Tholen – Met zo’n twintig procent afzet naar de retail lag de productie van zwarte knoflook in de afgelopen weken niet helemaal stil, maar de crisis werd duidelijk gevoeld door Anne Kuperus van Kuperus Foods. Vorig jaar introduceerde hij een nieuw merk voor biologische zwarte knoflook, Floky, dat vooral werd geleverd aan de horeca. De sector die, zoals het er volgens de laatste berichten uitziet, pas 1 juni voorzichtig de deuren weer mag openen.
De gebroeders Kuperus tijdens de Bio-beurs in januari.
Voordat de restaurants in Nederland moesten sluiten, was het coronavirus in Italië al volop aanwezig. Dat zorgde ervoor dat ook de export van zwarte knoflook naar Italië, doorgaans een belangrijke markt, stil kwam te liggen. Anne ging niet bij de pakken neerzitten. “Floky ligt inmiddels bij natuurwinkels en Ekoplaza. De afgelopen weken hebben we veel meer gefocust op de consument door foto’s en recepten te delen via social media. Daar hadden we nu mooi de tijd voor.”
Volgens Anne was er voor de verkoop bij de retail een stijging te zien. “Mensen willen toch gezonder eten, hebben we gemerkt. Er wordt bewuster naar ingrediënten gekeken en er wordt meer gekookt. Ik verwacht niet dat de horeca snel weer helemaal op peil is, dus richt me voorlopig vooral op de retail.”
Voor meer informatie:
Anne Kuperus
Kuperus Foods
Apolloweg 197
8938 AT Leeuwarden
058 3010674
a.kuperus@kuperusfoods.com
www.kuperusfoods.com
www.floky.nl