Het was gisteravond tijd voor deel 2 in een serie van tv-programma Keuringsdienst van Waarde over misstanden in de teelt in Zuid-Europa. Ook nu werd er door de programmamakers flink ingehakt op 'de instanties' en op de keten waar 'met de vingertjes' werd gewezen op wet en certificaat. Die papiertjes blijken echter niet bepaald te rijmen met de praktijk.
Dat laatste is (helaas) geen nieuws, maar het blijkt lastig voor de keten om alles te controleren ondanks alle certificeringen. Alles hangt met elkaar samen en veel gaat 'op goed vertrouwen' of zoals een Italiaanse 'sinaasappelman' het in de uitzending zei: "Ook ik kan een leugenaar zijn, maar ik geloof gewoon niet dat zij dat doen."
Bekijk hier de uitzending van gisteravond terug.
Geen excuus
Vooral het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) moest het gisteravond in de uitzending ontgelden. Het CBL gaf na deel 1 eerst alleen een schriftelijke verklaring uit, maar na lang aandringen mocht presentator Teun van de Keuken toch langskomen om met het CBL te praten. Aan de andere kant van de tafel bleek het echter moeilijk om écht iets te zeggen.
De beelden uit Zuid-Europa spraken voor zich, maar aangezien alles op papier er 'netjes' uitziet, was het voor het CBL lastig om antwoorden te geven. Een van de meer concrete uitspraken van het CBL was dat 'prijsafspraken in de keten geen excuus mogen zijn voor arbeidsmisstanden'.
Hoe dan?
Verder kreeg presentator Teun het CBL niet. De levensmiddeleninstantie bleef wijzen op de Europese wet en de plicht van producenten daaraan te voldoen. Hoe het dan mogelijk is om hele lage prijzen voor conserventomaten of sinaasappels te behalen, terwijl er minimumlonen gelden, daar wilde het CBL in de uitzending geen rekensom op los laten.
'Winst' voor de Keuringsdienst na twee aflevering is dat het convenant, het 'zwijgende' convenant, na deel 1 en de druk na die uitzending daarop volgde niet langer helemaal 'geheim' is. De geheimhouding op het IMVO Convenant Voedingsmiddelen is opgeheven.
Bekijk hier de uitzending van gisteravond terug.
Reactie Ekoplaza: "Een gedeelte van de oplossing is het niet nastreven van de allerlaagste prijs"
Ook bij Ekoplaza werden hier veel vragen over ontvangen, want hoe zit dit in de algemene biologische keten en bij hun leveranciers? Ekoplaza schreef onderstaande reactie:
De biologische wetgeving heeft op dit moment helaas nog geen (aanvullende) eisen voor goede arbeidsvoorwaarden. Hierdoor is er geen extra controle op algemene biologische producten op de misstanden die aan het licht zijn gebracht, ten opzichte van reguliere producten. Ekoplaza is zich hier sterk van bewust en daarom is dit thema bij ons een belangrijk aandachtspunt.
Wij kiezen er voor om producten niet te kopen vanuit de handelshuizen of zogeheten spotmarkten, maar wij gaan directe relaties aan met de telers en producenten van de producten. Wij vragen de waardes na te leven die wij van belang vinden en betalen er een prijs voor die dat naleven mogelijk maakt. Daarbij kiezen we voor bedrijven die deze waardes zelf ook belangrijk vinden, bijvoorbeeld organisaties die vanuit pioniersgeest biologisch handelen. Binnen deze samenwerkingen vragen we ook een stukje controle, om ons gevoel te ondersteunen. Hiervoor schakelen we lokale expertise in, die wij op afstand niet kunnen hebben. We geven graag per land een indruk van de acties die wij ondernemen.
Italië
Zoals in de uitzending van de Keuringsdienst van Waarde te zien is, zijn niet alleen slechte werkomstandigheden een probleem. De rol van de Maffia maakt de zaken extra gecompliceerd. Om hier beter zicht op te hebben en om te weten welke bedrijven de juisten zijn, werken we al jaren samen met de familie Barchitta. Carlo Barchitta is onze contactpersoon die in het verleden (en nu tijdelijk) op onze inkoopafdeling AGF heeft gewerkt. Normaliter werkt hij vanuit Sicilië, waardoor hij dicht bij onze leveranciers is. Op die manier is het voor ons mogelijk om lokaal een kijkje te nemen, wat het gemakkelijker maakt te investeren in een goede samenwerking. Deze samenwerking heeft reeds geleid tot jarenlange relaties met een reeks van leveranciers, die op alle vlakken voorop lopen. Door een goede ketensamenwerking zijn we in staat goede producten te leveren, voor een goede prijs voor iedereen in de keten. Zo leggen we de lat hoger dan de minimale eisen voor biologisch en hierbij is goede omgang met personeel een must.
Spanje
In de uitzending van 23 april is te zien dat de Keuringsdienst op onderzoek gaat in het Spaanse Almeria. Deze regio in Andalusië staat bekend om de grootschalige tomatenteelt. Het is daarnaast de plek van waaruit de boot van en naar Marokko gaat, daarmee een plek waar veel vluchtelingen (illegaal) Europa binnen komen. Ook hier is helaas bekend dat er binnen de teelt nog steeds veel bedrijven zijn die niet altijd met contracten werken en daarmee misbruik maken van de situatie.
Ook hier kiezen we bewust voor biologische bedrijven die onze eigen waardes onderschrijven en hier ook bewezen naar handelen. Met extra bezoeken en goede gesprekken weten we welke keuzes hier gemaakt worden.
Wat in Almeria geldt zal ook op andere plekken in Spanje een aandachtspunt zijn. Daarom maken we vaak dankbaar gebruik van de samenwerking met Solid Organic Link. Een organisatie speciaal opgezet om in Spanje teelten, opvolging, controle, logistiek en communicatie te verbeteren. Ook hier zoeken we - net als in Italië – naar een goede ketensamenwerking waardoor we in staat zijn goede producten te ontvangen, voor een goede prijs.
Nederland
Terwijl we op zoek gingen naar de belangrijkste antwoorden in Italië en Spanje omtrent omgangsvormen met medewerkers, zijn wij ook eens goed gaan kijken hoe alles in ons eigen land geregeld is. Ook in Nederland kennen wij seizoenarbeiders, waar niet altijd eerlijk mee samengewerkt wordt.
Vanuit onze AGF-afdeling hebben wij dit onderwerp al geruime tijd op de agenda staan. Ook met Nederlandse telers zijn we in gesprek en ligt de norm niet anders, dan bij andere bedrijven waar we mee samenwerken. Waar dan ook ter wereld. Een gedeelte van de oplossing is dan ook het niet nastreven van de allerlaagste prijs. Met dit streven gun je namelijk niet iedereen in de keten dát wat nodig is om juist te kunnen telen.
Wij geloven in een vaste samenwerking, zodat we elk jaar weer weten wat onze leveranciers doen. We vinden het van groot belang om de tijd te nemen en te houden om een partnerschap aan te gaan waarmee we een sterke keten kunnen bouwen. Alleen deze verbinding kan er voor zorgen dat de problemen die er zijn aangepakt worden en het geen onderdeel van ons eindproduct kan zijn. Met onze huidige visie, eisen en werkzaamheden hebben we hierdoor een basis en blijven we per leverancier bekijken of het eindproduct bij onze waardes past. Is dit niet het geval? Dan pakken we het probleem met beide handen aan en nemen we hier de juiste maatregelen voor.
Voor meer informatie: www.ekoplaza.nl