"Er is iets grondig mis met de prijsvorming van tafeleieren en de verdeling van de marge. Dat is niet nieuw, maar wordt in deze bijzondere periode van de Corona crisis nog eens pijnlijk duidelijk", zo concludeert Nederlandse Vakbond Pluimveehouders (NVP) op basis van de prijsnoteringen. "Ondanks dat de vraag naar tafeleieren groot is, daalt de notering vanaf eind maart met 10,5% (bruin) tot 12,5% (wit). De retail gijzelt (on)bedoeld fair trade en blijft de pluimveeketen dwingen tot een ‘race to the bottom’. Dat moet stoppen, het is tijd voor een andere manier van handelen."
Prijsverloop van de NOP-notering (prijsnotering eieren)
"De NOP-notering tracht de beste afspiegeling te zijn van de verkoopprijs van eieren (af boerderij), op basis van werkelijke vraag en aanbod. Traditioneel loopt de notering voor tafeleieren op in de periode voor Pasen, om daarna weer te dalen. Dat zien we ook in 2020. De notering volgt het normale patroon, waarbij de prijzen met 10-13% dalen tussen week 13 en week 17. Dat is in 2020 bijzonder omdat dit jaar de Corona crisis effect heeft op de vraag vanuit de retail. Dat is niet terug te zien in de notering."
Een rondje langs de supermarkten liet zien dat de schappen met eieren waren op meerdere plekken leeg. "De grotere vraag bleek deels incidenteel, want sinds de Corona crisis is de verkoop van tafel eieren structureel gestegen. Opvallend genoeg is dat niet terug te zien in de NOP-notering. "
"Het beeld dat hiermee ontstaat is dat het aanbod van eieren onvoldoende was voor de vraag, waardoor met toestemming van handel en Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming (BLK) tijdelijk wordt geschoven tussen scharrel, bio, vrije uitloop en 1*BLK. Dat komt volgens zeggen mede doordat partijen niet altijd over voldoende verpakkingsmateriaal per segment (scharrel, scharrel 1*BLK, vrije uitloop, bio) beschikten. Dat lijkt inmiddels grotendeels opgelost."
Fair trade ver te zoeken
"Op basis van de verzamelde prijzen in de supermarkt en de NOP-notering, maken retailers door de bankgenomen 150%-250% marge op tafeleieren. Dat gebeurt over de rug van de pluimveeketen. Fair trade is ver te zoeken, retailers blijven hun marge schaamteloos vergroten."
Volgens NVP is het hoog tijd dat de retailers hun maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus nemen. De NVP wil graag met hen en de eierhandel in overleg om gezamenlijk te zoeken naar een beter systeem, voor een reële prijsvorming, eerlijke marges voor de pluimveeketen met voldoende marktprikkels op basis van vraag en aanbod per ei segment.
Voor meer informatie: www.nvpluimveehouders.nl