Nieuwkomer Loulouka Zuigenlingenvoeding beleeft piek in verkoop

“Binnen een jaar hebben we ruim 100.000 kilo verkocht”

Tholen – Veel langer dan een jaar is het nog niet op de markt. Toch is het zuigelingenvoeding merk Loulouka van Michael Strik en Christiaan Meeuwisse, dat in april 2019 werd gelanceerd, al te koop in diverse Europese landen en komen er aanvragen uit alle hoeken van de wereld. “Hoewel we daar heel voorzichtig in zijn, het in immers een Europees product en we kunnen de aansprakelijkheid buiten Europa niet garanderen, is dit het grootste compliment dat we kunnen krijgen”, aldus Michael.

Christiaan, Peter en Michael.

Michael en Christiaan werken al heel wat jaren samen. Al tijdens de middelbare school runden ze een webshop. Na hun studie vonden ze ieder een werkgever, maar na enkele jaren begon het toch weer te kriebelen om een onderneming op te zetten. Vanuit een pandje in Den Haag leverden ze babyvoeding, kinderwagens en autostoeltjes aan Azië. Vanuit China was destijds veel vraag naar melkpoeder. Het pand werd algauw te klein, dus werd het pand van de buren erbij gekocht.

“We werkten steeds meer met biologische voedingsmiddelen en gingen ons verdiepen in de eigenschappen van bio ten opzichte van conventionele voeding. We waren al snel overtuigd van de voordelen van biologische voeding voor ieder mens, maar met name voor baby’s. Toch misten we de ideale samenstelling van ingrediënten nog tussen de bestaande biologische merken babyvoeding. Dit was voor ons het Eureka-moment. Toen besloten we om ons, samen met onze zakenpartner Peter, te verdiepen in het ontwikkelen van een nieuwe biologische babyvoeding met de meeste ideale samenstelling van ingrediënten.” Met zijn drieën begonnen ze aan het volgende hoofdstuk.

Eigen merk
Er moest een eigen merk komen van biologische zuigelingenvoeding en opvolgmelk. “We hebben een paar jaar gezocht naar een producent. In de zuivelsector moet je normaliter honderdduizenden kilo’s afnemen, dat is voor een startup best lastig. Uiteindelijk vonden we een fabrikant in Zwitserland die uitsluitend biologisch produceert. Zij gebruiken zoveel mogelijk ingrediënten uit Zwitserland en streven dus naar een lokaal product.”  In de maanden die volgden moest er een hoop gebeuren. “We wilden niets uit handen geven en hebben dus alles zelf gedaan. Van de labeling tot het uitzoeken van wet- en regelgeving.”

Palmolievrij
Inmiddels kreeg Michael een kindje waardoor hij nog bewuster naar de voeding ging kijken. “De Europese regelgeving vraagt van een biologisch product dat minimaal 95 procent van de ingrediënten biologisch zijn. Ons product is in de basis al minimaal 98,5 procent biologisch. We proberen dat percentage steeds verder omhoog te krijgen. Verder gebruiken we alleen volle melk en is Loulouka palmolievrij. Palmolie is een stuk goedkoper dan kokosolie wat wij gebruiken, maar staat bekend als niet al te duurzaam. Om die reden hebben wij voor kokosolie gekozen want naast biologische ingrediënten willen we ook duurzaamheid nastreven."

Loulouka is er in drie varianten: één stage zuigelingenmelk en twee stages opvolgmelk. "Zuigelingenmelk van andere merken bevat vaak maltodextrine. Wij hebben ervoor gekozen om dat te vervangen met lactose als natuurlijke suiker. Hoe meer naar de 100 procent, hoe natuurlijker de producten worden.”

Nieuwe receptuur
Zo blijven de ondernemers Loulouka continu verbeteren. Omdat ze nieuwe ideeën hebben of omdat wetgeving dat van hen vraagt. “Voor 2020 kwam de EU met een nieuwe regulering. Zuigelingenvoeding moet nu bijvoorbeeld visolie en andere mineralen bevatten. We hebben de receptuur aangepast en maken van dit moment gelijk gebruik om over te gaan op een nieuwe verpakking. De kartonnen dozen worden blikken. Dat ziet er net wat meer premium uit en geeft een groter gebruikersgemak aan de klanten.”

Knijpzakjes
En er komt nog meer. Aankomende juli lanceert Loulouka zes varianten knijpzakjes met fruit en groente, waarvan twee met yoghurt. "We gaan best rap uitbreiden. De volgende stap zal zijn dat we papjes, koekjes, cosmetica et cetera aan ons assortiment gaan toevoegen.”

Online te koop
Michael en Christiaan verkopen bijna alles, naast enkele distributeurs, via de eigen webshop. Het was een bewuste keuze om eerst op online verkoop te focussen. “Als het product eenmaal staat, kun je beter met partijen in gesprek en is de stap naar de retail makkelijker.” Veel wordt in Nederland verkocht en ook over de grens neemt de bekendheid toe. “In ons eerste jaar hebben we ruim 100.000 kilo verkocht. We krijgen de laatste tijd veel vraag uit België en Duitsland en ook het Verenigd Koninkrijk is een belangrijke markt voor ons. Daar verwachten we op korte termijn bij de retail te liggen.”

Ook de huidige crisissituatie brengt veel nieuwe klanten met zich mee. “In de eerste weken werd er als een gek gehamsterd. Dat gold ook voor zuigelingenvoeding. Toen de schappen leeg waren, gingen consumenten op zoek naar kanalen waar het wel te krijgen was. Via alle positieve online reviews kwamen veel mensen bij ons terecht. Wij zorgen er altijd voor dat we veel voorraad hebben. Dat pakte nu goed uit. We hebben enorme pieken in verkoop gehad. Ook bracht deze situatie ons nieuwe resellers in Duitsland.”

Voor meer informatie: 

Loulouka
sales@loulouka.nl
www.loulouka.nl

 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven