerd, maar anderzijds kun je ze met alle barrières die erin zitten niet recyclen. Voor ons is van belang dat ons portfolio aansluit op de wensen vanuit de markt. Dat gaat zo snel dat we dat niet alleen op duurzaamheid kunnen spitsen.”

Voor meer informatie:
Eshuis
Marije Hulzebosch
marije.hulzebosch@eshuis.nl
+31 5 29 438 185
www.eshuis.nl


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven