Vorige week atypische omzetdaling van 9,8% door vergelijking met latere Pasen 2019

Omzet Nederlandse supermarkten weer terug op oude niveau

Toen de Nederlandse overheid gisteren de eerste versoepeling van de COVID-19 richtlijnen introduceerde, analyseerde Nielsen, het wereldwijde meet- en data-analysebedrijf, de sentimenten van het winkelend publiek in het kader van de COVID-19-uitbraak. Uit de analyse blijkt dat 83% van de Nederlandse consumenten het herstel van het evenwicht op korte termijn niet ziet.


Effect van Covid-19 op de sentimenten van de Europese consument.

Nielsen's COVID-19 studie, die de sentimenten van consumenten ten aanzien van de uitbraak van het coronavirus bijhoudt, toonde aan dat 26% van de consumenten uit Nederland gelooft dat de impact van COVID-19 op de lange termijn zal blijven bestaan.  Aan de andere kant is 73% van de consumenten in Italië, het epicentrum van de pandemie in Europa, van mening dat het effect van COVID-19 op de middellange termijn zal blijven bestaan. 

"De persconferentie van dinsdag bevatte in gelijke mate zowel hoop als voorzichtigheid. Aangezien de overheid de maatregelen verlicht voor kinderen, blijven de richtlijnen voor volwassenen. De manier waarop we boodschappen doen en hoe vaak we boodschappen doen - met de nodige voorzichtigheid, alleen, en met een veilige afstand - blijft in ieder geval tot 20 mei onveranderd. En uit onze cijfers blijkt dat het merendeel van de Nederlandse consumenten gelooft dat de effecten van de COVID-19 veel langer zullen duren dan de korte termijn", aldus Johan Vrancken, Managing Director van Nielsen Benelux Connect.

 

"Hoewel de omzet van de supermarkten vorige week laag was op jaarbasis (-9.8%), is dit vooral te wijten aan de vergelijking met een latere paasweek vorig jaar. Bovendien waren er dit jaar veel supermarkten op paasmaandag dicht wat natuurlijk ook voor minder omzet zorgt.  Er is hier niet veel meer aan de hand: de Nederlandse shopper is niet echt meer bezig met het hamsteren van boodschappen, hoewel ze natuurlijk veel meer thuis koken en eten dan vroeger.”

Bron: Nielsen


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven